Sida 1 av 2

Hjälp

Postat: 26 april 2009, 22:23
av juvefarmer
Jag har precis köpt mig en volvo bm minitraktor.

Jag behöver lite hjälp.

Finns det någon som har elshema rtil den.

Jag mailar bilder.

Tror den är tillverkad i mariannelund runt 70 talet.

Postat: 28 april 2009, 09:13
av ErikC304
Hej! Du har gjort ett bra val! :D Volvo BM Mini såldes genom Lantmannaföreningen 1970-75 (om jag minns allt rätt). De tillverkades av amerikanska Roper och såldes i stort sett identiska i USA under just Roper-märket. Där borta fanns motorstyrkor mellan 6 och 20 hästar och valbart manuell eller hydrostatisk transmission. Jag minns inte vilka modeller som importerades hit, men mina två är från början åttahästare och jag vet att det fanns 16-hästars twin.

De här grejorna är inga "åkgräsklippartraktorer", det är godstjocklek i ram och transmissionen är robust. Tillbehörsprogrammet när de såldes var digert och bland annat fanns skär-plog att köpa! Jag har inte haft tillfälle att använda mina traktorer än, jag köpte dem för framtida bruk eftersom jag kom över dem av en slump, men jag skulle nog gissa att för att ploga på allvar lär det vara nån av de starkare varianterna och ordentligt med barlast-vikt.

Av anledning jag inte minns så kom jag i kontakt med Bolinder-Munktell-museet för ett par år sen och det visade sig att den som hade hand om BM Mini-programmet och köpte in det från USA på 70-talet är en av de drivande på museet. Jag fick en bunt information skickat till mig av dem. Ta kontakt med dem om du vill ha mer information, för de verkade mycket entusiastiska. Själv ska jag besöka en kompis i Eskilstuna i slutet på maj och hoppas kunna avlägga ett besök på museet då.

Det finns en diskussionsgrupp på yahoogroups för just Ropertraktorer om man vill kommunicera på engelska. Jag hade turen att få kontakt med några svenskar där, men mitt intresse var inte starkt nog så kontakterna har inte hållit i sig.

Jag är ganska hårt engagerad i intresset kring Försvarsmaktens utrangerade terrängbilar och fick tips av en kamrat att det var en fråga på det här forumet som jag troligtvis kunde svara på. Vanligtvis håller jag till på www.terrangbil.net med samma användarnamn och tiden räcker inte till alla intressen jag skulle vilja engagera mig i, men den här tråden lär jag få hålla ett öga på. Om jag bara hade en vettig användning för mina traktorer, de är förbaskat fräcka!

Mvh Erik

Postat: 28 april 2009, 09:33
av ErikC304
Jag kom på att jag har några bilder på mina 75or. Det här är den första jag skaffade mig. Den fick jag i delar av en arbetskamrat. Han hade tänkt sig göra nån mini-lunnare av den efter att gamle åttahästaren petat ut staken genom blocket och oljat ner hela gräsmattan. Han tröttnade dock och det var ju tur. Min systerson är på bilden drygt halvåret gammal och har tagit tydliga skador av torrkörningen för fyra år sen. Han är fullständigt tokig i bilar och traktorer och det beror inte på hans föräldrar som är engagerade i körsång och klädmode. Nåt måste ju ha hänt och Morbror lär ligga bra till. :D

Bild


Den andra köpte jag rejält sliten för sex tusen, men det medföljde slunga, vikter och kedjor som syns på bilden, men också en krockad roterande borste, en frontmonterad cylinderklippare och ett snöblad. Det goa är motorn som lär vara nummer tre i den. En Briggs Vanguard 12-hästars twin med trycksmörjning. Det första som hände när jag provade den var att ena kedjan hakade i det hembyggda avgassystemet förbi bakhjulet, så nu brölar den som en Harley Davidsson!

Bild

Mvh Erik

Postat: 28 april 2009, 12:27
av juvefarmer
Tack för ditt svar.

Men min är större och med hytt. Ser mer ut som en liten traktor.

Hur gör man för att lägga in en bild här?

[/img]

En enkel bildsite

Postat: 28 april 2009, 13:06
av revert
En enkel och användarvänligt bildsida är:
http://forumbilder.se/

Det är gratis och kräver ingen inloggning. Allt går lätt och som man har tänkt sig.

Postat: 28 april 2009, 14:42
av juvefarmer
Tack ska fixa in en bild ikväll.

Jag ska också starta en ny tråd om min renovering av denna traktor.

Postat: 28 april 2009, 16:59
av ake64
Kul att du ville ge dig in här en sväng Erik. Jag visste ju att du har en del att dela med dig av. :)

Postat: 28 april 2009, 23:00
av juvefarmer
Bild

Här har ni min traktor.

Volvo BM?

Postat: 29 april 2009, 08:20
av revert
Motorn tycks vara en Volvo B20, men resten? Du får nog komma med fler bilder. Klart är i alla fall att det inte är en sådan BM Mini som det tipsades om i början på tråden.

Postat: 29 april 2009, 09:49
av juvefarmer
Jag vet att det från början satt en b16 motor i den.

Nu sitter det en b18 motor.

Vad vill du se för bilder?

B16 från 70-talet?

Postat: 29 april 2009, 11:04
av revert
Då är det nog ett hembygge av något slag? B16-motorn lades ner på tidigt 60-tal, (61 ~ 62?) och ersattes med B18, som senare blev B20. Den levde kvar till 1975 i bilvärlden. Något år till som marinmotor.
Kan din traktor vara en "fastighetsskötartraktor"?

Visa bilder på kraföverföring, instrument, reglage och hela mekaniken. Finns det inga märkskyltar som kan avslöja något?

Postat: 29 april 2009, 11:39
av juvefarmer
Det finns inte en skylt på den. Jag ska börja renovera den i helgen.

Elen har tidigare klippt.

Jag ska fixa lite mer kort på den.

Elschema

Postat: 29 april 2009, 12:33
av revert
Juvefarmer, du har PM!

Postat: 29 april 2009, 17:16
av daisel
ser nog ut som ett hemma bygge, men fräck va den

Minitraktor

Postat: 2 maj 2009, 11:16
av revert
Hej. Jag tror att din traktor har sitt ursprung i en s.k. Perrongtruck eller Perrongtraktor. Båda namnen förekommer.
Kolla här: http://www.autosite.se/ume/upload/tidni ... 8_2006.pdf Bläddra till sidan 8 i PDF-filen.
Tillverkare kunde vara som i det här exemplet, Bergbolagen i Lindesberg, men det har säkert funnits flera tillverkare.

För dom som inte är av den äldre generationen, kan kanske en förklaring vara på sin plats. Förr i världen kunde man skicka resgods på järnvägen om man hade många eller skrymmande väskor på sin tågresa. Då lämnade man in dom till pollettering innan tågets avgång i en särskilld resgodsavdelning. Även cyklar, skidor och barnvagnar m.m. var idealiskt att pollettera. Där kördes dom ut på perrongen med en vagn, som drogs av just en perrongtruck/traktor. Det lastades i speciella resgodsvagnar i tågen, och följde med i bästa fall. Annars kom dom med nästa tåg och man hämtade ut sitt bagage på sin station. Resgodset är dessvärre borta nu. Flyget har ett jämförbart system. Där bär man bara med sig sitt handbagage. Men det finns lite andra orsaker också till det.

Jag gissar att din traktor är en modifierad perrongtraktor som kan vara utförd av antingen en verkstad eller en händig hempulare. Inget av alternativen behöver vara sämre på något sätt. Och detta talar lite för din uppgift att det satt en B16-motor i den från början. Den kan alltså vara så gammal som från 50-talet, men också betydligt nyare. Jag har själv kört en perrongtraktor med en B16-motor på 70-talet. Den gick bra och var stark (nerväxlad), men styrningen var hemsk. Det var värsta Go-cartstyrningen på den! Vred man ratten 5°, så kunde den hoppa åt sidan som en lekfull hund. Nu tycker jag mig se på din traktor att du har något som liknar en vanlig "traktorframaxel" så du slipper nog det otrevliga fenomenet?

Både Perrongtraktor och Perrongtruck är sökbara ord i Google. Pröva, och du kommer förmodligen se flera likheter, bl.a. hytten. Flera exempel finns på bl.a. Blocket. Och man konstaterar att en flertal olika motorer förkommer. T.o.m. diesel.

Håll oss uppdaterade med ditt intressanta exemplar och med arbetets gång.