Sida 1 av 1
Kommer olja mellan avgaskröken och pipan
Postat: 10 april 2009, 14:13
av Bolinder
Hej, Jag har en Volvo 320 buster- 62:a.
Traktorn går kanon, lättstartad, stark osv. Men det är en sak, det kommer olja mellan avgaskröken och ljuddämparen, vad beror det på? Läcker han olja rätt ut genom en avgasventil, eller vad kan det vara? Någon måste ha varit med om något liknande. Det känns ju inte som om det är något allvarligt, men man vet ju aldrig.
Tacksam för svar...
Postat: 10 april 2009, 15:41
av William
Hej och glad påsk.
Jag är ganska säker på att det är slitna ventilstyrningar som är orsaken. Styrningarna på avgassidan har tuffast arbetsmiljö så därför brukar dom gå ner först. Olja sprutar ju runt innanför ventilkåpan och är en eller kanske alla tre avgasstyrningarna slut så följer oljan ventilskaftet ner till tallriken och varje gång som en avgasventil öppnar så blåses oljan med ut.
Det är väl inte direkt farligt,men en topplocksrenovering är nog ingen lyx.
Postat: 13 april 2009, 09:35
av Bolinder
Okej, tackar för svaret. Då ska jag lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut.
Postat: 28 april 2009, 21:29
av nisse
Hur använder du traktorn? Om du låter traktorn jobba med tex kraftuttaget på lågt motorvarv, kan det komma rätt mycket motorolja den vägen efter en stunds körning. Detta är vanligt när man kör vedmaskiner mm. Behöver alltså inte vara något direkt fel.....
Postat: 26 maj 2009, 21:55
av 320 bustern
Hej
Är ny här på forumet. Har en 320 61a. Körde vedklyv i helgen och fick oljeläckage i böjen vid grenröret. Varför kan det bli så vid denna typ av körning?
Postat: 26 maj 2009, 22:26
av nisse
Det behövs lite flås i motorn för att den skall täta sig. Den kalljobbar liksom. Faktiskt vanligt på just BM 320, modellen med två hastigheter på kraftuttaget, när hög hastighet på kraftuttaget och lågt motorvarv kombineras. Har även kört JD med 1000 varvs kraftuttag till 540 rpm vedmaskin med halverat motorvarv....... då kom det olja. Man vill ju spara diesel, men verkar inte så bra för motorn. Men en sliten motor läcker ju alltid mer. Det går att variera motorvarvet lite under sådana arbeten så kommer ingen olja och man sparar diesel + motor.