Sida 1 av 1

Hjullastare/tipload

Postat: 28 mars 2009, 00:07
av Kasebon
:shock: Hej tanter och Gubbar! Jag och grannen har varit inne på Volvo BM:s hemsida och kollat på hjullastare. Min fråga är: Vad betyder Tipload straight och Tipload full turn. Det kan knappast inte ha att göra med hur mycket den orkar lyfta. Är det brytkraften det är frågan om? :shock:

Postat: 28 mars 2009, 07:08
av ake64
Hej själv

Jag kollade på LM1640 och jämförde den svenska och engelska brochyren. Tipload översätter de med tipplast. Kan det vara så att det är hur mycket man kan ta i skopan innan bakänden lyfter (den tippar). Det händer ju fortare vid full sväng så det skulle kunna förklara den lägre tipplasten vid full sväng jämfört med när den står rakt.

mvh Åke

Postat: 29 mars 2009, 02:46
av Kasebon
:D Nej, det kan inte ha att göra med hur mycket den orkar lyfta i skopan innan den lyfter i bakänden- Om du tar över tre ton i skopan på en 1240 så lyfter den i bakänden. Måste han någon annn betydelse...

Postat: 29 mars 2009, 07:16
av ake64
Jag har letat som sjutton efter en definition men hittade ingen. Däremot verkar det på diskussioner som att det är när den tippar.

Jag klippte ut nedanstående från denna tråden.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... t=tipplast

För övrigt jag nämna att storleksbenämningen på Volvo lastare från och med Lxx-serien avser tipplast. Dvs en L50 tippar vid ca 5 ton, en L18 vid ca 18 ton. Nu är inte dessa vikter helt exakta men på ett ungefär.
Och normal arbetslast som maskinerna är rekommenderade för ligger väl nånstans runt halva tipplasten.
Tjänstevikten ligger runt 50% högre än tipplasten.
Men som sagt, detta är inte exakta siffror.

mvh Åke

Postat: 30 mars 2009, 03:10
av Kasebon
:D Hej igen och tack för alla svar. Jag vet inte om gåtans lösning närmar sig. Men jag läste tråden till Maskinisten och tror att jag börjar förstå logiken i det hela :!: