Här har min BM-VOLVO 350 fått växelströmmare.
Orginal likströmmaren ger bara ca 11Amp(130W).
Denna BOSCH växelströmare från en Volvo 142 som ger 55amper blir betydligt bättre än orginalet.
Stor generator gör verkligen nytta på vintern!
Klarar lite mer belysning eller typ el vinsch.
Undre fästet fick förlängas med en bit järn av lämplig diemension som svetsas och slipas till, samt flytt av bakre fästörat.
Övre fästet/sträckaren fick också förlängas, vändas och bockas något för att passa.
Det är viktigt att man får remskivona i linje så att inte remmen slits upp på nolltid.
Tänk på att man bör ha en mindre remskiva på generatorn istället så att generatorn får mera varv då traktormotorn är lågvarviga.
Traktorns dieselmotor är ju ingen högvarvare som bilmotorer.
Det finns delbara remskivor till Bosch generatorna som man kan lägga en bricka imellan så att dom tar en bredare rem.
Ett annat bra tips är att byta ut orginal laddningslampan som är på 2 Watt, till en på 4 Watt (finns de som passar i orginallamphållaren) vilket gör att den börjar att ladda på betydligt lägre varvtal än 2w som kräver högre varv innan den får laddning.
När man sätter i en lampa med högre watt-tal så laddar generatorn tidigare eftersom fältlindningen får högre ström(P(effekt)=U(späning)
*I(ström) dvs I=P/U) men generatorn som är från en bil behöver ju en mindre remskiva för att ge samma effekt vid ett lägre varv från en traktormotor.
När väl generatorn börjat ge ström så återförs en del av strömmen till fältlindningen.
Så precis som beskrivits här ovan så bör man i första läget anpassa skivan till
motorns varv istället för att sätta i en mycket större lampa.
En annan mindre nackdel med den större lampan är att strömmen över startnyckeln
ökar något.
Så om du kan, satsa på att ordna rätt varvtal till generatorn.
Men en laddlampa på mellan 2-5w funkar också..
Jag hadde generatorn med tillhörande laddningsrelä liggandes sen tidigare i garaget, men det går givetvis lika bra med en som har inbyggt i generatorn. Men teoretiskt funkar laddningen bäst för batteriet om man har laddningsrelät så nära batteriet som det går så att den har bättre koll på batteriets spänning och kondition.
OBS: Det viktigaste är att man skall även byta ut och gå upp i area på kabeln till startmotor/batteri , kabeln bör vara 16kvadrat röd för 40-60A.
Passa samtidigt på att se över avsäkringar och övrigt elkablage med apparater, så att man klarar utlösningsvilkoren och slipper kabelbrand.
Rensa upp och byt ut skadade kablar, dåligt ihoptvinnade kabelskarvar och använd helst standard färger till plus eller minus mm enligt dagens bil-elektriska praxis. Rengör kontaktytor från färg smuts skit oljor och gud vet vad som finns
Rekomenderar också att man monterar en volt meter så har man bra koll på batteri och laddning.
- BM-VOLVO 350med växelströmare och laddningsrelä från en Volvo typ 140:a
- P1010595 skuren.JPG (172.67 KiB) Visad 15915 gånger