Sida 1 av 1

victor

Postat: 20 januari 2009, 22:40
av Hin Hôle
har en victor -56a som läcker en hel del olja från bakaxel.... nån som har rivit axel och vet hur det står till med packboxar och sådant? vart man kan få tag i det, eller någon stans det sitter likvärdiga?

tacksam för svar // anders

Postat: 22 januari 2009, 20:11
av Kron230
Förtydliga var det kommer ut olja. Om det droppar ur ett hål under bromstrumman så kommer oljan med all säkerhet från växellådan/differentialen.Där sitter 2 dubbla packboxar,tidigare var den ena av filt men numera två likadana vanliga. Om det är där felet är så är säkert bromsbanden insmorda med olja eftersom oljan följer axeln och hamnar i bromstrumman.Då blir det att plocka ner hela slutväxeln, kul, den väger nog 70-80 kg.Finns även en tätning bakom bromstrumman. Om oljan kommer ut nära hjulet så är det en tätning där som läcker.Orsaken till det är att man kanske inte smort tätningen på länge via smörjnippeln i hjulcentrum. Har själv köpt alla tätningar av Lantmännen.

Postat: 22 januari 2009, 21:59
av Hin Hôle
ja att det kommer från växellåda är säkert pga oljan så går det härleda den dit..... tackar för tipset blir det till att börja till helgen då...... har sprängskiss så det ska nog funka.... men tackar för tipset, är det nån annan som har gjort samma jobb och vet några mer tips eller saker som är värt att tänka på så är det tacksamt med svar.... //anders

Postat: 23 januari 2009, 10:59
av Kron230
Om du inte har verkstadshandbok så finns den att ladda ner på Maskinisten.net . Om bromsbanden klarat sig från olja så kan du ju passa på att schimsa ut den fyrkantiga klack som ligger an mot exenteraxeln med tunna brickor så kan du köra länge till med banden. Var försiktig när du lyfter tillbaka slutväxeln, det är lätt att förstöra tätningarna med axeln när du ska passa in bromsbackarna i trumman. Det märker du ju inte förrän du kört ett tag... Fasa av banden i kanten så är det lättare att få in dom i trumman. Utgår från att du släppt på justeringen.

Postat: 23 januari 2009, 22:14
av daisel
du kanse tillochmed ska byta bromsbanden, det går fint att lima på nytta material 6mm ska det va, falköpings bil och bromservic fixade till min victor, har funkat kanon!

Postat: 23 januari 2009, 22:23
av daisel
det kan ju även komma från krafttutaget kom jag på, eller ur framänden på koplingsaxlen som går ur växelådan, om du tar i sär krafttutaget, putt inte spaken framåt förens allt är i isärplockat, då kan spärr fjädern och dess kulor flyga åt h-vete

Postat: 23 januari 2009, 23:46
av Kron230
Jo hin Hole, på vilket sätt vet du att oljan kommer från växellådan? Många kör ju med samma olja i både v-låda och slutväxel. Men enl. instruktionsboken ska ju v-lådan ha hypoid men slutväxlar ha "vanlig" växelldsolja 80-90

Postat: 24 januari 2009, 23:28
av Hin Hôle
jo så här var det när traktor införskaffades så var växellåda totalt slut så ny införskaffades, endast ny olja i lådan resterande var inget fel på..... tanken i det läget var att gå igenom bromsar o resterande framåt sommarn och då byta oljorna, det är ju inte direkt 12 timmars pass man klämmer in om dagarna med den så det dög med en rullande renovering vid det tillfället. därav vet jag vart oljan kommer från....