Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Byta kylarvätska

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

ulferiksson

Byta kylarvätska

Inlägg av ulferiksson »

Hej,

Jag ska byta kylarvätska på min BM400. Bilderna i handboken är grymt suddiga. Jag letar efter de två kranar som ska öppnas för att tappa ur kylarvätskan. Någon som kan lägga upp ett foto?

/Uffe
ulferiksson

Inlägg av ulferiksson »

Nu tror jag att jag har har hittat bägge avtappningskranarna. Den främre satt på den nedre kylarslangen och den andra sitter 1 dm ovanför oljefiltret på motorns vänstra sida.

Dock kommer det bara ut vätska när jag öppnar den främre kranen, inte den bakre. Det kom ut cirka 5 liter kylarvätska. Enligt handboken ska det finnas 8 liter i systemet. När jag öppnar den bakre kranen kommer inte en droppe. Någon idé om varför?

/Uffe
ulferiksson

Problemet löst

Inlägg av ulferiksson »

Hej igen,

Jag fick ett mail som löste mitt problem:

"Hej - läste nyss om ditt problem.

Förmodligen igenslammat före avtappningskranen - demontera den - peta hål med hjälp av en mejsel, svetstråd eller något annat lämpligt. Skölj ur systemet - gärna också `baklänges´ med hjälp av en vattenslang via avtappningshålet och återmontera kranen."

Jag tackar Bo för hjälpen och delar med mig av tipset om fler skulle råka ut för samma sak.
Låst