Sida 1 av 2

Problem med 320

Postat: 23 november 2008, 20:55
av kristian10
Hej har en BM 320 från 1962.
När jag övertog traktorn så var oljenivån en bra bit över max sträcket. Eftersom själva hållaren till olje stickan sitter löst antog jag att det av misstag fyllts på för mycket olja. Jag bytte till 6 l ny olja och allt var som det skulle.
Problemet är att nu ca 2 månader senare är oljenivån ca 5 cm över max sträcket igen. Traktorn går bra men det kommer ut olja ur stickhålet.
Vore mycket tacksam för tips om vad detta skulle kunna va och hur man åtgärdar det.

MVH Kristian

Postat: 23 november 2008, 22:07
av ake64
Nu har jag ingen 320 så jag kanske är ute och cyklar men kan det komma via hydraulpumpen?

På 350/600 sitter pumpen på motorn så på en sådan skulle det mycket väl kunna komma därifrån.

mvh Åke

Postat: 23 november 2008, 22:25
av Jonas_A
Min gissning är att den spär oljan med diesel. Luktar oljan något? Har varit med om det både på BM 400 och 320. Det brukar vara matarpumpen men kan också vara insprutningspumpen. En ny matarpump kostar ca 500kr och den byter du lätt själv.

Postat: 24 november 2008, 10:18
av Ralle
Hydraulpumpen sitter på motorn på 320 också, men om konstruktionen kan börja läcka in i motorn vet jag inte... Men det borde väl kunna hända.

Men har det kommit så mycket så det stigit 5 cm borde det inte vara svårt att känna på lukten om det är diesel eller inte.

Postat: 24 november 2008, 20:03
av kristian10
Tackar för snabba svar. Ska kolla till traktorn i helgen så då får jag kolla om det luktar diesel... 500 kr låter ju ganska överkomligt :)

MVH Kristian

Postat: 26 november 2008, 11:49
av Ralle
kristian10 skrev:Tackar för snabba svar. Ska kolla till traktorn i helgen så då får jag kolla om det luktar diesel... 500 kr låter ju ganska överkomligt :)

MVH Kristian
Ja, men om det nu är diesel så är det ju inte säkert att det är matarpumpen, kan lika görna vara insprutningspumpen, så kolla det innan du köper en ny pump.

Postat: 27 november 2008, 00:14
av krippe
Hydraulpumpen kan läcka in i motorn.
Råkade ut för det i höstas, tätningen på hydraulpumpen gick och oljetrycket försvann, plus att det trycktes ut olja genom ventilkåpan, stickan satt dock kvar i hålet. Däremot tog jag ur stickan stod det som en
fontän ur hålet.
Ska ju vara 6L motorolja som sagt, jag tappade nog ur det dubbla och lite till.
Bytte tätningen och nu är det frid och fröjd.

Postat: 21 april 2009, 17:57
av kristian10
Hej!
Tackar för alla tips. Var packningen mellan hydral pump och motor som var paj, gick lätt att fixa själv till en kostnad av 24 kr.
Tyvärr har problemet kommit tillbaks men denna gång är det diesel i oljan och det fullkommligt pissar diesel/olja ur mätarsticks röret.
Funderar på hur man får reda på om det är matarpumpen eller spridarpumpen som läcker?
Tacksam för fler bra tips

MVH Kristian

Postat: 27 april 2009, 08:38
av Buck
På min -65:a var det packboxen vid insprutarpumpen som var slut. fullt med diesel i oljan.
funkat fint i 2:år sen den byttes.

Postat: 4 maj 2009, 16:33
av guten
Det vanligaste orsaken till ditt problem är packboxen i insprutningspumpen. Går att fixa själv om man är kunnig.

Postat: 11 maj 2009, 21:17
av nybliven traktormekaniker
Tjena

Matarpumpen kan också läcka, hänt en del gånger på gammalt som nytt. Men väldigt vanligt att insprutnongspumpen läcker igenom. Packade om insprutningspumpen på min bm 400 (motor AD3-152) nu i våras och det gick ju. Men se till att inte ändra på inställningen innuti pumpen för då får han antingen mer hästkrafter och rök eller flyttar sig knappt. Min gamle lärare på skolan berättade för mig att det hänt (han har jobbat på lantmännen i 25 år). Man ställer om kolvarna om man lossar två små bultar med torx skalle och vrider har jag alldelles för mig att han sa. Det skadar inte att ha en sprängskiss heller, min sats till pumpen beställde jag på olsson i ellös (179 kr). Kan även vara bra med en bok eller kapitlet om insprutningspumpen. Stressa inte så går det kanon.

Lycka till MVH/Daniel

Postat: 17 maj 2009, 17:54
av kristian10
Meckade en del med traktorn igår. Bestämde mig för att byta både matarpump och packbox på insprutningspumpen.
Matarpumpen var ju enkel att byta, har dock svårt att avgöra om den gammla var kass, är det själva membranet som släpper genom diesel om den skulle vara kass?
Insprutningspumpen gick det åt helsike med, studerade sprängskisserna noga och kom fram till att man är tvungen att lossa själva pumpen från kugghjulet som driver den. Problemet var att de tre bultarna i kugghjulet satt så förbaskat hårt att jag inte fick loss dem. iget annat att göra än att skruva ihop traktorn och hoppas att det var matarpumpen som var kass.

Postat: 17 maj 2009, 21:50
av daisel
hur har det gått då?

Postat: 2 juni 2009, 10:45
av rikard
Har en bm 320 som började droppa olja ur vevhusventilationen, nu sprutar det ur både röret och oljestickan, trodde att det var motorn som var helt utsliten, men nu har jag ju fått lite vägledning om att kolla hydraulpumpsdrivning mm intressant!
Jag drar mig ju för motorrenovering när det nu inte är en bm-motor utan något engelskt skräp.. för övrigt startar den på ett kick och går som en klocka, bra med tips!!

Postat: 2 juni 2009, 21:12
av Buck
man skola ICKE hysa agg mot den fina Engelska ingenjörskonsten. ;)