Sida 1 av 1

Orbitrolbygge Buster 320

Postat: 31 oktober 2008, 20:24
av krippe
Jaha, detta med dator är inte min starka sida så vi får väl se om bilderna kommer med.

Så här ser det ut original
Bild

Bild

Infästning, byggd i 12mm plattjärn.
Bild

Bild


Lite anslutningar
Bild
Bild


Kolvfäste byggt i 12mm plattjärn, infäst i lastarramen. Original P-ände påskarvad på kolvstången.
Bild


Blev väldigt lättstyrt mot innan, (beror iofs på hur man justerar prio-ventilen).
Rekommenderar denna ombyggnad om man har lastare.

Har tagit olja från original hydraulik för tillfället men ska byggas om till separat system med egen pump för att bla slippa prioventilen som sitter ivägen för nya lastarreglaget samt onödigt långa slangar. Nu är det kopplat så här:
Från hydraulpump till prioventil, prioriterat uttag tillbaka till orbitrol, andra uttaget till hydraulen samt lastare.
Ska ta lite bilder på hur prio-ventil och slangdragning vid tillfälle.

Postat: 31 oktober 2008, 23:35
av daisel
fint gjort !

Postat: 3 november 2008, 08:56
av Ralle
Säkert... Ser inte bilderna bara :(
Men det beror nog på att det stället dom ligger på är spärrat på jobbet, får kolla hemma sen.

Postat: 3 november 2008, 21:40
av Ralle
NU såg jag bilderna :D
Kanonfint, ser fram emot fler bilder :wink:

Postat: 4 november 2008, 22:50
av krippe
Tack!

Lite mer bilder..

Prio-ventil
Bild

Slangar prio-ventil
Bild

Slangar orbitrol
Bild

Styrkolven i helhet
Bild

och när tanken ändå var borta, så var det lättlagat.
Bild

Bild

Bild

Mer info om traktorn:
Timräknaren har stannat på 4439tim, men lär har gått betydligt mer än så om man ser på skicket. Jag är 18:e ägaren "suck"!
Ska försöka ge den en värdig pension med lite kärleksfull "rullande" renovering.
Motorn går hyfsat men har en del vevhuskomp, kraftöverföringen har nog slitit hårt i sina dagar, skulle behöva en genomgång ganska snart.
4 och 5:ans växel hoppar ur läge, låter illa när traktorn rullar fortare än motorvarvet.
Lastaren lämnar en del att önska, ett hembygge, kopia på "rör-quicken",
lyftkolvar med cyl-dia på 110mm och kolvstång på 90mm, överdimensionerat är bara förnamnet.
Största problemet är manövreringen av denna best till lastare, den kräver två händer!
Original manöverventil måste påverkas samtidigt som ett externt 2-slids ventilpaket ska påverkas. Lite krångligt då jag bara är utrustad med just 2 händer.

Har ramlat över en Ilsbo 1000 helhydraulisk lastare som ska monteras och modifieras lite lätt, kom också över ett sprillans nytt ventilpaket med teleflexvajrar, tyvärr inte koordinatspak.

En lustig grej jag reagerat över är att det sitter 14.9-24" i bak, trodde det bara var 28" och 30" som var monterat på dessa.
Någon som har en aning vart jag kan få tag i ett par 24" fälgar till?

Postat: 5 november 2008, 18:20
av daisel
den såg ju frin ut faktist, men du har en del att göra som du sa

Postat: 27 april 2009, 10:34
av Buck
du kan inte lägga upp bilderna på nytt nån stans?
vore intressant att se hur du gjort!

Postat: 9 maj 2009, 23:33
av krippe
Ojdå, här var det bilder borta. Ursäkta dröjsmålet.
Lägger bara upp bilderna, vill ni veta mer så fråga.
Kommer bilder här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 9 maj 2009, 23:44
av krippe
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 11 maj 2009, 07:20
av Buck
trevliga bilder! :)


vad är det för orbitrol samt kolv du använt?

Postat: 11 maj 2009, 20:08
av krippe
Orbitrolenhet från Bandvagn 206, rattstången skarvad med original.
Kolven kommer från skrotlådan hos den lokala hydraulfirman och håller måtten, kolvstång 20mm, cylinder 50mm och slag 250mm.

Postat: 12 maj 2009, 04:59
av Buck
tackom tackom! :)