Sida 1 av 2
Motorrenovering
Postat: 24 augusti 2007, 10:26
av BoBGunnar
Ja nu var det dags. Efter många år av trogen tjänst så ska den gamle äntligen få en välförtjänt motor renovering. Välbehövligt kan man säga då det krävdes bogsering för att få igång den vid vissa tillfällen i vintras. Som ni säkert ser så är det en BM 320. Bifogar en bild på "patienten"
Mer bilder kommer allt eftersom renoveringen fortgår.
Postat: 27 augusti 2007, 09:03
av BoBGunnar
Det går framåt...kåpan av och allt ser fint ut.
Toppen av och allt ser inte lika fint ut längre. Cylinderloppet i tvåan har fått stryk. Dock var det inte lika illa som vi trodde.
Tanken ur (Ett tag funderade vi på om dom byggt traktorn runt tanken) och peter svär över oljetråget som sitter som berget. Vi får helt enkelt inte loss det. Nu har väl inte tråget varit av sen dom byggde traktorn men det känns som att vi missat något. Har kollat och dubbelkollat i reservdelskatalogen efter möjliga kvarglömda skruvar och annat som kan sitta i vägen men det ser ut som att tråget borde komma. Funderar på om dom limmat fast det....
Någon som har en ide om hur vi ska få loss tråget?
Postat: 27 augusti 2007, 09:26
av Ralle
Tråget kanske sitter med nån silicon eller liknande...
Hur som helst så ser jag inga bilder, vilket jag tycker är mycket tråkigt!
Postat: 27 augusti 2007, 21:19
av BoBGunnar
Inga bilder? Skulle någon annan som är inne här och tittar berätta huruvida ni ser bilder eller inte. Om alla utom jag har detta problem så får jag försöka byta fotohost.
Postat: 27 augusti 2007, 22:34
av Kloge
Jag ser bilderna!
Ang oljetråget så behöver man lossa på framaxeln på dem första årgångarna av 320.
Postat: 27 augusti 2007, 22:35
av Lucas
Jo då bilderna fungerar för mig.
/Lucas
Postat: 28 augusti 2007, 08:15
av Ralle
Snyft... Jag ser inga bilder...
Men nu vet jag varför... Jobbet har spärrat den platsen som bilderna ligger på.
Jag får kolla hemma sen.
Postat: 28 augusti 2007, 09:06
av BoBGunnar
Kloge skrev:Ang oljetråget så behöver man lossa på framaxeln på dem första årgångarna av 320.
Hmmm....jag får kolla på detta i helgen när jag åker upp till garaget. Tror dock inte det ska vara nödvändigt på denna modell då jag har för mig att det är en 64'a. Men tack för tipset.
Postat: 28 augusti 2007, 20:00
av Ralle
Nu är jag hemma, och ser bilderna
Postat: 28 augusti 2007, 21:11
av Kloge
Kollade i verkstadshandboken och konstruktionen ändrades from chassienr 4451.Vilken årsmodell det är vet jag inte.
Postat: 28 augusti 2007, 23:36
av BoBGunnar
Kloge skrev:Kollade i verkstadshandboken och konstruktionen ändrades from chassienr 4451.Vilken årsmodell det är vet jag inte.
Verkstadshandbok säger du....vart kan man köpa en sådan? Jag har bara en reservdelskatalog och känner att jag skulle behöva båda. Sprängskisser är ju väldigt bra men en riktig verkstads handbok hade ju inte suttit fel med tanke på att jag aldrig skruvat traktor Förr.
Ralle, Fler bilder kommer allt eftersom så kolla tillbaks då och då
Postat: 29 augusti 2007, 16:03
av Kloge
Postat: 29 augusti 2007, 21:05
av BoBGunnar
Postat: 4 september 2007, 22:19
av Axel
Jag fick slå in ett stämjärn mellan tråget och blocket på min 600 när det skulle loss för några år sedan... dom hade bra lim på 60-talet
Postat: 11 september 2007, 22:57
av Rocholas
http://www.bmsidan.se/tillv01.htm
320 Perkins 1962 3897-8950
Inte oljefilterhållaren som håller fast tråget som på boxern då?