Sida 1 av 1

Insprutningspump Boxer 350

Postat: 15 september 2008, 20:43
av Kasebon
Hej tanter och gubbar. Jag har en fråga gällande insprutningspumpen på Boxer 350. På baksidan av pumpen sitter en "klocka", vakum kanske, vad har den för funktion? Har lagt märke till att den läcker i en lödning mellan "klockan" och muttern, vilket gör att det fuktar nedefter motorn och på marken under, även när motorn inte är igång. Någon som kan svara på detta?

Postat: 16 september 2008, 16:09
av William
Den "klockan" som du beskriver kan inte vara något annat än tryckutjämnaren. Den har till uppgift att(precis som namnet skvallrar om) jämna ut trycket i systemet. I ett bränslesystem finns ju för övrigt inte mycket som kan expandera,därför behövs den.
Det är ingen stor kostnad och det passar säkert från en del andra maskiner i BM-familjen.

Postat: 16 september 2008, 18:40
av Kasebon
OK! Tack för svaret. Det är nog som du skriver en slags tryckutjämnare. Jag ville bara veta. Är det så att den hjälper till att behålla trycket i pumpen så att diseln inte skal rinna tillbaks och därmed gör den lite trögstartad? Han är lite seg när man skall ha igång den när den stått ett tag?!? Jag hade tidigare en BM 36:a och den small igång direkt fastän den var ganska så sliten i motorn, blåste i vevhusventilationen och drog olja men för övrigt gick som en klocka. Jag söker förresten efter ett tanklock vet du om det finns tanklock på någon annan Volvo BM-maskin som kan passa?!?!?

Postat: 16 september 2008, 20:14
av William
Man kan göra en överdriven jämförelse med en vattenanläggning,där vi då kan likna tryckutjämnaren med en hydrofor. Tar man bort hydroforen och kopplar vattenslangen direkt på pumpen så slutar vattnet att komma så fort man stänger av den, med hydroforen kopplad så har man ett ganska konstant tryck som inte är så känsligt.
För att förstå liknelsen måste man nog i alla fall veta lite hur bränslesystemet fungerar och är uppbyggt och det är nog inte riktigt lika enkelt att kortfattat förklara.
Om vi börjar med matarpumpen,dit kommer bränslet från tanken,från matarpumpen går det vidare till filtrering och från filter till insprutningspumpen, och därifrån går det tillbaka till tanken. Men, innan det kan komma dit måste det gå förbi överströmningsventilen och den öppnar vid ungefär ett bar eller så. Mellan matarpumpen och överströmningsventilen ska det således konstant vara detta tryck även om motorn är avstängd. Med en läckande tryckutjämnare förloras detta tryck ganska snabbt och traktorn blir svårstartad.
Angående tanklocket så måste jag tyvärr säga att det har jag inte en aning om, men det är jag säker på att det finns andra i forumet som har.

MVH. Benny.

Postat: 17 september 2008, 04:53
av Kasebon
Tack för ditt uttömliga och pedagogiska svar, jag skall plocka loss tryckutjämnaren och ta med den till verkstaden på jobbet och låta löda skarven mellan "klockan" och muttern och så får vi väl se om den blir tät, annars så får jag väl leta rätt på en en annan tryckutjämnare. Jag ska förresten tipsa grannen, som har en 646:a traktorgrävare som man alltid måste hjälpa med handpumpen när den ståt ett tag, kanske det är samma problem där!?!