Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Hydraultryck i Boxer 350.

Moderator: Moderatorer

gulboxer
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 augusti 2008, 20:46

Hydraultryck i Boxer 350.

Inlägg av gulboxer »

Jag har några problem och funderingar runt min gula boxer. Har ingen instruktionsbok. Vet nån var det går att få tag på?

Nya terra hydraulen.
Den har tappat orken i extra hydrauluttaget. Har mätt trycket till 95 bar. Vad är normalt tryck?
Hur vet man om det är pumpen eller överströmningsventilen som är problemet?
Var sitter överströmningsventilen? Byter man man den eller renoverar man?

Det försvinner olja från hydraulen och det verkar öka i motorn. Läcker pumpen ut i motorn? Kan man packa om pumpen eller skall man byta pump?
Läste nånstans att man skall använda motorolja i hydraulen. Stämmer det?
Tacksam att få kontakt med någon som vet.


Du måste enligt forumets regler fylla i ort i din profil./ Lucas, moderator
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Instruktionsböcker finns att köpa lite här och var, både pappersupplaga och elektronisk. Olssons i Ellös säljer en pappersupplaga till 600 i alla fall. 350 har jag inte kollat.

Enligt min brochyr ska pumpen ge 140bar och 40 l/min.

Om axeltätningen har gått i pumpen kan det mycket väl läcka in olja i motorn och därför gissar jag att ditt problem med trycket beror på pumpen. Det kan gå att få tag i packningar till pumpen så är den mekaniskt ok bör det gå att packa om den. Kolla med någon hydraulfirma.

Enligt smörjschemat är det ok med motorolja eller hydraulolja.
Bo A
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 juni 2007, 23:03
Ort: Sval

Inlägg av Bo A »

En pump inom slitagetoleranserna ger ca 40 l/min vid 110-120 Bar ( överströmningsventilens öppningstryck ) och nominellt varvtal ( 1800 rpm = jordbrukstraktorn ). Kan då förväntas ge 23-27 l/min vid 1200 rpm och 15-20 l/min vid 900 pm. Med inkopplad tryck/flödesmätare går flödet snabbt mot 0 när överströmningsventilen börjar att öppna.
En någorlunda `frisk pump´skall kunna hålla överströmningsventilen öppen över hela varvtalsområdet vilket kan testas vid tillgång till enbart tryckmätare. Måste varvtalet höjas utöver tomgång ( 600-700 rpm ) för att överströmningsventilen skall öppna så bör man åtgärda pumpen ( från ev internläckage i hydraulsystemet bortses här ).
Är maxtrycket 95 Bar inom hela varvtalsområdet så finns det anledning att misstänka överströmningsventilen - kontrollera dock först tryckmätaren.
Traktorns hydraulsystem är tolerant mot olika oljetyper. Delar man hydraulikkomponenter med någon annan traktor så kan det vara lämpligt att använda samma typ av olja. ( Så länge pumpen läcker är ju motorolja det bästa ).
Lucas
Inlägg: 68
Blev medlem: 27 maj 2007, 17:15
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala

Inlägg av Lucas »

ake64 skrev:Instruktionsböcker finns att köpa lite här och var, både pappersupplaga och elektronisk. Olssons i Ellös säljer en pappersupplaga till 600 i alla fall. 350 har jag inte kollat.

Enligt min brochyr ska pumpen ge 140bar och 40 l/min.

Om axeltätningen har gått i pumpen kan det mycket väl läcka in olja i motorn och därför gissar jag att ditt problem med trycket beror på pumpen. Det kan gå att få tag i packningar till pumpen så är den mekaniskt ok bör det gå att packa om den. Kolla med någon hydraulfirma.

Enligt smörjschemat är det ok med motorolja eller hydraulolja.
Du har uppgiftrna för 600 vilka inte är riktigt relevanta för 350. Men trycket i 350 ska ligga på 115-120 bar enligt specifikationerna men brukar ligga på drygt 130 om man mäter. Om oljenivån stiger i motorn lär det ju vara pumpen som är problemet och då skulle jag undvika att kör mad traktorn innan det var åtgärdat efter som det inte är bra att köra med för mycket olja i motorn. Jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med överströmningsventilen på domhär traktorerna men pumparna slits. Jag skulle defenitivt byta pump det blir alla gånger billigare än att packa om tror jag, i varje fall om du har orginalpump nu för dom va inte bra.
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Hmm.... Det stämmer. Jag kollade specarna på 600:n. Trodde i min enfald att det var samma på 350 när det är TerraTrol men så enkelt var det ju inte ser jag nu. :oops:

Billigare med ny pump blir det nog inte om det finns packningar men jag håller med om att det blir bättre. :wink:
Anders:B
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2008, 16:06

Inlägg av Anders:B »

Jag hade samma fenomen på min Boxer.
När jag fick hem den så såg jag att det var 18l olja i motorn mot ca 10 och svor över förre ägaren som fyllt på utan att kolla stickan!

Byte alla oljor och filter men på bara ett kort tag så började hydraulen tappa fart i höga lägen (frontlastaren) Jag kollade lite av en slump på oljestickan i motorn och visst minst 18l igen!
Packningarna var slut i pumpen och olja hade tryckts in i motor, kopplingshus och överallt...det blev till att dela traktorn och fixa koppling mm...att packa om hydraulpumpen var en baggis och gratis mot resten.

Det är en originalpump från 65 som fortfarande ger enligt originalvärden efter ompackningen.
krippe
Inlägg: 40
Blev medlem: 11 mars 2008, 00:02

Inlägg av krippe »

Ännu en som råkat ut för att tätningen gått i pumpen och läckt in hydrulolja i motorn, detta på en Buster 320.
Mvh Christian

Buster 320 -64
Låst