Sida 1 av 1

Hurkör man bäst med osynkad låda?

Postat: 8 augusti 2008, 12:04
av Sidenbladh
Hej.
Som nybliven Boxerägare (hurra!) konstaterar jag att det är en aning mer komplicerat att köra med osynkad låda jämfört med en synkad.
Har någon här på forumet några bra tips på hur man ska sköta växlingarna så smidigt som möjligt? Man vill ju inte slita ut kopplingen helt i önödan genom att starta på fyran varje gång...

Tacksam för all hjälp
/Daniel

Postat: 8 augusti 2008, 19:33
av daisel
det är bara att växla osynkade lådor tål det, anars varva upp snappt koppla i med nästa växel å kör


Anars så kan man körea med gamal hederlig dubbeltrampning

Postat: 16 augusti 2008, 23:53
av Lucas
Det går utmärkt att starta på fyran om motorn orkar. Alltså på hyfsat underlag och lätt efter. Det går till och med bra att starta på feman när man åker på väg med bara traktorn. Kopplingen är ju dimensionerad för att kunna dra igång med en plog eller harv nere, alltså med så hård bellastning som motorn orkar gå med på den aktuella växeln vid arbetsvarv (i dethär fallet mellan 800 rpm och fullvarv). kopplingen behöver du inte vara orolig för på så vis bara du inte slirar jätte mycke på den eller sitter med foten på koplingspedalen hela tiden när du kör. Lycka till med nyförvärvet.

Postat: 17 augusti 2008, 21:12
av Sidenbladh
Tack så mycket för alla tips, traktorn går utmärkt och jag har börjat lära mig växellådan. Fick tipset att använda mig mer av hög/lågväxel än de andra växlarna så att man t.ex. startar på 4:an låg, gasar och sen växlar till 4:an hög och sedan 5:an hög vilket tycks funka bra för landsvägskörning.

/daniel