Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

hydrauloljefilter

Moderator: Moderatorer

hansivar
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 november 2015, 12:33

hydrauloljefilter

Inlägg av hansivar »

Jag har köpt en bm 218 och tänker byta hydrolja. Vet att de ryms 90l i tanken, och efter lite googlande verkar de som det ska vara hydrolja 32. Det blir ju en slant så jag vill ju inte köpa fel olja, så rätta om jag har fel, jag bor i Norrfällsviken i Kramfors kommun så det kan bli riktigt kallt vintertid. Fråga två. Vad gäller för oljefilter? Sugfilter och returfilter. Är det något filter som ska bytas eller blåser man rent dom som finns? Är det ide att öppna tanken och göra ren den? För sugfiltret sitter väl isf i botten på tanken. Måste bara avsluta med att berätta om ett envig. Gumman och jag bytte packboxarna och oringen på båda drivhjulen, å de va na de (Ångermanländska) navet på den ena sidan drog jag av med händerna hur lätt som helst, men på den andra sidan höll vi på i fyra dagar med avdragare och gasolbrännare innan det lossnade. Axeln och navet har koniska splains som ska dras ihop med 400kg, och det hade nog inte blivit gjort tidigare, så det glappade och koneffekten nöttes ner och dog ut och oringen blev uppäten. Med ny oring på plats tryckte jag på navet och oringen skadades svårt av dom vassa nockarna på axelns splains, så det läckte olja värre än någonsin efteråt. Efter några samtal med med olika kunniga på området så tog jag i brist på svarv rondellen och kapade bort fem mm av navets insida och fem mm av splinsen på drivaxeln innaför gängorna för stora muttern, och då konade axel och nav ihop perfekt. Rundade av dom vassa splinesnockarna på drivaxeln med en fil och fettade in dom rejält, och då gled navets oring på axeln mycket lättare, så nu är det tätt. Hur man fick på navet utan att skada oringen på fabrik skulle vara intressant att veta.
Låst