Sida 1 av 1

Klantade mig vid byte av insprutningspump BM 320 Buster

Postat: 9 juli 2021, 08:32
av Fred
Hej!
När jag monterade bort insprutningspumpen så hade jag inte låst drevet vilket rullade ner en bit. Efter detta köpte jag en verkstadshandbok då jag insåg att jag kommer att behöva fixa till synkningen igen. I denna bok står att jag ska vrida motorn till markeringen ÖD på svänghjulet och se till att cylinder 1 är i kompressionsläge ( jag antar att cylinder 1 är den första sett framifrån och att kompressionsläget är när de två första ventilerna är helt opåverkade när jag svänger lite på svänghjulet) därefter ska man vrida 90 grader bakåt och sedan till 20 grader ( jag antar att de menar de grader markeringarna som finns på svänghjulet) så jag vred motorn framåt till 20 grader. I detta läge så skulle markeringen E synas i inspektionsluckan på pumpen vilket det inte gjorde på den nya som jag monterat utan den stod på A. Jag lossade lite på pumpen och skruvade loss drevet och därefter vred jag pumpen till E och vred drevet så att stiftet på drevet passade in i spåret på pumpen. Monterade ihop allt och passade på att montera ny matarpump och nya filter. Luftade enligt bok. När jag kör motorn kommer det fram diesel till spridarna men motorn startar inte så jag antar att jag gjort fel men kan inte klura ut hur jag ska gå vidare för att få igång motorn igen. Motorn sitter i en båt så den är ombyggd till marint utförande. Båten levererades som ny en gång i tiden (1978) med denna motor. Tacksam om någon kan hjälpa mig så att jag slipper att bryggsegla hela sommaren. Mvh Fred