Sida 1 av 1

Montera av dieselpump BM 36

Postat: 28 september 2016, 15:27
av Jonathanlg
Hej!

Ny på forumet. Haft min 36a i 3 år och kört cirka 30 mil totalt. 25 under en o samma helg då jag flyttade stugan från katrineholm till jönköping.

För nån månad sen hängde sig regulatorpinnen i fullgas vid start och sedan i dödläge. har öppnat kåpan och försökt vippa på stången men den sitter berghårt.

Så jag tänkte ta av hela pumpen o köra till dieselmeken i Aneby.
Frågan är, hur tar jag av den bäst? Vilka moment är kritiska/känsliga?

Är ingen expert på mek. Har "vanlig" uppsättning verktyg hemma. hyslor o nycklar.

Bild

Re: Montera av dieselpump BM 36

Postat: 28 september 2016, 21:22
av rikard
Montera bort är inga större bekymmer, förutom alla rörledningar är det bara att lossa fyra bultar och ``dra ur den ur kopplingen´´ för jag antar att det är bytt till koppling med gummistjärna.
Däremot monteringen är det viktigt att pumpen hamnar i rätt läge och skruvarna dras korsvis så man inte knäcker pumphuset.
anledningen till att reglerstången kärvar är troligtvis att regulatorn inte haft någon olja ,utan gått torr och skurit.
ett tyvärr ganska vanligt fel. de flesta tittar bara på den lilla oljestickan i botten på pumpen, men det ska vara olja i regulatorn på pumpens gavel också.
lycka till

Re: Montera av dieselpump BM 36

Postat: 16 maj 2017, 11:20
av Clain
Jonathanlg skrev:
Så jag tänkte ta av hela pumpen o köra till dieselmeken i Aneby.
Frågan är, hur tar jag av den bäst? Vilka moment är kritiska/känsliga?

Är ingen expert på mek. Har "vanlig" uppsättning verktyg hemma. hyslor o nycklar.
Nyfiken på hur det gick med din pump, lyckades du få den åtgärdad? Kostsamt?


rikard skrev: anledningen till att reglerstången kärvar är troligtvis att regulatorn inte haft någon olja ,utan gått torr och skurit.
ett tyvärr ganska vanligt fel. de flesta tittar bara på den lilla oljestickan i botten på pumpen, men det ska vara olja i regulatorn på pumpens gavel också.
lycka till
Återupplivar och lånar tråden lite istället för att skapa en ny..

Har ett snarliknande problem med min Volvo T 35 -57, reglerstången har bara ett spel på kanske 3-5mm från tomgång till fullgas vilket gör den väldigt känslig (om än körbar).

Skulle det också kunna bero på bristande oljeunderhåll tro?
Eller kan det finnas andra troligare orsaker?

Liten video som visar spelet..
https://youtu.be/uUGQQ1oR8js

Mvh Andreas