Sida 1 av 1

ny bm400 ägare, funderingar inför vintern.

Postat: 18 november 2015, 23:19
av nordlund86
Hej alla kunniga!

Jag har nyligen skaffat mig en bm400 som jag framför allt kommer att använda till snöskottning här på gården. Då jag är helt novis på traktorer och motorer generellt så har jag lite fundering.

Finns det några åtgärder som man bör göra innan vintern eller något speciellt man bör se över?
Traktorn är i bra skick men jag vet dock inte hur väl den förra ägaren har skött om traktorn.
Jag märkte idag att luftfiltret sitter löst (den nedre kåpan) och det är förmodligen riktigt skitigt, är det enkelt att ta lös och rengöra?
Tänkte även byta olja, något speciellt att tänka på ?

Sen vad gäller själva körning undrar jag vilken växel som är lämpligast att köra på vid mycket / tung snö ?
Jag kommer skotta med skopa, tyvärr är varvmätaren trasig.

Vad skulle ni övrigt säga vara viktigt att kolla upp?

Tack på förhand / André

Re: ny bm400 ägare, funderingar inför vintern.

Postat: 25 november 2015, 15:18
av Baggis
Jag skulle kolla/byta oljorna(hydraulik, växellåda, navreduktioner och motor). Även kolla att glykolen har nog låg fryspunkt och att batteriet är friskt. Kanske även satsa på nytt oljefilter när du ändå är igång :mrgreen:

Vet inte hur luftfiltret ser ut på en 400:a men på min Teddy så är det en burk med olja i. Bara att ta isär och byta oljan i den. (Med rätt nivå när man fyller på)

Sen vilken växel som är bäst så är det väl en fråga om hur det "känns", dvs inget blåvarvande men heller inte så lite varv att den inte orkar. På Teddyn min som är 5-växlad så är det oftast 2:an eller 3:an som jag använder.

Har den motorvärmare? Om inte så är det nog bra att innan första snöstormen kolla hur den startar när det är kallt, hehe.

Re: ny bm400 ägare, funderingar inför vintern.

Postat: 29 november 2015, 22:05
av Chili
Några saker till att kolla/byta.
Om du ändå byter hydraulolja, byt även filtret. Bränslefiltren bör också bytas och glöm inte bort att kolla så att det inte är en massa slam i renarglaset.
Om du inte har, så införskaffa instruktionsbok och verkstadshandbok.
Och glöm framför allt inte bort att bara använda diesel med vinterkvalitet.
Som sagt motorvärmare är mycket bra att ha. Om du inte har en sådan, kolla att din CAV luftförvärmare funkar.

Re: ny bm400 ägare, funderingar inför vintern.

Postat: 18 december 2015, 22:17
av revert
Några veckor gammal tråd, men lite gratisråd.
Motorolja brukar man byta minst varje år. Kör man mycket så gäller naturligtvis det som tillverkaren förordar med timtid eller vad som nu gäller. Men minst en gång varje år. Det är ju då lämpligt inför vintern så att man har ren och frisk olja i motorn när påfrestningen kan vara som hårdast. Och oljefilter byter man ju då också.
Glykol byter man vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan det är rostskyddsmedlet som finns i glykolen. Det fungerar bara i två år. Och när vi ändå är inne på ämnet, det finns ingen gällande färgkod för glykoler. Det finns som bekant två sorters glykol. Etylenglykol, förhållandevis billigast men giftigast. Den överlägset vanligaste glykolsorten. Den andra sorten heter Propylenglykol. Den är dyrare och anses miljövänligare, men är ingen hälsodryck. Den är tämligen ovanlig. Kanske på grund av priset?
Dom här båda glykolerna kan ha vilken färg som helst och även samma färg. Det är typen som gäller så läs noga på förpackningen vad det står och bry dig inte om färgen för den har ingen som helst betydelse. Ren glykol är för övrigt färglös. Man skall inte blanda dom här två sorterna. Det blir en brun sörja av dom och rykten säger att det kan bildas slamproppar som kan täppa till kylsystemet. Man kan inte heller mäta någon lägsta fungerande temperatur med något instrument om dom är blandade. Och i detta sammanhanget kan man ju säga: Snåla inte med glykolen. Blanda alltid 50/50 glykol och vatten. Det är den optimala blandningen. Mer glykol och mindre vatten gör bara att temperaturskalan "vänder uppåt igen". Och även om det är den allra bästa högsommaren i mannaminne, så skall man alltid ha glykol i kylsystemet. Dels för rostskyddet och dels för att det höjer vattnets koktemperatur. Jag tror det är 112°C eller något liknande?
Vi kan säga några ord om vattnet också. Alltså det som man blandar med glykolen. Många förordar att man skall ha avjoniserat eller destillerat vatten. Och visst, det är ju bra, men vanligt kommunalt kranvatten fungerar också. Det är det som dom övervägande flesta bilägare kör med.
Om man har en luftvärmepump eller luftavfuktare så får man vatten som är destillerat. (Hur rent det är vill jag dock inte uttala mig om. Så därför: Häll det inte i batteriet om du inte vet hur pass rent det är) Men om du känner att du vill ha det renast möjliga vattnet i ditt kylsystem, så använd sådant vatten som kommer från luftvärmepumpar och luftavfuktare om du har tillgång till en sådan.
Om någon undrar, jag har en luftavfuktare i tvättstugan till att torka tvätten med. Den producerar minst 2 liter renat vatten om dygnet. (Men jag har kommunalt kranvatten i bilkylaren)

Re: ny bm400 ägare, funderingar inför vintern.

Postat: 22 december 2015, 11:07
av revert
Jag kommer på en tredje detalj att hålla koll på, förutom motorolja och glykol: Batteriet. Om traktorn blir stående oanvänd under lite längre perioder så måste man underhållsladda batteriet. Det är så här att alla batterier har en viss självurladdning. Den kan vara olika snabb av en mängd orsaker. Gamla batterier har ju redan förlorat "sin ungdoms kraft" och laddas lättare ur. Underdimensionerad generator kan göra att om man bara kör någon timma i månaden så hinner inte generatorn ladda fullt och återställa energin som man har tagit ur. Värme påverkar också självurladdning. Det går fortare i rumstemperatur än i ett "källarsvalt" batteri. Har man ett bra och friskt batteri så skall man inte ta in det för vintern. Se i stället till att det är fulladdat och låt det sitta kvar i maskinen. Ett friskt och laddat batteri tål kyla mycket väl. Ett urladdat batteri tar skada och bryts ner tämligen fort.
Det finns flera andra sådana här tumregler, men alla går ut på att man skall hålla batteriet fulladdat så mycket som möjligt. Det finns olika batteriladdare, dom moderna "smarta laddarna" har elektronik som sköter alltihop själva och man behöver endast ansluta laddaren. Resten går av sig själv. Man behöver inte ens koppla bort den. Den kan sitta där hur länge som helst. Den sköter sig själv. Sedan finns den äldre sorten "dumma laddare". Dom har vanligtvis inga inställningsmöjligheter utan kräver tillsyn några gånger om dygnet. Det kan vara lämpligt att ladda (under uppsikt) ett vilande batteri efter några veckor eller någon gång i månaden. Men batterier får inte överladdas. Då kokar vattnet bort och batteriet kan ta skada av det i stället. Har man bara möjlighet att kolla laddaren och laddningsförloppet, så är det inget fel på äldre "dumma laddare".
En teoretisk livslängd för ett välvårdat batteri är 8 - 10 år. Det finns dom som har blivit markant äldre, men det finns (fanns) sådana som vanvårdades och tyvärr inte blev äldre än ett par år.
Håll alltid batteriet fulladdat!