Buster 320. Urkoppling av kraftuttag. Kopplingsberoende?
Postat: 3 november 2014, 18:52
Hej!
Har gått och trott att jag har en oberoende koppling och att det sista steget i kopplingen va en justeringssak. Kraftuttaget kopplar inte ur när kopplingen är i botten.
Kikar jag in i hålet där jag smörjer urtrampningslagret så ser jag inga justerskruvar för en kraftaxelkoppling. Ser bara de 3 stora armarna som har justerskruvar inne mot centrum av kopplingen. I höjd med urtrampningslagret.
De justerskruvar jag letar efter sitter långt ut från centrum, men jag hittar inga. Dessutom tycker jag att allt sitter för långt fram för att ha två kopplingar. Den är liksom för tunn.
Försöker läsa i en instruktionsbok som inte stämmer riktigt tycker jag. Där står att om man har oberoende kraftuttag så har kraftuttaget ett eget växelhus. När jag kollar så har jag ju det tror jag. En egen urtappning och nivåplugg.
Så det känns konstigt detta. Kanske har boken fel och huset sitter där oavsett.
I instruktionsboken står inte hur spaken bredvid kopplingen ska skötas. Spaken ger 2 olika hastigheter på kraftaxeln och där finns ett friläge.
Hur jag än gör så skrapar det en aning även på riktigt låg tomgång.
Är det tänkt så att jag ska koppla ur, lägga "väljar spaken" i friläge, koppla in kraftuttaget med spaken vid stolen och därefter lägga väljarspaken i önskad hastighet? Då skrapar det.
Kopplar jag ur stannar inte kraftuttaget.
Jag har testat att dra kopplingsarmen i botten så att det tog stopp halvvägs ner med kopplingspedalen. Kopplingen va så spänd att inte växellådan gick med släppt koppling. Detta för att testa liksom. Ändå kopplar inte kraftuttaget ur.
Är det ens möjligt på ett kopplingsberoende kraftuttag? Det är ju något som snurrar då det skrapar som borde stå still tycker jag.
Hur kopplar man i och ur kraftuttaget med ett kopplingsberoende kraftuttag?
Har jag oberoende kraftuttag eller inte?
Tacksam för hjälp.
Har gått och trott att jag har en oberoende koppling och att det sista steget i kopplingen va en justeringssak. Kraftuttaget kopplar inte ur när kopplingen är i botten.
Kikar jag in i hålet där jag smörjer urtrampningslagret så ser jag inga justerskruvar för en kraftaxelkoppling. Ser bara de 3 stora armarna som har justerskruvar inne mot centrum av kopplingen. I höjd med urtrampningslagret.
De justerskruvar jag letar efter sitter långt ut från centrum, men jag hittar inga. Dessutom tycker jag att allt sitter för långt fram för att ha två kopplingar. Den är liksom för tunn.
Försöker läsa i en instruktionsbok som inte stämmer riktigt tycker jag. Där står att om man har oberoende kraftuttag så har kraftuttaget ett eget växelhus. När jag kollar så har jag ju det tror jag. En egen urtappning och nivåplugg.
Så det känns konstigt detta. Kanske har boken fel och huset sitter där oavsett.
I instruktionsboken står inte hur spaken bredvid kopplingen ska skötas. Spaken ger 2 olika hastigheter på kraftaxeln och där finns ett friläge.
Hur jag än gör så skrapar det en aning även på riktigt låg tomgång.
Är det tänkt så att jag ska koppla ur, lägga "väljar spaken" i friläge, koppla in kraftuttaget med spaken vid stolen och därefter lägga väljarspaken i önskad hastighet? Då skrapar det.
Kopplar jag ur stannar inte kraftuttaget.
Jag har testat att dra kopplingsarmen i botten så att det tog stopp halvvägs ner med kopplingspedalen. Kopplingen va så spänd att inte växellådan gick med släppt koppling. Detta för att testa liksom. Ändå kopplar inte kraftuttaget ur.
Är det ens möjligt på ett kopplingsberoende kraftuttag? Det är ju något som snurrar då det skrapar som borde stå still tycker jag.
Hur kopplar man i och ur kraftuttaget med ett kopplingsberoende kraftuttag?
Har jag oberoende kraftuttag eller inte?
Tacksam för hjälp.