B18 i jordbruket, två frågor
Postat: 13 juli 2013, 17:10
Det blev ju inte så många "Buster bensin": 650 stycken enl alla källor jag funnit. Dock fanns den tydligen som motoralternativ även till skördetröskan ST 257. En självgående tröska som tillverkades i väldigt många exemplar men jag har inte hittat någon uppgift alls på hur många av dem som fick bensinmotorn i fråga. Men jag gissar att motorn fick större framgång i skördetröskorna av två skäl: jag har funnit en verkstadshandbok till motortypen från 1964 och som är mer inriktad på kördetröskan ST 257 än på traktorn BM 320 B som ju slutade tillverkas 1963 (jag återkommer till den). Dessutom fanns tydligen motorn som alternativ även till efterföljaren ST 280 men den tillverkades inte i så många exemplar. Vet någon hur stor andel av skördetröskorna som fick bensinmotorn B18?
Förutom verkstadshandboken som handlar om motorn B18C har jag också en instruktionsbok för BM 320 B. Den fungerar i själva verket som ett litet tillägg till instruktionsboken till BM 320 D och det framhålls att den handlar om det som skiljer BM 320 B från BM 320 D (diesel). I övrigt hänvisas till "dieselinstruktionsboken". Men olika varvtal specificeras i verkstadshandboken resp instruktionsboken för B18C. Instruktionsboken gäller bara traktorn. Regulatorn i motorn till traktorn skall ställas på ett högre maxvarvtal än i tröskan men det är enkelt (fjäderspänningen) och olika toppvarv och effekt specas t.o.m. i broschyrerna. Låga tomgångsvarvet och skillnaden i maxmoment (på samma varvtal) för traktor resp tröska är det som förvånar mig. I verkstadshandboken står att tomgången skall ställas in på 600 r/m och ett lägre max vridmoment uppges än i traktorinstruktionsboken. I traktorns instruktioner anges 350-400 r/m som låg tomgång samt ett högre max vridmoment. 350-400 r/m är betydligt lägre än samma motortyp i Volvos bilar (600 r/m ungefär samma). Så min fråga är: gjorde Volvo först en särskild kamaxel till "traktormotorn" B18C men slutade med det när traktorn BM 320 B inte sålde något vidare? Fortsatte sedan med B18C till skördetröskorna men med samma kamaxel som till bilmotorerna B18A? Detta är min gissning men är det någon som vet? När jag googlar på "B18" och "kamaxel" hittar jag mycket men allt handlar om hur man ska trimma UPP sin B18-motor. Inte ner, som i traktorfallet
Förutom verkstadshandboken som handlar om motorn B18C har jag också en instruktionsbok för BM 320 B. Den fungerar i själva verket som ett litet tillägg till instruktionsboken till BM 320 D och det framhålls att den handlar om det som skiljer BM 320 B från BM 320 D (diesel). I övrigt hänvisas till "dieselinstruktionsboken". Men olika varvtal specificeras i verkstadshandboken resp instruktionsboken för B18C. Instruktionsboken gäller bara traktorn. Regulatorn i motorn till traktorn skall ställas på ett högre maxvarvtal än i tröskan men det är enkelt (fjäderspänningen) och olika toppvarv och effekt specas t.o.m. i broschyrerna. Låga tomgångsvarvet och skillnaden i maxmoment (på samma varvtal) för traktor resp tröska är det som förvånar mig. I verkstadshandboken står att tomgången skall ställas in på 600 r/m och ett lägre max vridmoment uppges än i traktorinstruktionsboken. I traktorns instruktioner anges 350-400 r/m som låg tomgång samt ett högre max vridmoment. 350-400 r/m är betydligt lägre än samma motortyp i Volvos bilar (600 r/m ungefär samma). Så min fråga är: gjorde Volvo först en särskild kamaxel till "traktormotorn" B18C men slutade med det när traktorn BM 320 B inte sålde något vidare? Fortsatte sedan med B18C till skördetröskorna men med samma kamaxel som till bilmotorerna B18A? Detta är min gissning men är det någon som vet? När jag googlar på "B18" och "kamaxel" hittar jag mycket men allt handlar om hur man ska trimma UPP sin B18-motor. Inte ner, som i traktorfallet