Det blev ju inte så många "Buster bensin": 650 stycken enl alla källor jag funnit. Dock fanns den tydligen som motoralternativ även till skördetröskan ST 257. En självgående tröska som tillverkades i väldigt många exemplar men jag har inte hittat någon uppgift alls på hur många av dem som fick bensinmotorn i fråga. Men jag gissar att motorn fick större framgång i skördetröskorna av två skäl: jag har funnit en verkstadshandbok till motortypen från 1964 och som är mer inriktad på kördetröskan ST 257 än på traktorn BM 320 B som ju slutade tillverkas 1963 (jag återkommer till den). Dessutom fanns tydligen motorn som alternativ även till efterföljaren ST 280 men den tillverkades inte i så många exemplar. Vet någon hur stor andel av skördetröskorna som fick bensinmotorn B18?
Förutom verkstadshandboken som handlar om motorn B18C har jag också en instruktionsbok för BM 320 B. Den fungerar i själva verket som ett litet tillägg till instruktionsboken till BM 320 D och det framhålls att den handlar om det som skiljer BM 320 B från BM 320 D (diesel). I övrigt hänvisas till "dieselinstruktionsboken". Men olika varvtal specificeras i verkstadshandboken resp instruktionsboken för B18C. Instruktionsboken gäller bara traktorn. Regulatorn i motorn till traktorn skall ställas på ett högre maxvarvtal än i tröskan men det är enkelt (fjäderspänningen) och olika toppvarv och effekt specas t.o.m. i broschyrerna. Låga tomgångsvarvet och skillnaden i maxmoment (på samma varvtal) för traktor resp tröska är det som förvånar mig. I verkstadshandboken står att tomgången skall ställas in på 600 r/m och ett lägre max vridmoment uppges än i traktorinstruktionsboken. I traktorns instruktioner anges 350-400 r/m som låg tomgång samt ett högre max vridmoment. 350-400 r/m är betydligt lägre än samma motortyp i Volvos bilar (600 r/m ungefär samma). Så min fråga är: gjorde Volvo först en särskild kamaxel till "traktormotorn" B18C men slutade med det när traktorn BM 320 B inte sålde något vidare? Fortsatte sedan med B18C till skördetröskorna men med samma kamaxel som till bilmotorerna B18A? Detta är min gissning men är det någon som vet? När jag googlar på "B18" och "kamaxel" hittar jag mycket men allt handlar om hur man ska trimma UPP sin B18-motor. Inte ner, som i traktorfallet
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
B18 i jordbruket, två frågor
Moderator: Moderatorer
Re: B18 i jordbruket, två frågor
Utan att veta det minsta, men säger det jag tror, så ska tröskan på tomgång dra runt en väldig massa mer skrot och måste då också orka det... -> Högre tomgångsvarv.
Om det du säger stämmer att traktorn dessutom har högre toppvarv så fås ju även mer effekt -> Vridmoment ut i topp också...
Om det du säger stämmer att traktorn dessutom har högre toppvarv så fås ju även mer effekt -> Vridmoment ut i topp också...
Re: B18 i jordbruket, två frågor
Tack så mycket för svaret. Jag har dröjt länge för jag har "forskat" lite själv. Det högre maximala vridmomentet på traktorn jämfört med tröskan tror jag är ett tryckfel ty man anger samma momentmax i broschyren för traktorn som när det gäller tröskan. Knappast undervärderar man sin produkt i en broschyr.
När det gäller tomgångsvarvet på tröskan, att det valdes högre där av den av dig nämnda orsaken, har du säkert alldeles rätt i. Dessutom kan jag nu komma med ett tillägg som ej är "vetenskapligt" för just för denna motor men generellt. Traktorn och tröskan har samma motor B18C med samma varvtalsregulator. En mekanisk centrifugalregulator. En sådan håller varvtalet inom betydligt snävare gränser vid olika belastning än om man gasar manuellt som på en bil. Men om en sådan arbetar för snävt riskerar man att skapa en reglerteknisk oscillator: motorns varvtal kommer att pendla pga regulatorn och den risken är störst på låga varv. På traktorn "fjädrar" motorvarvet ner från 2750 r/m som är dess reglerade "höga tomgång" ner till 2500 r/m där max effekt anges (regulatorn öppnar gasspjället för fullt). På tröskan sjunker varvtalet endast från 2350 r/m till 2200 r/m (och en ännu lägre maxeffekt). Det lägre toppvarvet valdes säkert på tröskan för att effekten man då fick räckte för den (och blev samma som med den alternativa dieselmotorn från Perkins, vilket var en helt annan Perkinsmotor än den i traktorn Buster 320 D).
Denna skillnad på två likadana motorer är enkelt att ordna trots likadana regulatorer. Det är bara att byta ut regulatorfjädern. På tröskan väljer man då en något mjukare fjäder. Den kommer att reagera mer på varvtalsförändring (en större "förstärkning" säger reglerteknikerna). Man ger den fjädern en längd anpassad till det önskade toppvarvet bara och fjädern är lätt att byta eftersom den inte sitter i regulatorns rotor (vilket skulle kräva noggrann balansering). Det hela liknar Bosch RSV-regulator för radpumpar till dieselmotorer (tydligen använd på marina och stationära dieselmotorer). Den större förstärkningen (på tröskan) ger troligen risk för pendlande lågvarv så man valde ett högre tomgånsvarv på tröskmotorn (samma som i Volvos samtida standardbilar: 600 r/m). Visserligen "vilar" B18-motorn (enl verkstadshandboken) mot spjällstopp med självreglerad tomgång som på en bil, men det gäller ju att regulatorn "tar över" på ett jämnt och fint sätt. Skördetröskor ska troligen gå med så jämnt varvtal som möjligt. Traktorn däremot en kompromiss mellan önskan att driva kraftuttagsdrivna maskiner med konstant varvtal samt att traktorn även ska fungera bra i transportkörning. Ty är regulatorförstärkningen för stark vid transportkörning kommer minsta lilla rörelse på gaspedal/handgas att ge mycket stora utslag på gasspjället och körningen bli ryckig. Jag tror alltså att B18C med sin låga kompression och sin lilla förgasare med tillhörande trånga insug verkligen kunde gå med blott 375 r/m i tomgång (som den lilla instruktionsboken för Buster 320 B säger). Lika många tändningar per sekund som trecylindriga Perkinsmotorn på tomgång vid 500 r/m (Buster 320 B/D) och det lät nog fint
När det gäller tomgångsvarvet på tröskan, att det valdes högre där av den av dig nämnda orsaken, har du säkert alldeles rätt i. Dessutom kan jag nu komma med ett tillägg som ej är "vetenskapligt" för just för denna motor men generellt. Traktorn och tröskan har samma motor B18C med samma varvtalsregulator. En mekanisk centrifugalregulator. En sådan håller varvtalet inom betydligt snävare gränser vid olika belastning än om man gasar manuellt som på en bil. Men om en sådan arbetar för snävt riskerar man att skapa en reglerteknisk oscillator: motorns varvtal kommer att pendla pga regulatorn och den risken är störst på låga varv. På traktorn "fjädrar" motorvarvet ner från 2750 r/m som är dess reglerade "höga tomgång" ner till 2500 r/m där max effekt anges (regulatorn öppnar gasspjället för fullt). På tröskan sjunker varvtalet endast från 2350 r/m till 2200 r/m (och en ännu lägre maxeffekt). Det lägre toppvarvet valdes säkert på tröskan för att effekten man då fick räckte för den (och blev samma som med den alternativa dieselmotorn från Perkins, vilket var en helt annan Perkinsmotor än den i traktorn Buster 320 D).
Denna skillnad på två likadana motorer är enkelt att ordna trots likadana regulatorer. Det är bara att byta ut regulatorfjädern. På tröskan väljer man då en något mjukare fjäder. Den kommer att reagera mer på varvtalsförändring (en större "förstärkning" säger reglerteknikerna). Man ger den fjädern en längd anpassad till det önskade toppvarvet bara och fjädern är lätt att byta eftersom den inte sitter i regulatorns rotor (vilket skulle kräva noggrann balansering). Det hela liknar Bosch RSV-regulator för radpumpar till dieselmotorer (tydligen använd på marina och stationära dieselmotorer). Den större förstärkningen (på tröskan) ger troligen risk för pendlande lågvarv så man valde ett högre tomgånsvarv på tröskmotorn (samma som i Volvos samtida standardbilar: 600 r/m). Visserligen "vilar" B18-motorn (enl verkstadshandboken) mot spjällstopp med självreglerad tomgång som på en bil, men det gäller ju att regulatorn "tar över" på ett jämnt och fint sätt. Skördetröskor ska troligen gå med så jämnt varvtal som möjligt. Traktorn däremot en kompromiss mellan önskan att driva kraftuttagsdrivna maskiner med konstant varvtal samt att traktorn även ska fungera bra i transportkörning. Ty är regulatorförstärkningen för stark vid transportkörning kommer minsta lilla rörelse på gaspedal/handgas att ge mycket stora utslag på gasspjället och körningen bli ryckig. Jag tror alltså att B18C med sin låga kompression och sin lilla förgasare med tillhörande trånga insug verkligen kunde gå med blott 375 r/m i tomgång (som den lilla instruktionsboken för Buster 320 B säger). Lika många tändningar per sekund som trecylindriga Perkinsmotorn på tomgång vid 500 r/m (Buster 320 B/D) och det lät nog fint
Re: B18 i jordbruket, två frågor
Hej du som har instruktionsbok till Volvo BM-tröska st 257
(Eller nån annan som vet)
Nu är det dags att tröska vete på mina 3 tunnland. 257:an har stått i 6 år så det var lite pyssel att dra igång. den.
Men nu puttrara B18 motorn så fint. Dammsög rent under glaskroppen på bensinpumpen och spaya med WD så backventilen i pumpen funka ordentligt.
Nu behöver jag lite hjälp med en fråga. Vad är det för oljelock som sitter vid kylaren och vad skall det vara för olja i den behållaren? Lite svårt att beskriva- det har alltså med själva motorn att göra inte kylaren. Oljan verkar svart och smutsig
så jag tror jag bör byta den innan jagsätter igång och tröskar. Påminner lite om styrservo, men nåt sånt finns väl inte på en sån här gammal maskin? Det är samms sorts lock som man fyller i motorolja i på ventillkåpan.
Går det att tappa ur den gamla oljan? Annars suger jag ur det mesta och fyller på, bara nån kan ge tips om vad det ska vara för olja.
Hej och hoppas någon kan ge lite tips. / Ny på forumet och fritidsbonde.
(Eller nån annan som vet)
Nu är det dags att tröska vete på mina 3 tunnland. 257:an har stått i 6 år så det var lite pyssel att dra igång. den.
Men nu puttrara B18 motorn så fint. Dammsög rent under glaskroppen på bensinpumpen och spaya med WD så backventilen i pumpen funka ordentligt.
Nu behöver jag lite hjälp med en fråga. Vad är det för oljelock som sitter vid kylaren och vad skall det vara för olja i den behållaren? Lite svårt att beskriva- det har alltså med själva motorn att göra inte kylaren. Oljan verkar svart och smutsig
så jag tror jag bör byta den innan jagsätter igång och tröskar. Påminner lite om styrservo, men nåt sånt finns väl inte på en sån här gammal maskin? Det är samms sorts lock som man fyller i motorolja i på ventillkåpan.
Går det att tappa ur den gamla oljan? Annars suger jag ur det mesta och fyller på, bara nån kan ge tips om vad det ska vara för olja.
Hej och hoppas någon kan ge lite tips. / Ny på forumet och fritidsbonde.