Vatten i oljan
Postat: 1 maj 2013, 16:13
Hej alla
Första inlägget i detta forum och hoppas få lite hjälp i ett ärende som driver mig till vansinne.
Jag är ägare till en Volvo BM 650, 76:a.
Förra hösten gick termostaten sönder och det började försvinna vatten.
Pratade med en massa verkstadspersonal som sa att topparna på denna traktorerna oftast inte slog sig utan det var bara att byta toppackning.
Sagt och gjort rev jag och polaren och bytte olja, filter och toppackning.
Allting verkar till ha varit bra fram till slutet av vintern i år.
Insåg att den sugit i sig en massa vatten igen så jag rev toppen själv och lämnade iväg den för planing.
Bytte olja och toppackning igen. Allt verkade bra återigen men nu efter ett par veckor har vatten börjat försvinna igen.
Oljan blir helt svart och delar sig efter ha stått ett tag från vattnet.
Rev av ventilkåpan och mycket riktigt.....vatten (majonäs i ventilkåpan)!!
Det jag inte gjort är att efterdra bultarna eftre varmkörning, detta efter ha fått information från verkstad att detta inte behövdes.
Drog bultarna till 176 Nm (18kp) men passade på idag att dra bultarna till 180 Nm enligt bultmönster och det var inte mycket innan momentnyckeln klickade.
Har alltid kört 50/50 blandning med glykol/vatten och ingen frostplugg har flyttat sig.
Var börjar jag?
Vad har hänt?
Skulle uppskatta hjälp i detta för jag vet inte vad jag skall göra längre
/TheDVL
Första inlägget i detta forum och hoppas få lite hjälp i ett ärende som driver mig till vansinne.
Jag är ägare till en Volvo BM 650, 76:a.
Förra hösten gick termostaten sönder och det började försvinna vatten.
Pratade med en massa verkstadspersonal som sa att topparna på denna traktorerna oftast inte slog sig utan det var bara att byta toppackning.
Sagt och gjort rev jag och polaren och bytte olja, filter och toppackning.
Allting verkar till ha varit bra fram till slutet av vintern i år.
Insåg att den sugit i sig en massa vatten igen så jag rev toppen själv och lämnade iväg den för planing.
Bytte olja och toppackning igen. Allt verkade bra återigen men nu efter ett par veckor har vatten börjat försvinna igen.
Oljan blir helt svart och delar sig efter ha stått ett tag från vattnet.
Rev av ventilkåpan och mycket riktigt.....vatten (majonäs i ventilkåpan)!!
Det jag inte gjort är att efterdra bultarna eftre varmkörning, detta efter ha fått information från verkstad att detta inte behövdes.
Drog bultarna till 176 Nm (18kp) men passade på idag att dra bultarna till 180 Nm enligt bultmönster och det var inte mycket innan momentnyckeln klickade.
Har alltid kört 50/50 blandning med glykol/vatten och ingen frostplugg har flyttat sig.
Var börjar jag?
Vad har hänt?
Skulle uppskatta hjälp i detta för jag vet inte vad jag skall göra längre
/TheDVL