Sida 1 av 1
Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 5 februari 2013, 20:12
av Pe-Er-79
I tider med höga bränslepriser och en vilja att försöka vara miljövänlig, så undrar jag Följande. Lägg Hög/Låg växeln i neutralläge, koppla på kraftuttaget som drivhjulsberoende. Och vips, nu står traktorn stilla och man kan använda växellådan för att variera rotationshastigheten på kraftuttaget.
1. Är det här en "metod" som man kan använda sig av, för att sänka motorvarvet (och bränsleförbrukningen) vid användning av kraftuttaget under stationär drift?
2. Står inte ett ord om detta i instruktionsboken till traktorn. Traktorn kanske tar stryk av detta eller så är det mer eller mindre meningslöst?
3. Om man kan jobba med traktorn på detta sättet, så antar jag att det finns någon med koll på motorvarv/växel/PTO..
Alltså vid vilket motorvarv traktorn ger 540 rpm PTO på ettans växel, tvåans växel, treans o.s.v?
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 6 februari 2013, 08:44
av Ralle
Med erfarenhet från BM 400 så går det bra att köra så.
På fyran får man 540 rpm på PTO vid 1350 rpm på motorn, vilket ju är lägre än vid "normal" drift.
Om denna utväxling stämmer även på 430 kan jag inte lova, men tror att lådan har samma utväxling.
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 6 februari 2013, 09:51
av Pe-Er-79
Ralle skrev:Med erfarenhet från BM 400 så går det bra att köra så.
På fyran får man 540 rpm på PTO vid 1350 rpm på motorn, vilket ju är lägre än vid "normal" drift.
Om denna utväxling stämmer även på 430 kan jag inte lova, men tror att lådan har samma utväxling.
Trevligt! BM 400 Buster har väl stora likheter med 430, jag tror också att lådan har samma utväxling. Hur kom du fram till att motorn ska ligga på 1350rpm för att lämna 540 rpm PTO?
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 6 februari 2013, 11:49
av Ralle
Lite liknande funderingar i en tråd i ett annat forum
Det finns lite data om detta i instruktionsboken för BM400, utifrån dessa kan man räkna ut varvtalen.
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 10 februari 2013, 21:16
av Pe-Er-79
Ralle skrev:Lite liknande funderingar i en tråd i ett annat forum
Det finns lite data om detta i instruktionsboken för BM400, utifrån dessa kan man räkna ut varvtalen.
"Data" menar du info om utväxlingar? Det vore kanon om du kunde förklara hur du räknat? Tycker detta är oerhört intressant!
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 12 februari 2013, 12:44
av Ralle
Ur BM 400 instruktionsbok:
Drivhjulsberoende pto bm400.JPG
Där har du PTO varvtal vid olika motorvarvtal och växlar.
Sen är det bara att räkna om...
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 12 februari 2013, 14:44
av Pe-Er-79
Ralle skrev:Ur BM 400 instruktionsbok:
Drivhjulsberoende pto bm400.jpg
Där har du PTO varvtal vid olika motorvarvtal och växlar.
Sen är det bara att räkna om...
Kanon, man tackar!
Re: Växling av kraftuttaget på BM 430...
Postat: 6 maj 2013, 11:53
av Pe-Er-79
I fall någon har intresse.. Jag har nu gjort mätningar med en handhållen laser varvrräknare. Och alltsammans verkar stämma med datan om varvtal, som kommer från 400 Buster. En BM 430 har alltså samma förhållande mellan motorvarv och PTO, som en 400 Buster. Om man har snabbväxel på BM 430, då ska den ligga i högläge, annars får man ett annat varv på PTOn.
Min slutsats är följande. En BM 430 med PTO drivhjulsberoende, 4:ans växel och eventuell TracTrol i högläge, ger 540rpm PTO när motorn ligger på 1350rpm.
Om man kör PTO oberoende, så får man 540rpm PTO vid motorvarv 1770rpm..
3ans växel och ev TracTrol i högläge ger 540rpm PTO vid motorvarv 1765rpm. Nästan exakt samma varv som när PTO körs oberoende.