Sida 1 av 2

Turbo tankar.

Postat: 11 december 2012, 20:23
av daisel
Har länge vart sugen på att montera på turbo på min kära bm 650. Har nog klart för mig hur jag ska göra. Ingen dump och reglera trycket med en wastegate. olja tar jag i från ett förberett hål från fabriken direkt efter oljefiltret, fri retur ovanför trågets oljenivå . ca 0.8 bar tryck till att börja med, pumpen är redan lite skruvad.

Tipps och iderer mottages, Förslag på lämplig turbo? Lämplig storlek på turbon mm Vart lite inne på en turbo från saab 9000.

Re: Turbo tankar.

Postat: 14 december 2012, 19:51
av Sprickan
Kör hårt. Min erfarenhet av turbokonverteringar(på personbilar) är att det är svårt att misslyckas 8)
Saab 900 - 9000 eller volvo 240 - 940 turbo låter som ett bra val. Samma bultmönster på volvo och gamla saab och andra bilar/fordon. Gott om billigt begagnat.
Dom nyare turbonsarna är vattenkylda, men det behöver du nog inte koppla in.
Oljereturen går att leda in tex i ventilkåpan(om turbon sitter högt), bröstkåpan eller kanske en anslutning till oljesticksröret.

Re: Turbo tankar.

Postat: 15 december 2012, 10:47
av daisel
9000 turbo blir det, tror jag använder vattenkylningen, det borde ju sänka olje tempen lite också.
Projektet är på g, adapter tillverkad och inkoppling är på g

Re: Turbo tankar.

Postat: 15 december 2012, 16:28
av Sprickan
Cool. Funderar själv på en vw 1,9 tdi fläkt till min buster.
Måste ju klå grannens bm35a.

Re: Turbo tankar.

Postat: 15 december 2012, 20:16
av daisel
Bara att börja skruva, min retur blir i ventilkåpan, blir smidigast så

Re: Turbo tankar.

Postat: 17 december 2012, 11:19
av Ralle
Jaha... Projekt igång, men inga bilder?

Re: Turbo tankar.

Postat: 17 december 2012, 21:43
av daisel
Vi får se, kanske blir bilder vad tiden lider

Re: Turbo tankar.

Postat: 19 december 2012, 21:11
av Sprickan
Sådärja nu är min pump påställd.
Nu måste jag göra nåt åt röken. :mrgreen:

Re: Turbo tankar.

Postat: 22 december 2012, 11:33
av daisel
Nu är turbon i drift, 0.5bars laddtryck och lagom påställt, blev en helt ny traktor, mycket segare än innan. börjar ladda redan vid 1000varv.

Re: Turbo tankar.

Postat: 22 december 2012, 19:46
av Sprickan
Det var väl värt, ny traktor för några hundralappar.
Bra att den laddar redan på så låga varv för det är ju vridet man är ute efter.
Nu vill vi se bilder!

Nu är förhoppningsvis min vw golf turbo inlämnad på nåt postkontor med slutdestination hemma hos mig.
Sen bli de skruvning.

Re: Turbo tankar.

Postat: 16 januari 2013, 13:09
av Sprickan
Nu är grenrör påbörjat iaf. Blir lite trångt med lastare och allt men det skall gå.
Sen blir det bökigt att leda luften till andra sidan motorn också.
Huven skall gå att stänga och allt skall gå att återställa.
Otroligt hur trångt det kan va på en traktor. :shock:

Re: Turbo tankar.

Postat: 16 januari 2013, 20:30
av daisel
Ja , jag fick flytta hålet för avgaserna i huven, men det är ju inga problem på buster, där går det ju bredvid huven

Re: Turbo tankar.

Postat: 26 april 2013, 00:38
av Sprickan
Haha. Sket sig lite.
Huven går att stänga, men tryckröret är draget över huven och ner genom luftfilterhålet så det måste man lossa om man vill öppna huven. :roll:

Re: Turbo tankar.

Postat: 28 april 2013, 22:23
av daisel
Jasså, det var ju synd, men funkar det bra annars då?

Re: Turbo tankar.

Postat: 29 april 2013, 10:36
av Sprickan
Det funkar bra. Svårt att bedöma hur mycket effekt det ger då traktorn inte gör så mycket tunga sysslor. Mest snöskottning och köra in höbalar.
Den sackar då inte ner nånting alls i backarna iaf.
Skall testa köra fort med slungan nästa vinter. 8)