Sida 1 av 1
T22
Postat: 9 juli 2012, 17:15
av johan_84
Hur funkar oljetrycksmätaren och vattentempsmätaren på en T22a? är dom elektriska eller mekaniska på nått vis?
Re: T22
Postat: 10 juli 2012, 08:22
av bmbamse
De är mekaniska. Oljetrycksmätaren är en "vanlig" manometer, det går ett grant rör från blocket till mätarn, medans temperaturmätarn har jag aldrig begripit mig på hur den funkar... Det bukar vara nå's slags metallfläta mellan givaren och mätaren.
Kanske finns någon här som kan berätta hur tempen tas på dem! =)
Re: T22
Postat: 10 juli 2012, 09:02
av revert
Detta blir lite av en spekulation, för jag har inget exemplar att kolla på. Men alla äldre fordon hade "mekaniska" tempmätare fram till ungefär 60-talet då elektroniken gjorde lite nya framsteg och blev vanligare i alla fordon.
En "mekanisk" tempmätare är jämförbar med en vanlig gammaldags termometer. Glasbubblan längst ner motsvaras av den delen som sitter i motorblocket. Sedan kommer det ett långt mässingsrör, ofta omspunnet med en flätad skärm som skydd. Skärmen har alltså ingen mätfunktion i sammanhanget. Det här mässingsröret motsvaras av det smala glasröret i termometern. Mätaren i fordonen avslutas med en manometer, alltså en spiral/snäckvriden anordning som vider axeln på en visarnål efter trycket i mässingsröret. Värmen gör alltså trycket. I våran glastermometer visar det bara höjden på innehållet mot en skala och anger ett gradtal. Men det är samma grundprincip. I glastermometrarna var det ju förr kvicksilver, men det är numera ersatt med färgad sprit. I motortermometrarna är det eter.
Det här mässingsröret är ömtåligt och den minsta läcka gör ju att mätaren slutar fungera. Dom går att laga och återfylla, men det är inte billigt*.
Dagens elektriska tempmätare, som är det dominerande, styrs av ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Motståndet sitter i känselkroppen på samma sätt som med etertempgivaren. Och instrumentet i panelen är då en ohmmeter. Enkelt och driftsäkert.
*Instrument Jige i Leksand bl.a gör sådant, om någon har ett sådant behov.
Re: T22
Postat: 10 juli 2012, 10:07
av johan_84
De bör gå att köpa vanliga elektriska mätare då och koppla in?
Re: T22
Postat: 10 juli 2012, 16:04
av 1051
Re: T22
Postat: 10 juli 2012, 16:19
av johan_84
tack för tipset. Blir bra dom där.
Re: T22
Postat: 13 juli 2012, 10:13
av Ralle
Annars går det ju att köpa en tempmätare på typ Biltema eller liknande också, men det blir ju inte "original" på samma sätt. Jag har nåt sånt på min Victor sen typ 15 år tillbaka (inte biltema)
Men är de mekaniska inte dyrare än så och går att få tag i så...
Re: T22
Postat: 13 juli 2012, 11:34
av johan_84
Ja har funderat på biltemas elektriska mätare. De är redan bytt mätare på den. Vattentempen är elektrisk men fubkar inte. Oljetrycket är mekansik och funkar men ser för trist ut
Re: T22
Postat: 15 september 2012, 05:12
av rikard
ett altenativ är att sätta dit elektrisk tempmätare och byta "mätartavlan" mellan dessa mätare, men det är ett pilljobb
som kräver lite mekarerfarenhet..