Hej! är ny på formumet och tänkte fråga er som vet. Jag tänkte köpa en traktor. Mest på kul men den kan nog komma att användas på hobbynivå framöver. Den bör kunna köras med slåtterbalk, hövändare, plog, harv,självlastarvagn m.m. Press är inte så viktigt den kan vara stationär.
Räcker det med en Volvo T22? eller ska man ha nån större som en T31? eller nått annat märke? en grålle kanske? Har T22 all utrustning ja behövar som hydraulisklyft och kraftuttag m.m? Går T22 och T31 köra på bara bensin?
Tacksam för svar // Johan
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Köpa en traktor
Moderator: Moderatorer
Re: Köpa en traktor
Jag har en T-22:a som får hänga med på allt från lövkrattning, vedkörning, Skjuts av mig, motorsåg och dunk och massäck ut till det skifte jag för tillfället tänker hugga på, etc. Jag har dessutom inte startat någon av BM-600:orna som jag har för en snödämp på två år...
-Nog tror jag att du klarar dig gott med en T-22 för hobbybruk! =)
Tänk dock på att dessa volvotraktorer har vissa egenheter, så att kunna skruva med dem är en klar fördel.
-Tändmagneten är en svag punkt, förvisso har olssons i ellös börjat sälja vissa delar till den, men det är bra att hitta en traktor som i alla fall har gnista.
Ja, den går på enbart bensin! -Jag kör så men för att slippa förvärmningen helt har jag moddat bort spjället i grenröret som reglerar förvärmningen. Grenröret är förvisso också en eftertraktad detalj på dessa, det rostar bort och spricker...
I övrigt tror jag att det i princip inte finns något som kan ta död på dessa traktorer...
-Nog tror jag att du klarar dig gott med en T-22 för hobbybruk! =)
Tänk dock på att dessa volvotraktorer har vissa egenheter, så att kunna skruva med dem är en klar fördel.
-Tändmagneten är en svag punkt, förvisso har olssons i ellös börjat sälja vissa delar till den, men det är bra att hitta en traktor som i alla fall har gnista.
Ja, den går på enbart bensin! -Jag kör så men för att slippa förvärmningen helt har jag moddat bort spjället i grenröret som reglerar förvärmningen. Grenröret är förvisso också en eftertraktad detalj på dessa, det rostar bort och spricker...
I övrigt tror jag att det i princip inte finns något som kan ta död på dessa traktorer...
Jag såg att jag inte svarat på allt...
Hydraulisk lyft och kraftuttag var extrautrustning på den här tiden, så det finns både traktorer som är helt utan, och det finns med kraftuttag men utan lyft och det finns "fullutrustade". Beror helt på vad första ägaren hade för behov. Detta gäller både T-2X och T-3X.
Ska du plöja och harva ett mindre potatisland eller så funkar nog traktorn utmärkt, Ska du försörja djur med hö och foder kommer du nog att växa ur den. Slåttermaskin är en T-22:a optimal för i mitt tycke, och den duger och blir över för allt annat du kan tänka dig att skaffa en 4-hjuling till...
T-31 är en "stor" traktor, drar nog bensin därefter... motorn är på 3,46 liter...
Har du behov av en sådan så är nog BM-35/36, 320, 400 eller Boxer (350) smartare val. Nu börjar dessa bli fånigt dyra om man ska ha en brukstraktor å inte ett utställningsföremål, så det kan vara väl värt att kika på tex Fordson Major och Dexta med. Fordson är inte lika "poppis" i det här landet så de har fortfarande rimliga priser. IH kan också vara väl värt att titta på av samma orsak, men håll dig ifrån MF för de är, igen, överprissatta i förhållande till vad man får...
Ja, det var bara mina synpunkter i ämnet...
Lycka til!!
Hydraulisk lyft och kraftuttag var extrautrustning på den här tiden, så det finns både traktorer som är helt utan, och det finns med kraftuttag men utan lyft och det finns "fullutrustade". Beror helt på vad första ägaren hade för behov. Detta gäller både T-2X och T-3X.
Ska du plöja och harva ett mindre potatisland eller så funkar nog traktorn utmärkt, Ska du försörja djur med hö och foder kommer du nog att växa ur den. Slåttermaskin är en T-22:a optimal för i mitt tycke, och den duger och blir över för allt annat du kan tänka dig att skaffa en 4-hjuling till...
T-31 är en "stor" traktor, drar nog bensin därefter... motorn är på 3,46 liter...
Har du behov av en sådan så är nog BM-35/36, 320, 400 eller Boxer (350) smartare val. Nu börjar dessa bli fånigt dyra om man ska ha en brukstraktor å inte ett utställningsföremål, så det kan vara väl värt att kika på tex Fordson Major och Dexta med. Fordson är inte lika "poppis" i det här landet så de har fortfarande rimliga priser. IH kan också vara väl värt att titta på av samma orsak, men håll dig ifrån MF för de är, igen, överprissatta i förhållande till vad man får...
Ja, det var bara mina synpunkter i ämnet...
Lycka til!!
Vart att jag köpte mej en liten Traktor. En T22. Serienummer 5669. Nån som vet årsmodell?
Grattis!
Den får du nog mycket roligt med!
/Marcus
Den får du nog mycket roligt med!
/Marcus