Sida 1 av 1

Laddrelä till Victor

Postat: 27 mars 2012, 22:30
av GranataViktor
Hej...har nyligen blivit ägare till en Victor och är i behov av ett nytt relä...någon som vet var man kan få tag på ett som motsvarar orginalet

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 28 mars 2012, 07:53
av Ralle
Mitt tips, om du inte absolut av någon anledning vill ha den helt original, är att byta till en växelströmsgenerator i stället.
Mycket bättre laddning, och så slipper du det där relät.

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 28 mars 2012, 14:33
av GranataViktor
Hej och tack för svaret

Helst skulle jag vilja ha den i orginalversion, men den ska ju användas också så det kanske inte är värt jobbet att hitta ett relä om det blir bättre med en växelströmsgenerator. Har du något förslag på vad man ska fråga efter på tex biltema?

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 28 mars 2012, 15:57
av revert
I princip skall du ha så stor generator som du får plats med. Nu är det så med dom flesta växelströmsgeneratorerna att dom har alla ungefär samma ytterdiameter. (Vi pratar om 12 volt) Det är egentligen bara längden som skiljer dom åt och längden ger också effekten. En krafig generator, många Watt eller Ampere, blir längre. Och med lägre effekt blir den kortare.
Biltema är överkomligt om man vill ha en fabriksny. På bilskrotar kan man komma billigare undan, men då finns det två viktiga faktorer: En begagnad generator är aldrig ny. Den kan vara "på tröskeln" till utsliten.
Sedan är det så här att växelströmsgeneratorer före årsmodell omkring 1980 hade ett separat laddningsrelä på utsidan som din nuvarande likströmsgenerator. (Men reläerna är inte utbytbara mot varandra) Efter omkring 1980 hade dom flesta bilmodeller (för det är detta vi pratar om) inbyggd laddningsregulator (den bytte namn samtidigt). Det ger enklare installation. En grov kabel till startmotorn/batteriet och en tunn till laddningslampan i instrumentpanelen.
Det som är viktigt för dig när du monterar den är att kilremshjulet måste ha samma profil som remmen och den tidigare generatorn. (Jag vet inte hur det ser ut på Victor). Och när du monterar den så måste remhjulet sitta i samma linje som dom övriga remhjulen. Det får alltså inte bli någon sorts Z-form på remmen. I så fall kommer den att slitas ner på nolltid. Så du får mäta och smida till den spännarm som håller fast geratorn. Finjustering kan du göra med vanliga planbrickor om det behövs.
Och var beredd på att du kanske behöver köpa en annan rem. Det kan bli olika längdmått på dom. Detta är inte säkert, men bli inte förvåndad om situationen skulle uppstå. Nu är det dessbättre så att remmar tillverkas efter längdmått*, så någonstans finns den rem som passar dig. Du är alltså inte bunden till något speciellt fabrikat på traktorn, generatorn eller remmen. Däremot profilen, som jag skrev tidigare. Remhjul går att byta om det behövs.

*Jag tror dom tillverkas i steg på 5 cm. Och typnummer etc. anger längden (cirkelomkretsen)

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 3 april 2012, 08:08
av Ralle
Jag monterade en växelströmmare från en Saab 900 -81 på min Victor, var lite modifiering med lite brickor och så, men inget värre än att det totalt tog nån timme att få dit.
Det elektriska var ju busenkelt, bara klura ut vilka kablar på reläet som gick till batteri och laddningslampa och sätta dessa på generatorn i stället.

Jag har sparat generatorn, och laddreläet sitter kvar på sin plats även om det inte används, så på en halvtimme skulle jag kunna få den original igen om jag skulle vilja.

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 4 april 2012, 08:57
av revert
En fråga till Ralle: Är det samma profil på generatorremmarna i traktorer och personbilar?
Om jag minns rätt, så heter den profilen som är i dom flesta personbilar: A.

Re: Laddrelä till Victor

Postat: 4 april 2012, 14:03
av Ralle
revert skrev:En fråga till Ralle: Är det samma profil på generatorremmarna i traktorer och personbilar?
Om jag minns rätt, så heter den profilen som är i dom flesta personbilar: A.
Bra fråga... Jag bara kollade att det verkade vara någorlunda. Stämmer säkert inte helt.
Men det har suttit där i 7-8 år, minst, och remmen är fortfarande okej.