Motorhaveri T600 1113a
Postat: 20 maj 2011, 00:01
Hej!
Det hände sig såhär att vid en två mil lång vedtransport så nöp motorn ihop,pga.varmgång ,trasig tempmätare visade det sig i efterhand men,men lätt att vara klok så här efteråt,såå onödigt.
Hur somhelst ,väl hembogserad och börjat gå igenom grejerna o lagat kylaren o fyllt på med nytt vatten så blir det fontän i kylaren när man kör på starten,trasig toppackning anntar jag.Och det läcker också vid 2ans spridarhylsa också.
Hur stor är risken att toppen är körd helt,spricker de lätt eller så?
Nått mer man riskerar vid rejäla varmgångar?
Kan det räcka med en ny toppackning tro.
Kan tilllägga att jag startade den dagen efter haveriet o inga missljud eller så,o gick i gång lika lätt som vanligt,men spottar ur sig vattnet direkt,vi pratar kaskader ur kylarpåfyllningen när starten går.
Tacksam för goda råd.
Det hände sig såhär att vid en två mil lång vedtransport så nöp motorn ihop,pga.varmgång ,trasig tempmätare visade det sig i efterhand men,men lätt att vara klok så här efteråt,såå onödigt.
Hur somhelst ,väl hembogserad och börjat gå igenom grejerna o lagat kylaren o fyllt på med nytt vatten så blir det fontän i kylaren när man kör på starten,trasig toppackning anntar jag.Och det läcker också vid 2ans spridarhylsa också.
Hur stor är risken att toppen är körd helt,spricker de lätt eller så?
Nått mer man riskerar vid rejäla varmgångar?
Kan det räcka med en ny toppackning tro.
Kan tilllägga att jag startade den dagen efter haveriet o inga missljud eller så,o gick i gång lika lätt som vanligt,men spottar ur sig vattnet direkt,vi pratar kaskader ur kylarpåfyllningen när starten går.
Tacksam för goda råd.