Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Får inte i backen
Moderator: Moderatorer
Får inte i backen
Har nyss köpt mig en KBK 55, som mekaniskt verkar vara i schysst skick. Kopplingen lirar bra, alla växlar går att få i, utom backen. Den ska enligt tidigare ägare ha fungerat tills tämligen nyss. Dock var spaken ombyggd med ett riktigt fult länkage, som gjorde växlandet svårt. Jag tänkte att felet helt enkelt låg där, rev bort länkaget och tänkte bygga mig en ny växelspak av originalutförande. Innan dess startade jag upp, och provade trycka i växellägen med den lilla "stumpen" som stack upp ur lådan, hjälpt av en kofot.
Backen fungerar inte! Lägger jag i den och släpper upp kopplingen låter det bara av ett svagt skrapande.
Någon som kört sönder något?
Hur mycket kan jag tänkas behöva riva?
Tacksam för svar och synpunkter.
Backen fungerar inte! Lägger jag i den och släpper upp kopplingen låter det bara av ett svagt skrapande.
Någon som kört sönder något?
Hur mycket kan jag tänkas behöva riva?
Tacksam för svar och synpunkter.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Hur ser det uppepå lådan, är det lätt att komma åt locket?
För i så fall borde det vara en enkel sak att lyfta locket och titta ner, troligen kan du då se vad felet är.
För i så fall borde det vara en enkel sak att lyfta locket och titta ner, troligen kan du då se vad felet är.
Re: Får inte i backen
Då har jag okulärbesiktat lite mer ner i lådan, och försöker förstå vad som är fel.
Vad jag tycker mig kunna se är att längst nere vid backaxel, till höger på mitt foto, eller typ vid #48 på sprängskissen, att något i växellådshusethuset verkar ha blivit skadat. Framgår dock dåligt av bilden jag tagit.
Kan krysskilen ha blivit avslagen och att axeln då "frisnurrar" utan att driva?
Bägge kugghjulen nere på backaxeln går då fritt att rotera.
Ringde för övrigt runt lite folk och hörde mig för om att hitta en bättre växellåda, och en man jag pratade med var museiföreståndaren Traktor-Holger i Överkalix. Han drog sig till minnes en man som hade råkat ut för liknande bekymmer som mina, så jag fick nummer till karln, hemmahörande i Hakkas.
I fallet med hans maskin hade tydligen backaxeln "ramlat loss" från växellådshuset, och han hade löst det genom att kapa upp ett hål i sidan på växellådan, punkta fast axeln och sedan svetsa igen hålet igen. Snacka om tillhålsoperation...
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Har du provat att få i backen med lådan öppen som på bilden.
Prova med en kofot eller bräckjärn o se om dreven går i som dom ska.
Prova med en kofot eller bräckjärn o se om dreven går i som dom ska.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Re: Får inte i backen
Då har jag en bättre bild på skadan att bjuda på:
På den övre bilden ser man vad som är backaxelns sida som vetter mot drivande axeln (bakaxeln på en jordbrukare), eller vid punkt 84 på sprängskissen. Bevisligen har ju något gått sönder där... Men hur påverkar det? Jag provade ta ur växelförarna, och sedan föra backdreven på plats med en kofot, och jag tror då att de hamnar där de ska. Men som sagt, är motorn igång och man lägger i backen så rasslar det bara.
Kan det vara så att backaxeln i och med skadan inte är fixerad vid sin ena gavel, och därmed börjar vobbla när kraft ansätts?
Kan detta vara något som går att "fullaga" genom att ta upp ett hål i sidan?
Främre bilden är backaxelns andra ände.
På den övre bilden ser man vad som är backaxelns sida som vetter mot drivande axeln (bakaxeln på en jordbrukare), eller vid punkt 84 på sprängskissen. Bevisligen har ju något gått sönder där... Men hur påverkar det? Jag provade ta ur växelförarna, och sedan föra backdreven på plats med en kofot, och jag tror då att de hamnar där de ska. Men som sagt, är motorn igång och man lägger i backen så rasslar det bara.
Kan det vara så att backaxeln i och med skadan inte är fixerad vid sin ena gavel, och därmed börjar vobbla när kraft ansätts?
Kan detta vara något som går att "fullaga" genom att ta upp ett hål i sidan?
Främre bilden är backaxelns andra ände.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Har jag fattat rätt i att drevet är lagrat på axeln?
Och att det då inte ska vara ett lager i husgaveln där det är trasigt?
För i så fall kan det ju gå att svetsa... Men som det där ser ut är nog det bästa att hitta en ny låda.
Men du verkar ju få fler svar på masinisten
Och att det då inte ska vara ett lager i husgaveln där det är trasigt?
För i så fall kan det ju gå att svetsa... Men som det där ser ut är nog det bästa att hitta en ny låda.
Men du verkar ju få fler svar på masinisten
Re: Får inte i backen
Hehe, jo jag får lite svar där också. Dock otålig som jag är så provar jag på bägge ställena...
Nej, jag tycker mig förstå att axeln inte ska vara lagrad i gaveln, utan pressad och fixerad med en krysskil. Så visst, fullagning är det, men det kanske kan gå att svetsa. Och byta låda vid något tillfälle då jag har tid/lust och helst plats under tak, vilket inte är fallet just nu dessvärre...
Nej, jag tycker mig förstå att axeln inte ska vara lagrad i gaveln, utan pressad och fixerad med en krysskil. Så visst, fullagning är det, men det kanske kan gå att svetsa. Och byta låda vid något tillfälle då jag har tid/lust och helst plats under tak, vilket inte är fallet just nu dessvärre...
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Va va tusan, då är det väl bara att testa
Går det så går det...
Går det så går det...
Re: Får inte i backen
Ett tips eftersom det är gjutjärn som ska svetsas.
Jag brukar svetsa såndant med rostfria pinnelektroder, det har alltid hållt ihop utan problem.
Jag brukar svetsa såndant med rostfria pinnelektroder, det har alltid hållt ihop utan problem.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Re: Får inte i backen
Ja, jag funderade just på vad för tråd som kunde vara lämplig.
Men tror ni att axeln ska fixeras medelst svets? Eller har jag missförstått funktionen i lådan totalt? hehe
Men tror ni att axeln ska fixeras medelst svets? Eller har jag missförstått funktionen i lådan totalt? hehe
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Det verkar som att infästningen för axeln mot drivaxlarna sett har spruckit, och att backaxeln därmed hoppat ur sin postion något och glidit lite bakåt. Kapade upp ett litet hål i växellådans sida och ska försöka lyfta upp axeln lite därifrån samtidigt som en medhjälpare ska få försöka trycka en axeln på plats. Sen får den väl fixeras medelst svets.
För om bägge dreven snurrar bra så ska väl nållagrerna ha klarat sig?
För om bägge dreven snurrar bra så ska väl nållagrerna ha klarat sig?
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
Börjar allt mer misstänka att jag åker på att byta låda i maskinen. Skulle dock på inrådan av min bättre hälft flytta KBK:n från ena delen av gården till den andra. Är väl lugnt att bogsera med Bustern tänkte jag, men det var ju tamejtusan nästan som att försöka flytta på berggrunden. Jag kom en bit längs vägen, men tyvärr inte så långt som jag ville. Det framgår inte riktigt av bilden, men KBK:n är ju tamejtusan tre gånger större än bustern!
Får nog kapitulera, gräva igen groparna i vägen som blev, och böna och be någon granne med fyrhjulsdrivet hjälpa mig.
Får nog kapitulera, gräva igen groparna i vägen som blev, och böna och be någon granne med fyrhjulsdrivet hjälpa mig.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Re: Får inte i backen
hehe ojj drar du kbk:n som den är eller är det någon som styr den? för bustern borde ju klara å dra den på planmark,
Re: Får inte i backen
Jag drog den "tom". På plan mark kom jag en bit. Sen ställde jag om hjulen, kopplade stroppen under hytten på KBK:n, och skulle dra den framåt, på bilden snett ned till vänster, men där var det stopp och belägg. Hehe.
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54