Motorrenovering BM 320 Buster -64
Postat: 23 mars 2011, 22:09
Jag köpte nyligen en BM 320 med skuren motor så jag tänkte göra en liten tråd om renoveringen av motorn. Det var ingen olja på stickan och motorn var stum. När jag tappade ur tråget kom det ur ca 1l olja. Kylvätskan såg bra ut och hade normal nivå.
Jag började med att ställa av lastaren och tvättade traktorn så att man kunde se var motorn satt. Innan var den täckt med olja, sågspån och hästskit.
Jag lossade tråget, vevlageröverfall och dom två mittersta ramlagrena. Det fanns små tendenser till skärning men inget allvarligt. Min misstanke var ändå att det bakre lagret hade skurit och eftersom man inte kommer åt det på ett vettigt sätt underifrån så hängde jag dit tråget igen och fortsatte med att dela traktorn.
Sedan lossade jag motorn från rambalkarna och lyfte ut den med Roburen.
Jag tog loss svänghjulet och sprängkåpan för att sedan återmontera kåpan mot rambalkarna och skjöt ihop traktorn igen så att den blir lättare att flytta runt på gårdsplanen. Tråget lossades igen och nu kunde jag se att det bakre ramlagret hade skurit.
Tråget åkte på igen och insug, diesel och oljerör pluggades för ännu en tvätt innan motorn baxades in i garaget.
Toppen demonterades.
Packningen var riktigt kass och har läkt lite varstans. Den kan ju inte ha gått alltför bra det sista.
Topplocket var hyfsat sotigt.
Här ser man också var det har läkt.
Det sista jag har gjort nu är mätning av cylinderloppena
Mätning strax ovanför nedre vändpunkt. Indikatorklockan är nollad på 91,50 med hjälp av mikrometer.
Mätning strax under vändkanten
Cylindrarna är alltså koniska med 0,12mm. Jag har läst i boken men inte hittat någon "servicelimmit" på cylindrarna. Någon som har sett någon sådan uppgift på 152 eller 203 motorerna?
Nu väntar jag på ett lämpligt verktyg för att kunna lossa remskivan.
Jag började med att ställa av lastaren och tvättade traktorn så att man kunde se var motorn satt. Innan var den täckt med olja, sågspån och hästskit.
Jag lossade tråget, vevlageröverfall och dom två mittersta ramlagrena. Det fanns små tendenser till skärning men inget allvarligt. Min misstanke var ändå att det bakre lagret hade skurit och eftersom man inte kommer åt det på ett vettigt sätt underifrån så hängde jag dit tråget igen och fortsatte med att dela traktorn.
Sedan lossade jag motorn från rambalkarna och lyfte ut den med Roburen.
Jag tog loss svänghjulet och sprängkåpan för att sedan återmontera kåpan mot rambalkarna och skjöt ihop traktorn igen så att den blir lättare att flytta runt på gårdsplanen. Tråget lossades igen och nu kunde jag se att det bakre ramlagret hade skurit.
Tråget åkte på igen och insug, diesel och oljerör pluggades för ännu en tvätt innan motorn baxades in i garaget.
Toppen demonterades.
Packningen var riktigt kass och har läkt lite varstans. Den kan ju inte ha gått alltför bra det sista.
Topplocket var hyfsat sotigt.
Här ser man också var det har läkt.
Det sista jag har gjort nu är mätning av cylinderloppena
Mätning strax ovanför nedre vändpunkt. Indikatorklockan är nollad på 91,50 med hjälp av mikrometer.
Mätning strax under vändkanten
Cylindrarna är alltså koniska med 0,12mm. Jag har läst i boken men inte hittat någon "servicelimmit" på cylindrarna. Någon som har sett någon sådan uppgift på 152 eller 203 motorerna?
Nu väntar jag på ett lämpligt verktyg för att kunna lossa remskivan.