Sida 1 av 1
Batteribyte
Postat: 26 februari 2011, 20:13
av BMdaniel
Jag har funderingar på min bm terrier.
Orginalt ska det ju sitta ett 6volts batteri på 85 aH. Jag funderar om det är någon som har satt i batteri med fler amperetimmar. Jag har ett på 135 aH som bara står som man kan sätta i, men det blir nog för mycket, eller vad tror ni??
Tacksam för förslag, tack på förhand
Mvh Daniel
Re: Batteribyte
Postat: 28 februari 2011, 10:33
av Ralle
Nej, det kan aldrig bli för mycket!
Ju mer desto bättre, bara det får plats!
Re: Batteribyte
Postat: 28 februari 2011, 15:14
av Baggis
Stämmer! "Ah" kan inte bli för mycket av nånsin, vilket Volt däremot kan. Det enda som händer med fler Ah är att det tar längre att ladda det och att det såklart räcker längre innan det blir tomt.
Re: Batteribyte
Postat: 1 mars 2011, 21:26
av Lövnäsen
Det är alltid bra med mycket Ah vid starter, men det kräver lite mer av generatorn att ladda upp batteriet fullt hela tiden, då ett större batteri kräver längre laddningstid.
Men om du har en växelströms generator ska det inte vara några problem.
Re: Batteribyte
Postat: 3 mars 2011, 22:53
av BMdaniel
Tack för svaren
Jag har letat efter nån sida med generatorer men hittar inte. Vet ni någon sida?
Re: Batteribyte
Postat: 4 mars 2011, 08:56
av revert
På den här sidan har det skrivits en hel del om generatorbyte bl.a. Generatorer hittar du på närmaste bilskrot, eller om du vill känna lite funktionstrygghet, nya lågpris på Biltema och liknande ställen. Det finns även fabriksrenoverade.
Tar du från skroten så tänk på att få med laddningsrelät och kablage om det är en äldre generator. På nyare generatorer är relät, eller regulatorn som det heter där, inbyggt. Det viktigaste vid monteringen sedan är att remskivan ligger i linje med vevaxelremskivan och vattenpumpskivan. Mer om detta hittar du här på forumet.