Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hydraulstyrd plog
Moderator: Moderatorer
-
Hydraulstyrd plog
Hej någon eller några. Har köpt ett otroligt bra snöblad från Sonnys Maskiner. Sitter som bakblad på en Buster 400.
Problemet är att det börjar bli segt att gå ur trakorn var gång man skall vinkla om bladet. Grannarna vill inte ha någon snövall framför huset:))
Det finns ju inte dubbelverkande uttag, så man får väl lösa det på något annat sätt, men hur för att få ett bra resultat.
Bladet är ledat både i bladet och armen. Kan alltså använda 2 dubbelverkande kolvar, hur grova behöver de vara?
Tacksam för svar.
Peter
Problemet är att det börjar bli segt att gå ur trakorn var gång man skall vinkla om bladet. Grannarna vill inte ha någon snövall framför huset:))
Det finns ju inte dubbelverkande uttag, så man får väl lösa det på något annat sätt, men hur för att få ett bra resultat.
Bladet är ledat både i bladet och armen. Kan alltså använda 2 dubbelverkande kolvar, hur grova behöver de vara?
Tacksam för svar.
Peter
Duva
Re: Hydraulstyrd plog
Det räcker med 30-40 mm kolvstångsdiameter.
Kolla lite runt på nätet om vad typ Kellfri o liknande använder för kolvar o hur dom gjort fästen till den.
Ett tips annars är kolvstänger ifrån en traktorlastare, dom är oftast långa o lagom grova o billiga o lätta att få tag på.
Kolla lite runt på nätet om vad typ Kellfri o liknande använder för kolvar o hur dom gjort fästen till den.
Ett tips annars är kolvstänger ifrån en traktorlastare, dom är oftast långa o lagom grova o billiga o lätta att få tag på.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
-
Tackar, har hittat några på blocket. Man får väl mäta ut hur långa de bör vara. Samt ett ventikpaket.
Peter
Peter
Duva
Ja, jag kan tipsa om att sätta dit en kolv så lång att det går att vända bladet helt bakåt, är bra att ha så man kan skjuta snö ordentligt när man backar.
Bra till planer o smala infarter o om man vill trycka snö mot en hög eller dyligt.
En kolv räcker gott för vridningen, en dubbelverkande.
Har du inte ett dubbelverkande uttag på 400, det räcker isåfall.
Bra till planer o smala infarter o om man vill trycka snö mot en hög eller dyligt.
En kolv räcker gott för vridningen, en dubbelverkande.
Har du inte ett dubbelverkande uttag på 400, det räcker isåfall.
-
Hej, nej det finns inget dubbelverkande uttag på min Buster. Jag får använda mig av ett ventilpaket med öppet centrum. Jag får sedan sätta spaken för tippen till kärran ( Enkelverkande) i öppet läge hela tiden. Det finns en returledning monterad. Jag tänkte ha dubbla hydraulkolvar på plogen, en för armen och en för själva bladet, snöbladet är dubbelledat. Men mina hydrauliska kunskaper räcker inte riktigt till . Ska försöka få någon att göra en ritning. Svårt att veta vinklar på kolvarna,och vilka moment det blir.
Peter
Peter
Duva
Det fanns dubberverkande ventil till BM 400, lyckas du få tag på en sån nånstans på nån skrot eller liknande skruvar man bara dit den under den befintliga enkelverkande, så har du en enkel och en dubbel.
Vore ju det allra smidigaste... Men att få tag på en sån antar jag är svårt.
Jag såg en på annons för ett tag sen, tror det var Lantbruksnet, men de är nog rätt sällsynta är jag rädd...
Jag såg en på annons för ett tag sen, tror det var Lantbruksnet, men de är nog rätt sällsynta är jag rädd...
-
Har sökt, utan resultat. Ska ringa en traktorförmedling i dag och höra.Ralle skrev:Det fanns dubberverkande ventil till BM 400, lyckas du få tag på en sån nånstans på nån skrot eller liknande skruvar man bara dit den under den befintliga enkelverkande, så har du en enkel och en dubbel.
Ha de
Peter
Duva
Hej, om jag minns rätt så passar dubbelverkande ventil från tidig 800. Någon annan som vet? /Bosse
Passar det ifrån en tidig 800 på 400, så borde den väl passa på 350 o 600 oxå.
Någon som vet om det är så.
-
Det passar! ringde i dag till en traktorskrot. Problemet är att det inte finns att få tag på.Det är väldigt sällan det kommer in något.Lövnäsen skrev:Passar det ifrån en tidig 800 på 400, så borde den väl passa på 350 o 600 oxå.
Peter
Duva
Tackar, kan vara bra att veta.
Nej dom är väldigt svåra att få tag på.
Jag har letat i många år efter ett dubbelverkande originalpaket till min Boxer 350.
Nej dom är väldigt svåra att få tag på.
Jag har letat i många år efter ett dubbelverkande originalpaket till min Boxer 350.
Tidiga 650 har TerraTrol MkI och åtminstone vår 650 hade enkel och dubbelverkande uttag.
Vet dock inte om det passar till 400, 350, 600 etc. /Bosse
Vet dock inte om det passar till 400, 350, 600 etc. /Bosse