Lite hjälp, volvo bm 350
Postat: 12 september 2010, 12:40
Hej ja är ny på detta forum, och skulle behöva hjälp på min ny öpplivade boxer
Det är så att ja kände en som hadde en boxer ståendes hadde stått ca 5år, han sa att foderna hadde sjunkit på den,
men ja rev i sär toppen och såg att cylindrarna var fylda med vatten , tvätta ur de smörjde in fodret med olja,
sen efter tjatande så gick han med på att köpa pakningar så bytte dom och sen funkade traktorn finnemang(detta var en väldigt nerkortad historia, traktorn fick stå ca 1 år i särplockad innan ja fick lov/delar)
men minna frågor är
1, oljan som var i den var sen 82- väldigt mkt slam och skit(löv,barr,gegga) den var svart och tjock,
bytte så klart oljan och filtret när ja håll på med att fixa den, till mobil 10w30 diesel olja,
men efter ca 1-2h körande är oljan svart igen(vet att de beror på att det var massa skit efter gamla oljan)
själva frågan är varför är de nästan snustort om man öppnar påfylnadslocket för motoroljan det är knappt fuktigt med olja vid ventilerna, i en polares boxer flyter de runt olja där? har hört att det är en smörjkanal som går till toppen, och att den kan lägga igen med dålig olja, Rätta mig?
2, sen när man gasar kan de vara en fördröjning på 2-3sek innan motorn svarar
3, sen sitter de en ford dämpare på den låter väldigt högt, tar man bort den låter de ännu högre såklart, gör ont i öronen,
men polarens låter ganska behagligt utan dämpare jämfört mot min utan. kan de ha med ventil instl. och göra? ja stälde in mina ventiler, dom har aldrig vart justerade och stod väldigt mkt fel.
ja har bytt olja i växelåda/bakaxelhus, fyllt på till insprutningspumpen, bytt olja i motorn, sen gjort ren luftrenaren och bytt olja där, bytt sotsats(det var blockpakningen som hadde gått)
sen har ja smörjt upp varenda smörjnippel, tänkte att man kanske skulle ta och serva traktorn för första gången, är ju trotsallt min traktor nu
ursäkta att de blev så rörigt skrivet
Mvh
Det är så att ja kände en som hadde en boxer ståendes hadde stått ca 5år, han sa att foderna hadde sjunkit på den,
men ja rev i sär toppen och såg att cylindrarna var fylda med vatten , tvätta ur de smörjde in fodret med olja,
sen efter tjatande så gick han med på att köpa pakningar så bytte dom och sen funkade traktorn finnemang(detta var en väldigt nerkortad historia, traktorn fick stå ca 1 år i särplockad innan ja fick lov/delar)
men minna frågor är
1, oljan som var i den var sen 82- väldigt mkt slam och skit(löv,barr,gegga) den var svart och tjock,
bytte så klart oljan och filtret när ja håll på med att fixa den, till mobil 10w30 diesel olja,
men efter ca 1-2h körande är oljan svart igen(vet att de beror på att det var massa skit efter gamla oljan)
själva frågan är varför är de nästan snustort om man öppnar påfylnadslocket för motoroljan det är knappt fuktigt med olja vid ventilerna, i en polares boxer flyter de runt olja där? har hört att det är en smörjkanal som går till toppen, och att den kan lägga igen med dålig olja, Rätta mig?
2, sen när man gasar kan de vara en fördröjning på 2-3sek innan motorn svarar
3, sen sitter de en ford dämpare på den låter väldigt högt, tar man bort den låter de ännu högre såklart, gör ont i öronen,
men polarens låter ganska behagligt utan dämpare jämfört mot min utan. kan de ha med ventil instl. och göra? ja stälde in mina ventiler, dom har aldrig vart justerade och stod väldigt mkt fel.
ja har bytt olja i växelåda/bakaxelhus, fyllt på till insprutningspumpen, bytt olja i motorn, sen gjort ren luftrenaren och bytt olja där, bytt sotsats(det var blockpakningen som hadde gått)
sen har ja smörjt upp varenda smörjnippel, tänkte att man kanske skulle ta och serva traktorn för första gången, är ju trotsallt min traktor nu
ursäkta att de blev så rörigt skrivet
Mvh