Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Fjäder till dragkraftsreglering

Moderator: Moderatorer

Daniel Nyström

Fjäder till dragkraftsreglering

Inlägg av Daniel Nyström »

Hej! Jag har ett problem med min Bm 400 -68

Det är fjädern som sitter under fästet till trycksången som gått av. Är det någon som vet var man kan få tag på detta? art nr? Är det svårt att byta och justera in?

Jag är inte så haj på detta men det har väl med dragkraftsjusteringen att göra.
Bilagor
Fäste1.jpg
Fäste1.jpg (49.68 KiB) Visad 2596 gånger
daisel
Forumberoende

Re: Fjäder till dragkraftsreglering

Inlägg av daisel »

Hör med traktor skrotarna, justeringen står säkert i verkstads handboken, denna kan du köpa på http://www.oie.se
hej, jag
Bo A

Inlägg av Bo A »

Hämtade sk.tröskdäck på skroten idag. Fick också tag i den av dig efterlysta fjädern. Den måste finnas för att kunna använda Terra-Trol-hydraulens bland- eller dragkraftsreglering. ( Injust.anvisningar för BM-traktorer med de här hydr.systemet har jag på en DVD. Behöver den men kan tänka mig att låna ut den för en dag eller två ).

För enbart ( ren ) lägesreglering behövs inte fjädern - spärra i så fall toppstångsfästets rörlighet med stoppskruven och lås fast länkstången som går in mot reglerventilen.

Så om fortfarande aktuellt - hör av dig - annars går den i retur ( värdet är 100 kr ).
duva52@live.se

Inlägg av duva52@live.se »

Hej, hur låser man dragkraftsregleringen? Jag har problem när jag har väsekranen monterad då man kör i gropar eller liknande, då slår regleringen till stup i ett.
MVH
Peter

Bo A skrev:Hämtade sk.tröskdäck på skroten idag. Fick också tag i den av dig efterlysta fjädern. Den måste finnas för att kunna använda Terra-Trol-hydraulens bland- eller dragkraftsreglering. ( Injust.anvisningar för BM-traktorer med de här hydr.systemet har jag på en DVD. Behöver den men kan tänka mig att låna ut den för en dag eller två ).

För enbart ( ren ) lägesreglering behövs inte fjädern - spärra i så fall toppstångsfästets rörlighet med stoppskruven och lås fast länkstången som går in mot reglerventilen.

Så om fortfarande aktuellt - hör av dig - annars går den i retur ( värdet är 100 kr ).
Duva
Bo A

Inlägg av Bo A »

Du kan spärra toppstångsfästets rörlighet.
Granska utrymmet ovanför den spiralfjäder som hela tiden försöker att hålla toppstångsfästet i sitt bakre = yttre läge ( fästet rör sig runt den övre ledbulten ). Där finns en stoppskruv - skruva ut den till 0-spel mellan skruv och vårtan på toppstångsfästet - inga frammåtriktade krafter kan nu få länkstången in mot reglerventilen att röra sig - TERRA-TROL-regleringen övergår i en ren lägesreglering.
Mät gärna upp befintligt spel - bör ligga runt 9 mm om inte länkstången in mot hydraulventilen är omjusterad ( kan inte göras utifrån ).

På trepunktsburna jordbearbetande redskap får man i praktiken en ren lägesreglering om man väljer det övre hålet i toppstångsfästet - momentet runt ledbulten räcker då normalt inte till för att pressa ihop fjädern.
Låst