Hej!
Ny här och relativt nybliven ägare till en BM-Teddy med hytt och lastare. Den har en slangvärmare till motorn och jag funderar nu på om det går att koppla in ett värmepaket till hytten där också? Nedre anslutningen till slangvärmaren sitter där det verkar annars vara en kran, mitt på motorns högra sida rätt långt ned. Övre anslutning är där normalt tempgivaren verkar vara. Nån som har nån idé?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hyttvärme i en BM-Teddy
Moderator: Moderatorer
Re: Hyttvärme i en BM-Teddy
Nu vet jag inte något nämnvärt om hur det ser ut på din motor, men du kan alltid sätta en grenledning med en T-koppling från vattenpumpen på den sidan som ger tryck utåt. Returen leder du in någonstans i systemet igen på ett lämpligt ställe. Tänk på att du bör ha en avstängningskran före elementet. Element med fläkt finns ju på bil- och traktorskrotar etc. Men skulle du önska dig något elegantare, så finns det även som båttillbehör.
Ett tillägg: Du frågar om du kan sätta en ledning från slangvärmaren. Det är nog ingen bra idé, för när motorn väl snurrar så är det den kallaste stället i hela kylsystemet ungefär där. Varmast är det nog uppe i topplocket.
Ett tillägg: Du frågar om du kan sätta en ledning från slangvärmaren. Det är nog ingen bra idé, för när motorn väl snurrar så är det den kallaste stället i hela kylsystemet ungefär där. Varmast är det nog uppe i topplocket.
Jo, det är ju den generella principen för det hela. Tänkte mer om nån visste om den slang som redan finns till motorslangvärmaren kunde användas även till en hyttvärmare. Den är av rätt dimension och sitter bra till nämligen. Fast jag misstänker att den går mellan två "frostpluggar" som normalt är pluggade, fast den ena sitter alltså tempgivaren i och den andra har en liten avtappningskran på sig.
Jag har redan köpt ett element på Tradera. Det är en liten låda med en "minikylare" och en fläkt i. Tanken var väl inte att få en så pass otät hytt som det är "varm", utan mer att det kanske håller upp iaf framrutan lättare.
Jag har redan köpt ett element på Tradera. Det är en liten låda med en "minikylare" och en fläkt i. Tanken var väl inte att få en så pass otät hytt som det är "varm", utan mer att det kanske håller upp iaf framrutan lättare.
Jag skäms en del! Jag har nämligen helt glömt bort detta eminenta forum!
Detta med hyttvärmaren blev så att slö som jag är så testade jag först att parallellkoppla den med slagvärmaren. Det blev obefintlig cirkulation genom den då. Knyckte då en elektrisk cirkulationspump från en Omega jag har stående på gården. Då blev det bra snurr på vattnet och även fullgod funktion! Fast hytten är otät nedåt/bakåt så blir det nästan för varmt i den från midjehöjd och uppåt ända nedåt 15 minusgrader! Det håller även upp rutorna väldigt bra. Enda strulet är att det vill på läcka vid pumpen och själva paketet. Tycker inte det borde det med nya slangar, men det är inte så mycket att det vållar något större besvär.
Detta med hyttvärmaren blev så att slö som jag är så testade jag först att parallellkoppla den med slagvärmaren. Det blev obefintlig cirkulation genom den då. Knyckte då en elektrisk cirkulationspump från en Omega jag har stående på gården. Då blev det bra snurr på vattnet och även fullgod funktion! Fast hytten är otät nedåt/bakåt så blir det nästan för varmt i den från midjehöjd och uppåt ända nedåt 15 minusgrader! Det håller även upp rutorna väldigt bra. Enda strulet är att det vill på läcka vid pumpen och själva paketet. Tycker inte det borde det med nya slangar, men det är inte så mycket att det vållar något större besvär.