Sida 1 av 1

Ventiljustering victor

Postat: 19 februari 2008, 13:17
av Permo
Hur vet jag vad som är insug- respektive avgasventil. Är det 1 och 3 resp. 2 och 4 framifrån sett?
Permo


Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator

Postat: 20 februari 2008, 12:37
av Bo A
Generellt gäller: "Vrid runt motorn i dess rotationsriktning - ge akt på ett ventilpar ( vipparmarna ). Först öppnar avgasventilen. Den hinner inte riktigt stänga förrän insugningsventilen börjar öppna. Stanna i detta läge och sätt t ex ett kritstreck på vevaxelns remskiva - vrid ett varv - justera."
Beroende på antalet cylindrar finns det grundregler att följa för att begränsa antalet vridningar. För just din motor gäller ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar - beror på vilken cylinder du började med.

Postat: 25 februari 2008, 16:11
av Ralle
Jag har för mig att jag kunde lista ut det genom att titta på var ventilerna sitter jämfört med kanalerna insug/avgas

Postat: 27 februari 2008, 19:16
av daisel
de två yttre, alltså dom närmast kanterna, är insuget de två i miten avgas. insugsventelerna har även tätnings gummi, det har inte avgasventilerna.

det är när dom vänder så att den ena går upp å den andra ner som du ska skjustera den som är uppe

Lycka till

Re: Ventiljustering victor

Postat: 13 november 2010, 18:33
av parbring
Jag är precis åstad att göra detta efter topprenovering på min Victor, och eftersom toppen planades så är spelet just nu lika med noll på alla ventiler.
Jag förstod inte riktigt beskrivningen. Rotationsriktningen på motorn är medsols va?, och då kan det väl inte vara så att avgasventilen öppnar först? Eller ska jag rotera motorn motsols?

Om vi nu säger att ventilerna framifrån är 1 (in) 2 (ut) 3 (ut) 4 (in), så om ventilerna 3 och 4 "väger", vilken/vilka är det då jag ska justera?

Tacksam för svar. :)

Re: Ventiljustering victor

Postat: 13 november 2010, 20:58
av revert
Rotationsriktning ser du ju direkt på fläkten. Den skall blåsa luften bakåt över motorn när motorn snurrar.

Re: Ventiljustering victor

Postat: 13 november 2010, 23:26
av parbring
Insåg det, samt tittade på den lilla pilen på hydraulpumpen, vilken visar riktningen.

Dock undrar jag fortfarande vilken ventil jag ska ställa när vilka väger, så att säga...

Re: Ventiljustering victor

Postat: 14 november 2010, 00:37
av Bo A
Stå framför - titta på motorn - vrid medurs ( medsols säger en del ).

Är man inte så van kan det vara lämpligt att koncentrera sig på en cylinder i taget och dess två ventiler. Vrid gärna runt ett antal varv - ge akt på ventilernas rörelsemönster som alltid är detsamma. Från att inget händer under ca 3/4 varv så öppnar avgasventilen och innan den hinner stänga så börjar insugningsventilen att öppna ( båda samtidigt öppna - man säger att de `väger´). När insugningsventilen stängt upprepas förloppet dvs under ca 3/4 varv osv ---------------.

Justeringen ( både insug och avgas ) görs ett varv från det att ventilerna väger. Många äldre traktorer har startveven kvar - bra - knogar och fingrar får annars lätt stryk när man vrider på fläktvingarna och så går det bra att vrida just ett varv ( alt. sätt ett märke på vevaxelremmskivan ). Gör om det hela med nästa cylinder - behöver då inte fundera på om man skall vrida ett halvt eller ett och ett halvt varv för att justera nästa ventilpar på just denna motor.

Grovjustera till 0,40-0,45 mm. Kör motorn varm under någon timme - efterdra - finjustera ventilerna till angivet mått.

Re: Ventiljustering victor

Postat: 14 november 2010, 20:31
av parbring
Tack Bo A för nästan överpedagogiskt svar! :) Nu har jag justerat enligt instruktion, och allt verkar ha gått fint, fast en grej funderar jag på. Toppen jag monterat är inte originaltopplocket, utan ett annat, helrenoverat planat jag köpt. Dock är ventilbryggan original. Något jag märkte vid justering var att på avgasventilerna var jag tvungen att justera upp betydligt mycket mer än på insugsventilerna. Hur kan detta komma sig? Har jag missförstått något i justeringen, eller kan det skilja så mycket mellan de två topplocken?
Bo A skrev: Grovjustera till 0,40-0,45 mm. Kör motorn varm under någon timme - efterdra - finjustera ventilerna till angivet mått.
Efterdra vad? Ska toppen efterdras, eller är det justeringen av ventilerna du tänker på?

Jag har alltså inte provstartat ännu eftersom varken kylare, bränslesystem samt diverse annat ej är monterat, samt att motorn ska målas...

Re: Ventiljustering victor

Postat: 15 november 2010, 11:54
av Bo A
Tvungen att `justera upp´tolkar jag som att vipparmarnas justerskruvar måste lossas för att få `ventilspel´.
Helrenoverad betyder för mig att toppen är försiktigt planad med nya kopparhylsor, ventilstyrningar, ventiler och ventilsäten.
Renoverad - man återanvänder de delar som ligger inom de toleranser som anges av verkstadshandboken - planing och hylsbyte vid behov ( i syfte att återställa motorn i `fullgott skick´).

Vid stora ojämnheter eller en viss skevhet då man planar mer än vad verkstadshandboken anger ( tillåter ) så kan man hamna i 0-spel när vipparmsbryggan återmonteras. Betydligt mer på avgassidan talar för omslipade ventiler men framförallt på att man fått fräsa avgassätena djupt för att få täthet ( går inte att se eller mäta när toppen är återmonterad ). Både säten och ventiler har stigit kraftigt i pris på senare år - frågan är hur mycket man vill kosta på `klenoden´.

Jag efterdrar normalt BM:s cylindertoppar efter nägon timmes varmkörning-

Re: Ventiljustering victor

Postat: 15 november 2010, 13:53
av parbring
Bo A skrev:Tvungen att `justera upp´tolkar jag som att vipparmarnas justerskruvar måste lossas för att få `ventilspel´.
Stämmer!
Bo A skrev: Helrenoverad betyder för mig att toppen är försiktigt planad med nya kopparhylsor, ventilstyrningar, ventiler och ventilsäten.
Renoverad - man återanvänder de delar som ligger inom de toleranser som anges av verkstadshandboken - planing och hylsbyte vid behov ( i syfte att återställa motorn i `fullgott skick´).
Ptja, detta är gjort på min: Planing, nya spridarhylsor, ventilstyrningar, medans ventiler och säten återanvändes då dessa ansågs väldigt fräsha, och förmodligen bytta någon gång under denna topps långa levnadstid sedan tidigare.
Bo A skrev: Vid stora ojämnheter eller en viss skevhet då man planar mer än vad verkstadshandboken anger ( tillåter ) så kan man hamna i 0-spel när vipparmsbryggan återmonteras. Betydligt mer på avgassidan talar för omslipade ventiler men framförallt på att man fått fräsa avgassätena djupt för att få täthet ( går inte att se eller mäta när toppen är återmonterad ). Både säten och ventiler har stigit kraftigt i pris på senare år - frågan är hur mycket man vill kosta på `klenoden´.
Ptja, här hade jag ju som sagt nollspel. Men detta som beskrivs ovan, behöver det vara någon fara för mitt framtida bruk av motorn? Jag kan tillägga att originaltoppen finns kvar i mina ägor...

Re: Ventiljustering victor

Postat: 15 november 2010, 20:32
av Bo A
Verkar helt OK så långt - montera färdigt - kör igång!