Sida 2 av 2

Postat: 23 juli 2008, 18:00
av hazze9999
Tack för alla tips.......men det lutar åt att försöka få tag på en begagnad styrsnäcka......någon som har tips om var man kan hitta en sådan???

Postat: 23 juli 2008, 20:44
av krippe
Det fanns en till 400:an på blocket nyss, 1200:-

http://www.blocket.se/vi/17259618.htm?ca=10_s

För övrigt så håller min 320 på att få orbitrolstyrning nu, tänkte lägga upp lite bilder när jag får tid (om hundra år eller så :roll: )

Postat: 25 oktober 2008, 19:47
av Kloge
krippe skrev:Det fanns en till 400:an på blocket nyss, 1200:-

http://www.blocket.se/vi/17259618.htm?ca=10_s

För övrigt så håller min 320 på att få orbitrolstyrning nu, tänkte lägga upp lite bilder när jag får tid (om hundra år eller så :roll: )
Nu har det gått hundra år :D

Postat: 29 oktober 2008, 11:53
av Ralle
Jag tror tyvärr att köper man en begagnad snäcka till en 400:a får man nog räkna med att den är slut, om den inte är nästan oanvänd eller nyrenoverad.
Har den gått med servo hela sitt tidigare liv så kanske den har klarat sig.

Postat: 2 november 2008, 22:17
av Lucas
Boxerns styrsnäcka ska man inte blanda in bland bustrarna. Mycket kraftigare grejer. Ytterst sällan problem med styrsnäckan på boxrarna medan det är ett vanligt fel på alla bustrar.

Re: BM 320 styrsnäcka

Postat: 19 oktober 2010, 09:23
av martin82
jag fuderade på köpa en bm 320 vad ska kolla på vad har dom för svag hetter
det var en som sa att i dom där mottorena brykar kolv ringarna gå på
hur ska jag kolla om den har vevhus kommp sen sog jag att den dropade
under masinen bakom växellådan o i anslutningen till hydral pumpen i övre rören
det såg utt som att det kom i mellan kopar brikan

Re: BM 320 styrsnäcka

Postat: 19 oktober 2010, 17:49
av Ralle
Att kolvringarna skulle gå på dessa har jag aldrig hört... Fast jag har ju inte hört allt.
Men denna motor sitter ju, med lite modifieringar i BM 320, 400, 430, samt MF 35, 135, 550, mm.
Och vad jag vet går de utan större problem.
Startar den fint kall, och går fint i motorn så tror jag det är lugnt.
Kolla hur oljan ser ut, inte helt ovanligt att det läcker diesel ner i oljan. Brukar inte vara nåt kostsamt problem, men ändå nåt som måste åtgärdas. Och oljan ska du ju kolla ändå...

Oljeläckage vid röranslutningarna på hydraulpumpen, om det var där du menade, borde inte vara några problem att åtgärda, så länge inget är sprucket. Borde bara vara att byta tätningar, t.ex. kopparbricka.

Oljeläckage under bakom växellådan beror ju alldeles på var det är. Kan ju vara en röranslutning till hydraulen, borde i så fall inte vara några bekymmer att åtgärda. Men Detta bör du ju kolla var det kommer från.

Sen bör du ju förstås kolla styrsnäckan, som den här tråden egentligen handlar om...

Re: BM 320 styrsnäcka

Postat: 23 juli 2014, 10:16
av jaliw
Nån som vet om ngn beg styrsnäcka?

Re: BM 320 styrsnäcka

Postat: 8 juli 2021, 16:58
av Bengt H
Hej ..servostyrning på 320 har jag knåpat ihop själv ...Köpte styrningen till en Dronningborg skrotad tröska . Pumpen monterades på vänster sida och kopplades med kilrem till remskivan på vevaxeln.Styrstaget togs bort från styrsnäckan och styrarmen kapades och fästes till styrkolven till styrarmen på axeln...lite svetsarbete! tog bort styrsnäckan och rattstången och svetsade ihop ett nytt fäste som kunde fästas i traktorns fästhål med plats för styrpumpen i ett nytt lagerfäste till rattstången, röret till rattstången fästes i lagerfästet. ny oljetank monterades i hytten. Denna styrning lyckades perfekt....styr lätt stillastående med lillfingret.