Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
generatorfråga 430
Moderator: Moderatorer
Re: generatorfråga 430
Om du köper en ny generator med inbyggd regulator, så är det: B+ till startmotorn och vidare till batteriets pluspol.
61 heter den ledningen till laddningslampan.
D- om den finns, skall gå till jord. Det är inte fel att ha en jordkabel om man vill det. Det kan förebygga många underliga fel. Om det går, så koppla den på samma skruv som batteriets jordkabel. Den skall ha samma kabelarea som pluskabeln.
Dom här beteckningarna står på generatorn. Ibland finns det generatorer med två plusutgångar. Dom är i så fall avsedda för marinmotorer bl.a. Och dom måste av förklarliga skäl också ha en jordkabel. I större båtar kan man ha två batterikretsar, en för start, och en för förbrukningsström. Många båtar är av ju plast eller trä. Därav den separata jordkabeln. Även om båten är av metall, så vill man inte ha strömmar i skrovet. Då kan den rosta (oxidera) bort på nolltid.
Schemat du talar om, finns det på nätet? Lägg i så fall bara länken här så kan vi klura ut det också.
Du har väl en dieselmotor i traktorn? Då har du en eventuell varvräknare kopplad på insprutningspumpen? I dom fall att man har en elektrisk varvräknare kopplad på generatorn, förekommer på bensinbilar, så kan den vara kopplad till ett uttag på generatorn som heter W.
61 heter den ledningen till laddningslampan.
D- om den finns, skall gå till jord. Det är inte fel att ha en jordkabel om man vill det. Det kan förebygga många underliga fel. Om det går, så koppla den på samma skruv som batteriets jordkabel. Den skall ha samma kabelarea som pluskabeln.
Dom här beteckningarna står på generatorn. Ibland finns det generatorer med två plusutgångar. Dom är i så fall avsedda för marinmotorer bl.a. Och dom måste av förklarliga skäl också ha en jordkabel. I större båtar kan man ha två batterikretsar, en för start, och en för förbrukningsström. Många båtar är av ju plast eller trä. Därav den separata jordkabeln. Även om båten är av metall, så vill man inte ha strömmar i skrovet. Då kan den rosta (oxidera) bort på nolltid.
Schemat du talar om, finns det på nätet? Lägg i så fall bara länken här så kan vi klura ut det också.
Du har väl en dieselmotor i traktorn? Då har du en eventuell varvräknare kopplad på insprutningspumpen? I dom fall att man har en elektrisk varvräknare kopplad på generatorn, förekommer på bensinbilar, så kan den vara kopplad till ett uttag på generatorn som heter W.
Re: generatorfråga 430
Här finns lite kopplingsscheman att ladda hem. http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... C&start=50 De är avfotograferade med en kamera så kvaliten är därefter men det går att se hyfsat och är klart bättre än inget. Man måste vara registrerad medlem på maskinisten.net för att komma åt dem.
mvh Åke
mvh Åke
Re: generatorfråga 430
här är schemat, nu ska jag idag kolla med en exakt voltmeter innan jag gör något annat
Re: generatorfråga 430
nu har jag mätt med bättre digital multimeter och först så börjar den ladda på 13 -14v, hoppar mellan olika värden ibland så lågt som 11.5 men mest över 13v -14,5 v , efter sådär 30sek bör jag den långsamt stiga i hopp mot 17v för att till sist efter en dryg minut lägga sig rätt konstant på 17,5 v , inge bra eller hur?
Re: generatorfråga 430
Det verkar som ett problem med regulatorn.
Här är en länk till en av dom firmor som säljer både nya och fabriksrenoverade:
http://www.startmotor.se/ Säljer även regulatorer och annan kringutrustning. Det finns säkert många sådana här firmor, jag tog bara en som jag ofta har sett annonser ifrån. Dom verkar "kundvänliga" i sin utstrålning på hemsidan i alla fall. Dom har även en avdelning för tekniska upplysningar.
Av dom två scheman du har lagt in här så står det ju faktiskt i tabellen att det undre är med en växelströmsgenerator, och då med en separat regulator på utsidan. (På likströmmare fanns det bara den modellen, så var det inget att fundera över). Och då kan vi väl säga att det övre schemat är till en likströmsgenerator.
Eftersom du har en (trasig) regulator av lite okänt ursprung, inte Bosch eller S.E.V. så kan man kanske misstänka att någon har bytt generator från lik- till växelström i ett tidigare skede? Vad säger serienumret på traktorn om det? Om man tittar på det här och andra motorforum så ser man att det är en ofta återkommande fråga, så det är inget ovanligt.
Om du nu skulle tvingas byta generator också, så har du det här schemat. Du får bara "tänka bort" regulatorn, om det blir en av nyare modell. Men det är ju enkelt, B+ till batteriet, 61 till laddningslampan och D- eventuellt, till jord.
Här är en länk till en av dom firmor som säljer både nya och fabriksrenoverade:
http://www.startmotor.se/ Säljer även regulatorer och annan kringutrustning. Det finns säkert många sådana här firmor, jag tog bara en som jag ofta har sett annonser ifrån. Dom verkar "kundvänliga" i sin utstrålning på hemsidan i alla fall. Dom har även en avdelning för tekniska upplysningar.
Av dom två scheman du har lagt in här så står det ju faktiskt i tabellen att det undre är med en växelströmsgenerator, och då med en separat regulator på utsidan. (På likströmmare fanns det bara den modellen, så var det inget att fundera över). Och då kan vi väl säga att det övre schemat är till en likströmsgenerator.
Eftersom du har en (trasig) regulator av lite okänt ursprung, inte Bosch eller S.E.V. så kan man kanske misstänka att någon har bytt generator från lik- till växelström i ett tidigare skede? Vad säger serienumret på traktorn om det? Om man tittar på det här och andra motorforum så ser man att det är en ofta återkommande fråga, så det är inget ovanligt.
Om du nu skulle tvingas byta generator också, så har du det här schemat. Du får bara "tänka bort" regulatorn, om det blir en av nyare modell. Men det är ju enkelt, B+ till batteriet, 61 till laddningslampan och D- eventuellt, till jord.
Re: generatorfråga 430
traktorn köpts ny av min far 1976, har hittils gått 1700! timmar på mätaren, knappt inkörd alltså. Specialversionen
levereades med växelströmsgenerator, servostyrning och förstärkt frammaxel.
regulatorn heter wehrle, men jag köper en ny generator.
köper en som garanterat passar utan omgörning av fästen, betalar hellre lite mer om den bara är å skruva dit.
inkopplingen ska jag nog fixa. Det enda trista är väl omladdningslampna skulle lysa efter bytet.
levereades med växelströmsgenerator, servostyrning och förstärkt frammaxel.
regulatorn heter wehrle, men jag köper en ny generator.
köper en som garanterat passar utan omgörning av fästen, betalar hellre lite mer om den bara är å skruva dit.
inkopplingen ska jag nog fixa. Det enda trista är väl omladdningslampna skulle lysa efter bytet.
Re: generatorfråga 430
nu bytt generator, det blev en ersättningsgenerator för BM traktorer. Den passade direkt, nja det vill säga utan min frökenfingrar hade det inte gått, otroligt trångt. Blev inte bättre av att den nya var något längre. Men till slut så var allting klart. Slog på tändningen och laddningslampan lyste, startade och kollade lampan och......................den fortsatte lysa!. Stängde av och suckade. Jag var 100 på att allt var rätt kopplat.
Då mindes jag något om laddningslampans watt tal. Pillade ur den och den var på 2W. Minimun 3 har jag läst. Köpte en ny på 4W och
DÅ fungerade allt. Mätte på batteriet och fick 14,4V , som det ska vara. Då var det problemet löst. Tack för alla kommentarer.
ps
jag hade kunnat köpa en billigare generator men med risken att få bygga om fästen och annat. Nu tog bytet 1,5 timmar.
Då mindes jag något om laddningslampans watt tal. Pillade ur den och den var på 2W. Minimun 3 har jag läst. Köpte en ny på 4W och
DÅ fungerade allt. Mätte på batteriet och fick 14,4V , som det ska vara. Då var det problemet löst. Tack för alla kommentarer.
ps
jag hade kunnat köpa en billigare generator men med risken att få bygga om fästen och annat. Nu tog bytet 1,5 timmar.
Re: generatorfråga 430
och så en bild på nya generatorn monterad