Sida 2 av 2
Re: Bestyckning T24
Postat: 21 januari 2010, 21:35
av Lövnäsen
Du är säker på att det inte är ett tändningsfel? Kan bli orkeslös om tändnigen står fel.
Tändstifts gapet ska vara original 0,6-0,7 mm.
Tändinställningen är 42 grader f.ö.d.
Brytarkontakternas gap 0,35-0,40.
Re: Bestyckning T24
Postat: 22 januari 2010, 17:51
av daisel
är du säcker på att alla kanaler i förgasaren är rena?
Re: Bestyckning T24
Postat: 23 januari 2010, 00:06
av Bergakungen
Jag ska fortsätta min jakt på en perfekt gång med att kolla tändning, brytare och stift men jag tror inte på det i och med att den går bra med lite choke.
om någon kanal är igensatt skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag har haft isär förgasaren och skruvat ut alla munstycken mm. som jag hittade och blåst med tryckluft i alla hål jag har hittat.
men det utesluter ju inte att det är skit kvar någon stans.
kan ventil justering ha något att göra med minskat vaccum?
Re: Bestyckning T24
Postat: 23 januari 2010, 09:49
av daisel
Skruva ut alla munstycken och i sär förgasaren helt och lägg alla delar i diesel några dygn, det brukar funka , det sitter ofta mycket skit kvar fast det verkar rent
Re: Bestyckning T24
Postat: 24 januari 2010, 12:47
av nisse
Det skulle fortfarande kunna vara tjuvlufts problem. Internt läckage i grenröret mellan avgas och insug, eller hade du bytt grenröret till en annan modell? Annars kan ju problem på tändninngs-sidan ge liknande problem, att dra mer bensin = behöva choka.
Men ventilproblem är också tänkbart, ett komprov, eller att själv göra en adapter av ett tändstift-däckventil. då kan man trycka cylinder för cylinder lyssna efter läckage genom ventilerna eller ut genom vevhusventilation. Kolla att ventilerna öppnar ordentligt. Händer att kamaxlar kan bli nernötta på kammarna. Har traktorn stått mycket ute utan skydd över avgasröret? Kan ge rostskador på ventiler eller frysskador i toppen.
Re: Bestyckning T24
Postat: 3 februari 2010, 00:58
av Bergakungen
Jag tog ett kompressions prov på motorn och jag har sett nya motorer med betydligt ojämnare komp,
det var perfekt komp på strax under 7 kg på alla cylindrar.
Jag har hittat ett litet läckage i grenröret efter mycket felsökning med startgas.
Nu har jag gjort en ny packning och även satt ett tunt lager med värmetålig flänstätning så nu är det helt tätt.
Jag har även haft lös brytarspetsarna och putsat till dom och ställt in avståndet,
Jag har rengjort fördelar locket ordentligt.
Bytt till nya tändkablar och tändhattar (satte fina NGK tändhattar 5K Ohm) det funkade inte alls.
köpte nya tändhattar igen denna gång utan resistans som jag monterade,
Nu går traktorn bättre än någonsin och orkar med lätthet att köras på 5:an efter väg.......
Med choken ute ca 5-7 mm SUCK....
Som sagt den går bra nu men varför måste choken vara ute?
Munstycket är justerat ut max och nu är det tätt i mitt nytillverkade grenrör.
I fördelarlocket är det borta ganska mycket gods i mässings pinnarna som leder gnistan till tändkablarna, går det att tex löda dit material?
Re: Bestyckning T24
Postat: 5 februari 2010, 18:54
av daisel
försök att leta rätt på ett bättre begagnat fördelar lock, det är det bästa jag kan komma på, eller så lever du med att ha ute chocken lite.
Re: Bestyckning T24
Postat: 13 februari 2010, 00:01
av Bergakungen
Nu går den dåligt igen,
ingen gnista på cylinder 3 när det är kallt pga slut fördelar lock.
Jag ska prova bygga en batteritändnig utan fördelare, jag startar en ny tåd om det under elsystem.
Re: Bestyckning T24
Postat: 13 februari 2010, 20:59
av daisel
Det blir spännande och se hur det funkar
Re: Bestyckning T24
Postat: 2 februari 2011, 12:58
av Johan Sandahl
En dum fråga, men har du rengjort munstyckena i förgasaren? Hade precis samma problem som du, men när jag hade haft isär förgasaren flera gånger och blåst med tryckluft så lossnade det i munstycket och traktorn gick som drömmen!