Sida 2 av 2

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 00:12
av VolvoBMNisse
Traktorn är tidigare körd på sk rapsdiesel, som inte riktigt klarar av kylan här uppe (-31) och slammar igen bränslefiltren, men jag har kollat i tanken med ficklampa och jag såg ner till botten, verkar vara rent och klart, tanken innehöll inte många liter bränsle innan jag tankade den, har fyllt på med riktig diesel, nästan fulltankad nu.

Finns ett filter i en glasburk som jag tänkte kolla närmare på, men måste man lufta hela bränslesystemet när man haft loss glasburken, eller räcker det med att bara lufta själva glasburken ?

Mer frågor kommer :mrgreen:

/VolvoBMNisse

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 13:54
av revert
Jo, rapsolja på vintern, :shock: :shock: Tyvärr har väl miljötänkande gjort ett litet felsteg här, men du har i alla fall åtgärdat med riktig diesel. Hoppas det hjälper.
Det finns en dieselmotorernas motsvarighet till bensinbilarnas K-sprit: K-Diesel Super 4. Jag har inte prövat det i något fordon, men det säljs ju på alla större bensinstationer, så det borde vara "godkänt". Däremot har jag prövat det i dieseleldade värmeaggregat, och där gör det nytta. När man gör kabelarbeten (telekom) sitter man i ett tält och jobbar. Där måste man ha varmt och då krävs värmeaggregat. Dom går på diesel.

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 19:29
av Lövnäsen
När du ändå ska byta filter, så rengör glasburken "slamförfiltret" först, sen byt filter o sen bara lufta o köra.

Du måste lufta hela systemet, även om du bara rengör slamförfiltret.

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 20:00
av daisel
Lövnäsen skrev:
Du måste lufta hela systemet, även om du bara rengör slamförfiltret.
För annars så kommer du halvvägs till åkern sen är det stopp (jag gjorde denna tabbe på våran buster 400)

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 21:15
av VolvoBMNisse
Tack för alla svar och goda råd :)

Räcker det att lufta bägge filtren och insprutningspumpen, eller ska man även lufta tryckrören vid insprutarna ?
På filtrena lossar man där röranslutningen och luftar, eller finns det en luftingsskruv någonstans på filtret ?
Kan insprutningspumpen skadas om man inte får bort all luft ?

Man börjar väl med första filtret, sen andra och i pumpen först översta skruven och sen den nedre.

Har monterat bort huvplåtarna och tog en titt på glasburken, den ser man inte ens igenom, alldeles svart, så imorgon kanske jag byter filtren och rengör glasburken, sen häller jag i diseltillsatsen i tanken.

Motorn är också täckt av ett lager svart geggamojs, borde tvätta av den, men det får vänta tills varmare väder.

Hoppas kunna montera in en motorvärmare i slangen från vattenpumpen, sitter fel slang där nu, det är ett veck på den, har bara kallgarage, men ska försöka få lite värme med hjälp av en fotogenvärmare, mycket att göra och kallt ute, men jag måste få ordning på traktorn så man kan ploga i vinter.

/VolvoBMNisse

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 22:23
av daisel
du bör lufta vid spridarna med. men det räcker att lossa rören några varv bara sen köra med starten tills det kommer ordentliga skvättar med diesel

Re: Frågor om BM 430

Postat: 21 december 2009, 22:45
av revert
Du kanske skall läsa den här sidan: http://www.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Den är visserligen en sida för båtar, men båtmotorer och traktormotorer är i flera fall identiska. Det är bara kylsystemen som skiljer dom åt.
Och när vi ändå är igång med länkar så tar vi en båtsida till. Den här sidan har inga direktlänkar så man kommer alltid till startsidan: http://www.drevia.se/ i högerspalten ser du en bild med två plastflaskor och texten ”Bakterier i bränslet?” Klicka på den bilden. Där visar dom lite motgift mot bakterierna.
Du kan förmodligen hitta din motor om du bläddrar på sidan om äldre dieselmotorer, men i båtutförande då och få lite data, om du inte visste dom förut.

Jag har ändrat i texten, där tanken och tangentbordet slant lite. Ordet skall vara "båtutförande" i sista stycket. Inget annat.

Re: Frågor om BM 430

Postat: 22 december 2009, 11:09
av Lövnäsen
Där har du felet, skit i glaskoppen o alla gånger stopp i filtrena oxå.

Rengör glaskoppen o filtret i den, tvätta i diesel o blås rent med tryckluft. Byt bränslefilter. Lufta med handpumpen dieselpump o bränslefilter o lossa lite på ett spridarrör tills det kommer ren diesel, dvs ibörjan brukar det komma diesel o luftbubblor blandat. Dra åt luftskruvarna vid pumpen när det kommer ren diesel, lufta filtrena, dra åt luftskruven där när det kommer ren diesel, gör likadant med ett lossat spridarrör. Sen är det bara att starta o köra.

Re: Frågor om BM 430

Postat: 23 december 2009, 22:32
av VolvoBMNisse
Hej!

Glaskoppen är ren, ser igenom den nu, men något filter fanns inte i koppen.

Bytte bägge bränslefiltren igår (-18 grader kallt, -25 innan jag var klar), det var is i båda filtren och aluminiumkoppen som sitter under filtret var fylld med is och en svart slemklump inne i isen, luftade endast filtren och provade starta, motorn gick omedelbart igång och går nu mycket bra, lät den gå ett par timmar för att kolla att allt fungerar som det ska, får väl se hur det fungerar när man börjar köra lite mer, kanske blir stående i en snöhög i mörkret och kylan med luft i bränslesystemet, när jag endast luftade filtren :roll:

Motorvärmaren fick jag ingen ordning på, testade med en slangvärmare i blockslangen, men höll bara 15-20 minuter, kylsystemet var helt fullt och värmaren testade jag efter att motorn hade körts, så nu blir det att försöka få tag i en ny blockvärmare.

/VolvoBMNisse

Re: Frågor om BM 430

Postat: 24 december 2009, 07:57
av Lövnäsen
Isen o Sörjan, där har du felet.
Nu är det bara att tuta o köra.

www.oie.se har nya värmare kompl. till blocket för 675+m.