Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

forumets volvo traktorer

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

volvo-e-najs

Re: forumets volvo traktorer

Inlägg av volvo-e-najs »

hitta två filmsnuttar på grävarn står på tomgång å gräver i övads leran med en 150 liters hydraul pump så den ger bra tryck
(farfar kör)

http://www.youtube.com/user/volvo810tur ... eD2aE1QUyA

och här ska den tankas (farfar kör)

http://www.youtube.com/user/volvo810tur ... rNl2EvoILU
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

siket ljud
hej, jag
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Hej!

Här är min VOLVO-BM 400T 1969

Bild

Bild

Bild

Bild

:roll: :oops: :oops:
Senast redigerad av Sweden-Viking den 4 oktober 2009, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

fin buster du har, har du renoverat eller köpde denna pärla i detta skick?
hej, jag
Sweden-Viking

daisel skrev:fin buster du har, har du renoverat eller köpde denna pärla i detta skick?
Hej!

Tack för omdömmet.
Kör en rullande renovering, det är orginallack hadde tänkt lacka om i sommar men ej hunnit. Tycker den är charmig i orginallck man skall våga använda den och ha spår av användning. :roll:

Har i sommar gjort nytt eget elsystem med helt nytt kablage med bla grövre area, relän, växel-gen, bättre och mer avsäkrat, startsolenoid, strömbrytare delvis från Volvo 142/amaxon/P1800, instrument och belysning några nya, dragit tråd i koppar rör på utsatta ställen plockat bort kabelskarvar som orginal fanns under motor och på golv i olja och skit.
Fixat lite på hydraul sidan. Tvättat och rengjort, bytt oljor, filter.
Fixat en del småsaker mm. lackat grill och bättrat på. :oops:

Skall i vinter fixa fotsteg, fixa/ sy ny klädsel til stolen som är trasig eller fixa ny på typ jula? :idea:
Tänkte lägga plåt på taket och fälla in en sky-port sm jag har liggandes. :oops:

Fortsätta fixa lite har problem med bränslegivaren av fabrikat AC. någon som har en över? :?:

Söker efter en ratt eller helst en mindre passande eller bara ett nav, någon som har över eller tips om passande? :?: :?:

PS har inte fått dit radion än men det är på g.... Bild
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

ok, alltid kul att höra om folks om vårdar sina klenoder. jag tycker du skall behålla den i den färg som den är i, den ser väldigt fin ut så.
hej, jag
volvo-e-najs

Inlägg av volvo-e-najs »

den är mycket finare änn farfars :P farfars e en militärare men den är int så mkt och ha i militären nu
Sweden-Viking

Här är min skogsboxer...

Ser ut som kriget men går som en klocka
Har ett härligt ljud i pipan

Tänkte lackera den i sommras men dels bröt jag armen och tid fanns ej, sen börjar jag vela lite, charm med sliten lack.

Bild
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag har en Volvo Bm 650 -81, Boxer 350 -64, Victor -60, Volvo T 24 -54 2st, Volvo T 33 -52, Volvo T 21 -48, Volvo T 43 -49.

Kan fota dom om det är någon som är intresserad av att se dom. Alla går kanon. Bm 650, Boxer 350 o Victorn går dagligen på gården.
Resten står i samlingen o går mest på sommaren. T 33 an, ena T 24 o T 21 ska helrenoveras i vinter, dom är i slitet bruksskick. Resten är i renoverade eller i välvårdat skick. Bm 650 har gått snart 7500 timmar med bara välskötta servicar, Boxer 350 har gått snart 7000 timmar oxå enbart med välskötta servicar, Victorn likaså, även en av T 24-orna.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

nu har vi även en 650
hej, jag
Sweden-Viking

Har jobbat lite med min BM-Volvo 350 lite under semestern:
Jag hadde en växelströmsgenerator liggandes i garaget över, som fick ersätta likströmaren.
Jag hadde en växelströmsgenerator liggandes i garaget över, som fick ersätta likströmaren.
P1010595 skuren.JPG (172.67 KiB) Visad 7249 gånger
Från andra sidan, efter rengöring, färg & puts
Från andra sidan, efter rengöring, färg & puts
P1010597 skuren.JPG (189.82 KiB) Visad 7249 gånger
Här har huven fått ny färg och text mm
Här har huven fått ny färg och text mm
P1010607 komp.JPG (179.59 KiB) Visad 7249 gånger
Sweden-Viking

Här en till bild:
återstår att fixa belysning, lite el, hydralik (bla slangen som hänger skal få ett rör på kranen) .
Plus lite till i hytten som fixa till ratten verktygslådan, stolen, instrument mm,
P1010601 komp.JPG
P1010601 komp.JPG (188.72 KiB) Visad 7249 gånger
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Fin boxer du har,

På våran gård har det tillkommet en victor till och en 650 sedan jag la upp bilder senast

Bild
Bild
Bild
Bild
hej, jag
Krabat_57

Inlägg av Krabat_57 »

Tänkte jag skulle lägga in några bilder på min Älskligt Volvo Krabat -57.. Vi har haft den i släkten sen 80talet när morfar köpten den. Då var den hytt lös å lastar lös.. Nu i sommar har jag dock köpt en hytt å ifjol höst montera jag en Ålö lastare pån. Å nu har den även fått ny färg på sig..
Körde den första gången idag efter lack :D

Bild
Lastaren precis av hädd inför lack har även svetsa nytt tak å rikta till dörrarna..

Bild
Så ny lackad å fin inget proffs jobb men va fan den används till å skotta snö med å små syslor på gårn.. Ska klös invändigt med grå galon på skärmar å tak med å så värme paket från en Pv;)

Bild
Ska bli otroligt roligt när den är färdig.

Bild

Får väl lägga in någon bild när den är klar sen..
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Den ser jätte fin ut
hej, jag
Låst