Sida 2 av 2
Postat: 7 mars 2008, 19:36
av daisel
Har du kollat något så enkelt som bränslefiltret? om det är skitigt så får du inget tryck
Re: Startproblem Viktor
Postat: 25 april 2008, 10:05
av Kron230
Har haft samma problem med min Victor -60. Tag loss luckan där kallstarten sitter, där innanför sitter en justerskruv med låsmutter som påverkar kallstarten. Lossa muttern och skuva ut skruven en aning, börja med ca 1/8-dels varv. Var försiktig,det behövs så lite. Min Victor blev som ny, tidigare startade den endast vid varmgrader, nu startar den ner till -20grader. Har haft ett annat problem också, på två av mina victor har kolvbultsbussningarna spruckit sönder i små bitar vilket gjorde att den ena motorn totalhavererade men den andra hann jag rädda i tid. Kolla alltid efter mässingspån när ni byter olja.
Hur har det gått?
Postat: 15 juni 2008, 22:41
av nissenhj
Jag är nyfiken på hur det har gått med startproblemen.
Postat: 14 augusti 2008, 20:37
av tommy-BD
Har exakt samma problem med min viktor 230. Har gjort alla tänkbara åtgärder, inget hjälpte. Då tog jag kompprov och där var felet, ena cyl hade bara 5 kilo den andra 28. När jag tog bort spridarn var den indränkt i glykol som även runnit ner på kolven, Det visade sig att spridarhylsan var spräckt. Samt avgasventilen som var otät. Har nu beställt ny hylsa och ska slipa ev byta ventil så får vi se om det var felet.
Re: Startproblem Viktor
Postat: 17 september 2010, 23:07
av victor-pibben
Hej!
Våran Victor var svårstartad tidigare. Men då var det en som mekar traktorer dagligen
som lyssnade på gången på motorn och han sa direkt att det var fel på avgasventil eller sätet.
Vi rev toppen och mycke riktigt så hade det rostat på sätet till en avgasventil så det var
en bit av sätet borta. Han sa att den startar på en burk och när man varvar så går
den kanske på en och enhalv burk. Idag var toppen färdig så imorrn ska den på plats.
Re: Startproblem Viktor
Postat: 19 september 2010, 23:16
av Erik
En granne hade ungefär dina problem förr. Han lät riva motorn och då uppdagades att en kolv hade ett litet hål.
Kompressionen är ju högst väsentlig i en diesel. Har en Boxer som går på två, ev. två och en halv och som
låter duktigt illa. Där är troligen en avgasventil sönderrostad efter att ha stått ute utan lock på skorsten.