Sida 2 av 2
Postat: 10 juni 2009, 16:35
av kristian10
Nu har jag fått hjälp att skruva bort insprutningspumpen och har packat om den. Var ute och körde 2 timmar i skogen i lördags och det gick kanon. Tackar åter igen för alla tips..
MVH Kristian
Postat: 10 juni 2009, 22:00
av daisel
härligt, nu har du en bra och säker arbetskamrat i många år framöver
Re: Problem med 320
Postat: 31 oktober 2009, 13:21
av vagn
Min far har en Bm 430 som spädde oljan med diesel för några år sedan. Då renoverades insprutningspumpen (och tätningen in emot transmissionen läckte, där pumpen sitter fast) och sen har den fungerat bra. Tyvärr misstänker jag att den nu behöver motorrenoveras för dett knackar om den när motorn får arbeta och är genomvarm. Hörde det häromveckan när jag var till tippen med skräp och hade kört någon mil på vägen med full gas. Den har gått ca 3700 timmar. Kan det vara något annat som hördes för oljetrycket är ok, ca 1 ½ cm in på skalan.
Re: Problem med 320
Postat: 2 november 2009, 16:39
av Kalle
Jag har också råkat ut för läckande packbox på en David Brown med samma fenomen som proppfulld motor som följd. När det gäller knackningar så kan har jag fått veta att spridarfel kan ge knackljud p g a att tändningen av bränslet blir fel, men det är bara en teori.
M v h
Re: Problem med 320
Postat: 5 november 2009, 21:35
av nisse
Knackningar kan komma från dåliga spridare. Är de inte kollade på länge så är det nog bra att göra det, är ju väldigt enkelt att skruva bort spridarna. Spridarspetsarna kan också behöva bytas. Men kolla ventilspelen också.
Re: Problem med 320
Postat: 11 november 2009, 19:59
av vagn
Tack för tipsen! Spridarna har jag inte haft en tanke på. De är aldrig gjorda någonting med, som jag minns. Men det kan ju vara så att insrutningstiderna blev lite annorlunda när servicegubben tog bort pumpen och tog med sig den och renoverade den, så ljudet kommer pga av det. Får väl be farsgubben skjutsa runt med mig liggandes på motorn, för det hörs mest när motorn får arbeta, inte i varvas i " tomme".