Buster 400/430 & MF 135 är jämförbara med varann,
sen är Buster 320 & MF 35 jämförbara.
Finns en hel del likheter och olikheter.
Framförallt är skillnaden större mellan 320 och 400.
Motorerna i Volvo-Bm Buster 400/430 och MF135 är av samma Perkins typ dvs direktinsprutad Perkins dieselmotor som är relativt pålitliga, och med snorbilliga delar som finns i överflöd.
Men några detaljer / utrustningar skiljer på motorerna.
Volvo-Bm har Bosch insprutning och i MF är det CAV:s insprutning. Motorn i Bm 400/MF135 som är direktinsprutad tar lite diesel och startar otroligt lätt.
Volvo hadde nog tänkt att stoppa i en egen lite större diesel motor i Bm 400/430 men det blev aldrig. Det finns gått om plats för en lite större motor under huven.....
OBS Perkins är inte riktigt lika pålitliga som tex Bm 1113 motorn i tex Volvo-Bm 350, men delarna är ju billigare till Perkins och lättare att hitta.
Volvo-BM 320 har en äldre virvelkammar diesel typ av Perkins dieselmotor men här är det mindre hästar, är lite mer svårstartad (skall glögas ). Bm 320 fanns även med Volvo berömda B18 bensinmotor.
Bm 320 buster har ingen hög/låg växellåda och en lite klenare bakaxel samt lite kortare axelavstånd med batteriet på sidan av motorkroppen tror att MF har batterierna så också...
MF 35 före 1960 har en, när den är kall synerligen svårstartad 4-cyl diesel motor som skall undvikas. Den fanns även i bensin version. Först på senare år kom mf 35 med perkins 3-cyl diesel av samma typ som i Volvo-Bm 320.
Fordson Dexta har en likvärdig motor som gjutits hos perkins men ihopmonterades hos ford. (specifikationerna är rätt lika med perkins egen men är osäker om delarna passar mellan Dexta och MF/Volvo-BM).
På Volvo-Bm 400 sitter hydraulpumpen där den ska sitta. Det vill säga där drivs hydraulpumpen (för hydraulik för trepunkten, frontlastare, timmer kranen och yttre hydralik) direkt från kamaxeln, men det finns en spak så jag kan ju slå av hydraulpumpen om jag inte vill ha den igång ifall det inte behövs driva runt oljan. Spar pump och energi. Fungerar också oberoende om jag trycker ner kopplingen eller växlar.
Detta är ju en stor fördel om man t e x skall ha en frontlastare eller något annat, inte kul om den rammlar ner så fort du skall växla eller trycker ner kopplingen vilket händer på traktorer som har hydralpumpen i bakaxeln efter växellådan.
Separat pump driven för servostyrningen har Volvo också. Samma sak om du skall ha servostyrning inte kul om den helt plötsligt blir tungstyrd när du trycker på kopplingen för att bromsa eller växla.
Själv har jag två hydraulpumpar på min BM-VOLVO 400T. Volvo-Bm 400/430 har separata hydraulsystem helt avskilda från växellådas oljesystem. Känns tryggare att slippa blanda oljorna med växellådan speciellt når man kopplar till yttre hydraulik.
En separat hydralpump sköter servostyrningen som drivs via remskiva tillsammans med växelströmsgeneratorn, denna går alltid.
Detta är något som MF och FORDSON inte har. Jag anser att MF har sämre hydraliksystem...
Volvo- BM 400/430 har även kraftuttag som är valbart kopplingsberoende eller drivhjuls beronde .
Samt att det fanns omställbart oberoende eller drivhjulsberoende, och i kombination med ovan växlingsbart kraftuttag(2-olika hastigheter) vilket är bra om du skall ha någon driven kärra bak eller liknande.
Detta innebär att man även kan reversera kraftuttaget och lösa upp om man får en propp i maskineriet bak såsom snöslunga/potatisupptagaren/tröskan (om den pallar för det).
Osäker om MF har detta?..
Volvo har Bosch elsystem vilket är en stor fördel mot MF s el-mörker från Lukas. Volvo-BM har också kraftigare startmotor än MF vilket behövs i kalla Sverige på vintern.
Men elsystemen (kablaget och dåligt avsäkrat) är en grej att kolla lite extra när man skall köpa traktor.
Sen får man väl tillägga att BM400/430 har en riktigt trevlig instrumentbräda också med riktiga instrument från VDO. Bättre än MF.
Stora och större hjul än sina konkurenter (MF mfl) har den också vilket är en stor fördel speciellt om man som jag har 36.or bak.
Högre markfrigång och lite längre axelavstånd än mf135 har Volvo-Bm400. Vilket är en stor fördel över stubbar i skogen, det lite längre axelavståndet gör en mycket lugnare gång också och bättre driv med stora bakhjul.
Volvo BM400/430 har en stabil bakkropp som är förberedd för många applikationer .
Enda svagheten på Volvo-Bm 400/430 är styrväxeln, att se upp med glapp och kan vara svår att hitta delar till, men det kan gå att rädda/renovera många av dessa. Alternativt är att bygga om till orbitrol, men kostar en liten slant.
Hydral trycket kunde väl vara lite högre men den har mycket bättre hydralik än MF och framförallt om du ska ut i skogen så är den hög med bra markfrigång och så är den ju lite längre än MF och går bättre.
Mindre justeringar i övrigt på 400:an gjordes till 430. 430 har en bättre hytt, lite högre hydraultryck och några hästar till bl a .
Volvo-Bm 400/430 en helt förnämligt allsidig gårdstraktor.
BM 400/430 är sammantaget mycket väl konstruerad och tekniskt utvecklad för sin storlek och årsmodell, om man jämför med samtida konkurenter i samma prisläge.
Byggda med Volvos erkänt goda kvalitets stämpel, det är väl därför dessa är eftertraktade på beg-marknaden.....