Kan vara så. Får helt enkelt skruva loss det och se vad som händer. Hoppas få upp lite mer bilder efter nästa garagebesök.Rocholas skrev: Inte oljefilterhållaren som håller fast tråget som på boxern då?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorrenovering
Moderator: Moderatorer
Oljetråget
Hur gick det ?
Var verkligen fästskruvarna mot svänghjulskåpan demonterade ?
Var verkligen fästskruvarna mot svänghjulskåpan demonterade ?
Har tyvärr inte kommit längre än att jag skruvat loss oljefilterhållaren och försökt bända lite mer. Tråget sitter tyvärr som berget fortfarande så när jag ska upp nu i helgen så blir det att ta i med hårdhandskarna. I värsta fall så får det väl bli storsläggan som kommer fram.
Bo A, Alla fästskruvar är loss. (Ca 20)
Bo A, Alla fästskruvar är loss. (Ca 20)
Äntligen har jag fått tummen ur och fixat till lite mer bilder..
Efter många om och men och även en hel del bankande med slägga så lossnade äntligen tråget. Tyvärr så gick en bit av men vi hoppas det ska gå att lösa.
Här syns det bättre.
Om ni läste tidigare i tråden så skrev jag att det var en mindre trevlig syn att plocka av topplocket. Fodret på cylinder 2 var misshandlat och det kan man ju förstå när man ser hur kolven ser ut...
Här ligger kolv 2 och 3 brevid varann...
Även om kolv 3 inte är så vacker så är det inget om man jämför med 2'an.
Jag hoppades in i det längsta att vevaxeln skulle klara sig för jag har ingen lust att klyva traktorn men de förhoppningarna grusades då vi fick ur kolvarna. På denna bild kan man tydligt se skåran i veven. Vet dock inte hur allvarligt detta är och om den måste skickas på slipning.
Har även demonterat bränslepumpen då den läcker som ett såll. Ska försöka hitta en verkstad som kan renovera den för en rimlig peng.
Kommer mer bilder allt eftersom att renoveringen fortsätter.
Efter många om och men och även en hel del bankande med slägga så lossnade äntligen tråget. Tyvärr så gick en bit av men vi hoppas det ska gå att lösa.
Här syns det bättre.
Om ni läste tidigare i tråden så skrev jag att det var en mindre trevlig syn att plocka av topplocket. Fodret på cylinder 2 var misshandlat och det kan man ju förstå när man ser hur kolven ser ut...
Här ligger kolv 2 och 3 brevid varann...
Även om kolv 3 inte är så vacker så är det inget om man jämför med 2'an.
Jag hoppades in i det längsta att vevaxeln skulle klara sig för jag har ingen lust att klyva traktorn men de förhoppningarna grusades då vi fick ur kolvarna. På denna bild kan man tydligt se skåran i veven. Vet dock inte hur allvarligt detta är och om den måste skickas på slipning.
Har även demonterat bränslepumpen då den läcker som ett såll. Ska försöka hitta en verkstad som kan renovera den för en rimlig peng.
Kommer mer bilder allt eftersom att renoveringen fortsätter.
Stannat av?
Har renoveringen stannat av eftersom det inte blev fler bilder o berättelser?
Re: Stannat av?
Jag har tyvärr haft en längre tids uppehåll i renoveringen då jobb och lite annat tagit det mesta av min tid. Men jag ska snart vara igång igen då traktorn måste vara klar innan vintern. Tycker för övrigt att det är väldigt kul att det finns folk i vårt avlånga land som uppskattar tråden. Så ni får ha en fortsatt trevlig sommar!nissenhj skrev:Har renoveringen stannat av eftersom det inte blev fler bilder o berättelser?
-