Sida 2 av 3
Postat: 22 februari 2009, 10:09
av daisel
pakningsilicon funkar bra, dra inte åt för hårt, avfätta och gör rent noga innan bara och till sist: använd inte biltemas! förbanad skit. resten av frågorna kan jag inte svara på, dels på grund utav att jag är dålig på norska och att jag inte mekat krabat, men vist fins det sprängskiss, men vart vet jag ej, prova här:
http://www.traktordelar.nu/bm.htm
Postat: 22 februari 2009, 10:17
av Mastiff
Mange takk! Jeg fant akkurat den sprengskissen jeg trengte!
Ut fra den ser det ut som om det ikke skal være nødvendig å tappe ut hydraulikkoljen. Og ellers skal jeg følge de instruksene som står i andre post i dette temaet. Så burde dette gå bra!
Postat: 22 februari 2009, 14:40
av Mastiff
Jeg tok feil. Jeg måtte tappe oljen, og jeg oppdaget det heldigvis tidsnok!
Et garasjegulv fullt av olje er ikke så morsomt. Det var ikke så rart at den ikke ville låse, her er to bilder av låskolven. Og kulan, som var flat på oversiden og undersiden:
Men min nabo kjører rallycross og er bilmekaniker. Han sa at han kunne sveise på litt metall og så pusse den til riktig form. Dermed slipper jeg å bestille nytt! Hvis man får tak i det.
Det var enkelt å få ut kolven, jeg skrudde bare ut justeringsskruen som satt på undersiden, her merket med 1. Og så trakk jeg kolven ut av hullet 2:
Men det er vel vanskeligere å få kolven på plass igjen? For jeg kan ikke se at jeg kan få at jeg kan få på plass kula og fjæra på samme måte. Må jeg skru av banjobolten merket 3 og så lokket merket 4 for å komme til innvendig for å sette på kulan og fjädern?
Eller kan jeg bare skyve kolven inn igjen hvis jeg plasserer kule og fjær riktig? Og hva er i så fall riktig? Håper dette var forståelig "svorsk"!
Postat: 22 februari 2009, 22:32
av daisel
jag tror du ska ta i sär det , lika bra och få det rätt med engång, byt oringen med tycker jag
Postat: 23 februari 2009, 10:09
av Mastiff
Ja, O-ringen bytter jeg nok uansett. Men jeg har fått en liten idé jeg skal prøve først. Jeg skal presse opp kula og fjäderen med en spik (som er filad flat) som jeg presser oppover med en bult jeg skrur inn i hullet til justeringsskruen. Hvis det fungerer, kan jeg få inn kolven nok til at den holder kulan på plass, så jeg så kan ta ut spiken og bulten og så få kolven i riktig posisjon. I teorien bør det fungere. Vi får se i praksis...
Postat: 25 februari 2009, 22:29
av Mastiff
Yes, yes, yes!
Jeg klarte det uten å demontere noe mer! Jeg tok en Biltema torx träskruv, borade torxhodet mer konisk og kappade av hälften av huvudet, så den var flat på ena sidan. (Hvordan er min "svorsk" så langt?
) Med fingrorna klarte jeg å få på plass først fjäderen og så kulan, og så stakk jeg skruven opp gjennom hullet til justeringsskruven og holdt fast det hele. Jeg stakk kolven inn, og den kom langt nok til å låse fast kulan, og siden huvudet på skruven var platt på ena sidean, kunne jeg trekke den ned igjen, og pang , så satt kolven på plass!
Den kan nå trykkes inn og trekkes ut igjen så lett som ingenting! Takk for hjelpen!
Postat: 28 februari 2009, 10:08
av daisel
grattis, har du fråntlastare tro (jag mistenker det för alla hydralslangar du har
Postat: 2 mars 2009, 00:05
av Mastiff
Takk! Og det stemmer det. Så nå kan jeg senke og heve frontlasteren uavhengig av baklasteren. Før den ble reparert, måtte jeg senke baklasteren helt før frontlasteren begynte å synke. Det går ikke bra med snøblad foran og bak at man ikke kan styre dem uavhengig.
Postat: 6 mars 2009, 08:24
av daisel
du får sätta på en omkstarventil, så du kör antingen lastare, eller antingen hydral, så har jag det på min victor
Postat: 6 mars 2009, 09:35
av Mastiff
Det er en "hane" der, men av en eller annen grunn er det ikke nok. Så snart jeg slår om fra bak til front, mister den trykket bak, så den sjunker ned. Er det det samme, eller er denne ventilen du snakker om noe annet?
Postat: 6 mars 2009, 17:43
av daisel
man kan säga att den gör två utag av ett, fast man kan bara använda ett i taget. så antingen kör man bara lastaren, eller så kör man bara hydralarmarna.
Postat: 7 mars 2009, 11:48
av Mastiff
Jepp. Det er noe sånt jeg har, en "hane" som veksler mellom dem. Problemet tidligere (med ødelagt låskolv) er at når jeg slår over på frontlasteren, mister baklasteren så mye hydraulikktrykk at den synker ned hvis den har tung belastning (som snøbladet). Men nå funker det bra.
Postat: 7 mars 2009, 20:54
av daisel
och, har du bilder på lastaren tro?
Postat: 11 mars 2009, 19:38
av Mastiff
Postat: 13 mars 2009, 17:52
av daisel
fin fint du, mycket kedjor du hade