Jag skall inte påstå att det räcker eller inte, men nu för tiden brukar man lägga i en diskmaskintablett eller två direkt i kylaren. Sedan varmkör man motorn och lite till så att den blir ordentligt genomvarm. Har du värmeelement i hytten så se till att reglaget står helt öppet så det cirkulerar där också.
Sen skall man skölja ur ordentlig så att all vätska blir utbytt. Håll på så länge det kommer grumligt vatten och lite till. Naturligtvis har man tagit ur termostaten för sköljvattnet är ju vanligtvis kallt och då stänger termostaten och stoppar cirkulationen och sköljningen. Passa på att byta termostat. Dom har ett "bäst före datum".
Sätt tillbaka alla slangstosar och öppningar samt vid behov byt ut dåliga slangklämmor. Fyll på nytt glykol/vatten, 50/50. Vänta inte med detta, då kommer rosten direkt på nolltid! Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regnväder. Det behövs inte många vattendroppar för att det skall bli brunt.
Kontrollera efter eventuella läckor.
Glykol innehåller även rostskydd, någon form av silikat. Googla på detta. Det ger ett gott skydd mot rost i två år. Sedan skall vätskan bytas ut. Detta gäller all glykol i såväl bilar som traktorer och övriga motorfordon som använder glykol. Och det är "vanlig" etylenglykol, den billigare sorten, som gäller i ditt fall.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorkrångel T24
Moderator: Moderatorer
Re: Motorkrångel T24
Allvarligt.. lägga en diskmaskintablett i kylaren för att lösa upp rosten? Aldrig hört Men som sagt så är jag helt ny i traktor världen och är MYCKET TACKSAM för alla tips & trix!revert skrev:Jag skall inte påstå att det räcker eller inte, men nu för tiden brukar man lägga i en diskmaskintablett eller två direkt i kylaren. Sedan varmkör man motorn och lite till så att den blir ordentligt genomvarm. Har du värmeelement i hytten så se till att reglaget står helt öppet så det cirkulerar där också.
Sen skall man skölja ur ordentlig så att all vätska blir utbytt. Håll på så länge det kommer grumligt vatten och lite till. Naturligtvis har man tagit ur termostaten för sköljvattnet är ju vanligtvis kallt och då stänger termostaten och stoppar cirkulationen och sköljningen. Passa på att byta termostat. Dom har ett "bäst före datum".
Sätt tillbaka alla slangstosar och öppningar samt vid behov byt ut dåliga slangklämmor. Fyll på nytt glykol/vatten, 50/50. Vänta inte med detta, då kommer rosten direkt på nolltid! Jämför med bromsskivor på en bil efter ett regnväder. Det behövs inte många vattendroppar för att det skall bli brunt.
Kontrollera efter eventuella läckor.
Glykol innehåller även rostskydd, någon form av silikat. Googla på detta. Det ger ett gott skydd mot rost i två år. Sedan skall vätskan bytas ut. Detta gäller all glykol i såväl bilar som traktorer och övriga motorfordon som använder glykol. Och det är "vanlig" etylenglykol, den billigare sorten, som gäller i ditt fall.
Tänkte att jag ska rengöra vattenpumpen, kylaren och rören nu när jag har det bort plocket samt byta termostat, slangar och klämmor, även remmarna ska bytas.
Tack för ditt svar
Re: Motorkrångel T24
Allvarligt... diskmaskinstablett i kylaren? Aldrig hört innan
Men som sagt så är jag helt ny på traktorer och är MYCKET TACKSAM för alla tips och trix!
Men täpper man inte till kylaren då om all rost släpper och fastnar i kylaren?
Tack för ditt svar!
Men som sagt så är jag helt ny på traktorer och är MYCKET TACKSAM för alla tips och trix!
Men täpper man inte till kylaren då om all rost släpper och fastnar i kylaren?
Tack för ditt svar!
Re: Motorkrångel T24
Maskindiskmedel består till största delen av kaustiksoda (Natriumhydroxsid) plus lite annat. Det har länge varit ett känt medel för att lösa upp allehanda föroreningar. Det har även en kemigalvanisk funktion som jag inte kan i detalj, men har prövat. För en tid sedan var det t.o.m en debattör på ett motorforum som citerade ur en gammal instruktionsbok för någon traktormodell, just nu har jag glömt vilken, men det gick ut på att hälla i kaustiksoda i kylaren och låta traktorn stå på tomgång en lång stund och sedan skölja. Detta var skrivet innan både glykol och rostskyddsmedel fanns i handeln. Och diskmaskiner var ännu inte uppfunna.
Lite överkurs: Användningen av glykol kom ungefär i skarven 50 - 60 tal. Men dom första åren fick man tillsätta rostskyddsmedlet separat, ett pulver som rördes ut i vatten. Jag har själv varit med om detta.
Före glykolens tid använde man rödsprit som frysskydd. Men rödsprit har en låg kokpunkt och kokade bort hela tiden. Och det fanns inget rostskydd i det.
Förhoppningsvis blir ju rosten upplöst och rinner bort med vattnet. Kylaren är ju tillverkad av kopparlegeringar. Det rostar inte, men slam kan ju sätta igen tunna kanaler. Det är ju dock meningen att du skall spola bort det också. Och det låter sig bäst göras när kaustiksodan har löst upp det.
Lite överkurs: Användningen av glykol kom ungefär i skarven 50 - 60 tal. Men dom första åren fick man tillsätta rostskyddsmedlet separat, ett pulver som rördes ut i vatten. Jag har själv varit med om detta.
Före glykolens tid använde man rödsprit som frysskydd. Men rödsprit har en låg kokpunkt och kokade bort hela tiden. Och det fanns inget rostskydd i det.
Förhoppningsvis blir ju rosten upplöst och rinner bort med vattnet. Kylaren är ju tillverkad av kopparlegeringar. Det rostar inte, men slam kan ju sätta igen tunna kanaler. Det är ju dock meningen att du skall spola bort det också. Och det låter sig bäst göras när kaustiksodan har löst upp det.
Re: Motorkrångel T24
Jag ska testa att köra med diskmaskinstabletter så får vi se om det blir bättre.revert skrev:Maskindiskmedel består till största delen av kaustiksoda (Natriumhydroxsid) plus lite annat. Det har länge varit ett känt medel för att lösa upp allehanda föroreningar. Det har även en kemigalvanisk funktion som jag inte kan i detalj, men har prövat. För en tid sedan var det t.o.m en debattör på ett motorforum som citerade ur en gammal instruktionsbok för någon traktormodell, just nu har jag glömt vilken, men det gick ut på att hälla i kaustiksoda i kylaren och låta traktorn stå på tomgång en lång stund och sedan skölja. Detta var skrivet innan både glykol och rostskyddsmedel fanns i handeln. Och diskmaskiner var ännu inte uppfunna.
Lite överkurs: Användningen av glykol kom ungefär i skarven 50 - 60 tal. Men dom första åren fick man tillsätta rostskyddsmedlet separat, ett pulver som rördes ut i vatten. Jag har själv varit med om detta.
Före glykolens tid använde man rödsprit som frysskydd. Men rödsprit har en låg kokpunkt och kokade bort hela tiden. Och det fanns inget rostskydd i det.
Förhoppningsvis blir ju rosten upplöst och rinner bort med vattnet. Kylaren är ju tillverkad av kopparlegeringar. Det rostar inte, men slam kan ju sätta igen tunna kanaler. Det är ju dock meningen att du skall spola bort det också. Och det låter sig bäst göras när kaustiksodan har löst upp det.