Sida 2 av 3

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 9 juli 2012, 08:45
av daisel
Då får man ta av lite på kolvtoppen, men i ditt fall är det ingen fara, sätt i hop och starta bara.

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 9 juli 2012, 19:27
av VolvoBMNisse
Det låter bra att det är ok.

Planerade för att montera oljetråget...

Men upptäckte ett litet problem med en av de nya vevstakarna, vevlagret sticker upp 0,5 mm på längden ur lageröverfallet, och lägger man överfallet i vevstaken så finns en öppning på 0,5 mm, drar man åt muttrarna så trycker lagerhalvorna kant i kant, men öppningen blir mindre, måste vara något tillverkningsfel, testade på en gammal vevstake, och där är allt som det ska vara.

Tycker att vevstaken bör bytas mot en annan, så väntar på delar nu.

Vevstaksmuttrar finns såna som ska dras med 8,3 kpm, är lite osäker på vilket moment muttrarna ska dras med på nya vevstakarna, har frågat OIE, men fick inget svar, frågade Sparex, men de visste inte, så det blir att byta samtliga muttrar och dra med 8,3 kpm (83 Nm)

Sen undrar jag om man ska efterdra toppen efter varmkörning, eller ska man bara dra fast den en gång ?
Det framgår inte av VHB till BM 430 om toppen ska efterdras.

Undrar även om man ska använda packningsklister till oljetrågspackningen, för att hålla den i rätt läge ?
Räcker väl på ena sidan, mot oljetråget isåfall.

/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 11 juli 2012, 11:40
av Ralle
VolvoBMNisse skrev: Vevstaksmuttrar finns såna som ska dras med 8,3 kpm, är lite osäker på vilket moment muttrarna ska dras med på nya vevstakarna, har frågat OIE, men fick inget svar, frågade Sparex, men de visste inte, så det blir att byta samtliga muttrar och dra med 8,3 kpm (83 Nm)
81,4 Nm om du nu ska vara noga 8)

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 11 juli 2012, 19:12
av VolvoBMNisse
Helt riktigt, 81,4 Nm, det var det jag drog vevlagren idag, så nu hoppas jag det sitter som det ska.

Men oljetrågspackningen, verkar som om den måste klistras fast mot motorblocket för att hållas i läge, är det lika bra att kladda på packningsklister på bägge sidor när man ändå har klisterburken öppen ? :mrgreen:

Blir ju ett helsike att öppna tråget nästa gång, och framförallt att rensa packningsytorna från klister.

Men det ser ut som om packningen måste klistras fast.

/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 13 juli 2012, 09:35
av daisel
För att spara mycket svett och svordomar så bör du limma packningen innan du monterar tråget, annars är de ett rent helvete att få det på plats, ja brukar alltid limma den i tråget och ta en kopp kaffe och sedan montera.


Ja du bör efter dra toppen, glöm ej att lossa bulten och sedan dra åt, en i taget.

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 14 juli 2012, 11:28
av VolvoBMNisse
Jag limmade packningen i tråget innan montering, blev ändå en del svordomar då tråget är tungt och måste passas in och röret till oljestickan vill gå emot lite här och där, men den gick på plats, återstår att se om allt blev tätt, svårt att veta om bakre korktätningen höll sig på plats, men kikade igenom avtappningshålet med ficklampa och det jag kunde se av korkpackningen är att den ligger rätt i spåret, fast om den läcker olja så måste tråget ner igen.

Ska man bara varmköra, låta svalna, sedan lossa en mutter åt gången (i ordningsföljd) och dra åt med föreskrivet moment (78,5 Nm, är 80 Nm för mycket ?) ?

Vipparmsbryggan och spridarna måste loss igen för att komma åt muttrarna, ventilspel måste kontrolleras, men måste man även byta kopparbrickorna till spridarna då de varit loss ?

Ska det finnas en bricka under topplocksmuttern ? enl reservdelskatalogen till BM 430 så finns det brickor under muttrarna, men på min fanns inga brickor.

/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 14 juli 2012, 19:07
av daisel
Du kan dra 80nm när du efter drar, motorn ska vara varm när du efter drar. Var där inga brickor så ska det säkert inte va några på din motor. Det brukar kunna skilja lite mellan boken och verkligheten.

Jag brukar alltid köra med dom gamla kopparbrickor överallt där jag måste ta isär när jag efter dra och sedan sätta i nya när jag monterar för sista gången.

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 14 juli 2012, 21:21
av VolvoBMNisse
Vid första dragningen, i hur många steg ska man dra till anvisat moment ?

Jag hade tänkt mig 3 steg:
1: 30 Nm
2: 60 Nm
3: 80 Nm

Skulle det kunna fungera ?

Vid efterdragning, lossar man bara lite på muttern så man känner att den lossar ?
Och sen dra från lossad mutter direkt till 80 Nm ?

Planerar att montera toppen imorgon.

Det är en ny topp, men den skiljer lite från gamla toppen, det är urfräst där spridaren sticker ut mellan ventilerna, på gamla är det helt plant, kan det påverka motorn på något sätt ?
Gamla toppen
Gamla toppen
Topp.JPG (22.1 KiB) Visad 6157 gånger
Nya toppen
Nya toppen
P1020012.JPG (52.11 KiB) Visad 6157 gånger
/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 15 juli 2012, 09:25
av daisel
Så som du tänkt dra låter bra. Att originaldelar skiljer sig från utbytesdelar är inget ovanligt, bara montera ihop om det verkar stämma i övrigt

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 15 juli 2012, 10:29
av T-430 S
Perkindata fra Norske Økonomideler
http://www.okonomi-deler.no/content/pdf ... erkins.pdf

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 15 juli 2012, 12:56
av VolvoBMNisse
Ska montera nya toppen idag.

Vart lite problem med en ventillyftare, den kärvade i hålet i toppen, men det var nog bara grader som tog emot, putsade lite i hålet med smärgelduk så nu går den som den ska, roterar lätt och rör sig upp/ner, inga andra problem än så länge...

/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 15 juli 2012, 18:59
av 1051
T-430 S skrev:Perkindata fra Norske Økonomideler
http://www.okonomi-deler.no/content/pdf ... erkins.pdf
Kanon info om åtdragning med mera.
/Christian

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 18 juli 2012, 19:46
av VolvoBMNisse
Kopparpackningen monterad och allt klart för att montera toppen.
Kopparpackning.jpg
Kopparpackning.jpg (166.04 KiB) Visad 6124 gånger
Toppen nedhissad och klar att skruvas fast.
Använde en enkel linlyft, blev mycket enklare att få toppen på plats då den är rätt så tung.
Toppen_mont.jpg
Toppen_mont.jpg (148.14 KiB) Visad 6123 gånger
Räcker det med att toppen efterdras en gång efter varmkörning, eller måste det kontrolleras igen vid senare tillfällen ?

NYTT 2012-07-20

Nya vipparmar blev det, då de gamla var mer slitna än vad det såg ut, grop i mitten på den sidan som öppnat ventilen.

Första provstarten närmar sig, får väl se om den alls startar mera, eller om motorn bara hostar till och sen fastnar den, har inte så stora förväntningar tyvärr...

Men motorn går runt på starten utan att kolvarna slår i nånstans, luftade spridarrören och det gick bra så här långt.

Tyvärr blev en pinnbult förstörd (gängpaj) till spridaren, så det blev en hel del svärande med att försöka svetsa ihop den med en annan bult, men det misslyckades, så det blev att skruva i en vanlig unf bult istället.

/VolvoBMNisse

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 21 juli 2012, 12:08
av Sweden-Viking
Ser snyggt och välstädat ut.
Håller tummarna inför provstarten...(bör gå bra)

Re: Glapp i kolv BM 430

Postat: 21 juli 2012, 16:10
av VolvoBMNisse
Blev provstart idag.

Filmade med mobilkameran.

Och... Den startade oväntat lätt, inget skrammel eller andra missljud, verkar gå riktigt fint, svarar riktigt bra på gasen, allt verkar tätt, ingen olja som läcker, läckte lite diesel 8)

Varmkörde, efterdrog toppen och kontrollerade ventilspel.

Sprutade upp vatten från bulthålet då jag lossade bulten (som jag ersatt den trasiga pinnbulten med), så jag måste ha en pinnbult dit, visste inte att gängan går in i kylkanalerna, och det gör det på alla pinnbultarna till spridarna.

Så motorrenoveringen gick bra så här långt.

Nyrenoverad och startklar motor.
Startklar.jpg
Startklar.jpg (156.2 KiB) Visad 6089 gånger

NYTT 120724:

När man ändå är i renoverartagen, så varför inte passa på att renovera oljestickan :mrgreen:
Oljesticka.jpg
Oljesticka.jpg (34.27 KiB) Visad 6074 gånger
Sen en fråga: måste motorn inköras nu när det är bytt en massa slitdelar ?
Och hur inkör man en traktormotor på bästa sätt ?

Nu har motorn bara gått ca en timme i samband med varmkörning/läckagekontroll och efterdragning av toppen, har ej gått i tomgång hela tiden, utan drog upp lite i varv då och då, men ej fullgas, så cylinderfodren har nog inte hunnit glaseras under den korta tiden hoppas jag....

Sen undrar jag även om det är bättre att stänga av motorn än att låta den gå i tomgång när man tex lastar ved, skräp eller annat som lastas för hand i skopan med stillastående traktor ?

/VolvoBMNisse