Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Uppstart av Boxer 350

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Brolle

Uppstart av Boxer 350

Inlägg av Brolle »

Hej, jag har en 350 ståendes på gården som har stått still utan att startas på 4 år.

Är nu väldigt sugen på att försöka dra igång den, men jag behöver tips och råd om hur och vad man ska göra före.
Vill ju inte att motorn ska skära ihop innan jag ens har börjat.

Traktorn har stått med burk över avgasröret hela tiden och innan den blev ståendes så gick den fint.

Tacksam för alla svar korta som långa!

MVH
revert

Re: Uppstart av Boxer 350

Inlägg av revert »

Det är brukligt att byta olja och kylarvätska i sådana här sammanhang. Samt även dränera tanken, kondensvatten bildas antingen man vill det eller inte. Läs också detta i bränslesammanhanget: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm En risk som finns i värsta fall.
När det gäller motorolja så brukar det ju vara så att man först varmkör motorn så att oljan rinner lätt och att föroreningar "skummas upp", blandas och följer med oljan ut. Nu blir ju detta lite svårt i ditt fall, men du kan ju överväga med en så kallad rengöringsolja. Biltema har sådant:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... olja-3642/ Har inte prövat den själv, men det finns helt säkert anvisningar på förpackningen.
Till sist det viktigaste, ett fulladdat och fungerande batteri.
daisel
Forumberoende

Re: Uppstart av Boxer 350

Inlägg av daisel »

Aktivera kallstarten och ge fullgas, släpp gasen så fort motorn startat, kolla så det finns olje tryck. Byta olja i motor och insprutningspump och luftrenare, kolla övriga vätskor, glöm ej hydraulikoljan, är det för lite så skadas pumpen
hej, jag
Låst