Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Olika hastigheter på kupefläkten

Moderator: Moderatorer

64gustavsson

Olika hastigheter på kupefläkten

Inlägg av 64gustavsson »

Har inhandlat ett nytt regglage till min kupe fläkt. Tidigare satt där en vip brytare så fläkten var antingen på eller av. Men på den nya brytaren finns det två lägen eller tre (0-1-2). Hur bär jag mig nu åt för att få den att gå lite långsammare på ettan och fullt på tvåans läge. Någonsorts relä?.
Baggis

Re: Olika hastigheter på kupefläkten

Inlägg av Baggis »

Fläkten har alltså bara två anslutningsledningar? Dvs +12V och jord(-)? I så fall kanske det skulle funka med någon form av seriekopplat motstånd som orsakar lägre spänningen till fläkten som då går långsammare. Sådant finns ju i vanliga personbilar. Alternativt kanske en lämplig glödlampa skulle kunna fungera som motstånd. Beror på hur stor ström som fläkten drar, vet du det?
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Ja som det är kopplat i nu läget så är det bara 12v och jord. Har vart ute och mätit. Om detjag fick fram stämmer så drar fläkten 1,7 amp. Knappen som jag fixat är den här varianten från Swedol(http://handla.swedol.se/images/large/EL-2748.jpg) Hur funkar det med typ dimrar till belysning, är det motstånd i dem också?
Baggis

Inlägg av Baggis »

Vilken sorts belysning tänker du på då? Sådan som drivs av likström eller växelström?

Om den drar 1,7A så har den en effekt på c:a 20 Watt(vid 12V). Stämmer det så kanske en vanlig 12Vs 55Ws glödlampa kan passa som seriekopplat motstånd.
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Tängte mer på själva dimmern i sig själv. Hur den är konstruerad.
Baggis

Inlägg av Baggis »

64gustavsson skrev:Tängte mer på själva dimmern i sig själv. Hur den är konstruerad.
Ja och därför frågade jag vilken sorts belysning du menar? Sådan som drivs av lik- eller växelström.
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Har likström i traktorn. Men har som mål att byta till växel ström till sommarn.
Baggis

Inlägg av Baggis »

64gustavsson skrev:Har likström i traktorn. Men har som mål att byta till växel ström till sommarn.
Du har en likströmsgenerator nu, men tänker byta till en växelströmmare? Det har ingen betydelse i så fall eftersom det ändå är likström i själva elsystemet, till skillnad från t.ex elsystemet i ett hus där det är växelström.

För att dimma en lampa som drivs av likström(som i en traktor eller en bil) så kan man antingen koppla in ett variabelt motstånd i serie med lampan, eller så använder man en elektronisk krets som "hackar sönder" likströmmen genom att slå av och på den väldigt snabbt. Genom att välja hur länge man har den avslagen i förhållande till påslagen så kan man välja olika ljusstyrka. Genom att göra av- och påslagen snabbt så hinner inte ögat(och glödlampan) med att se ev. blinkningar.
Jerka

Inlägg av Jerka »

64gustavsson skrev:Har inhandlat ett nytt regglage till min kupe fläkt. Tidigare satt där en vip brytare så fläkten var antingen på eller av. Men på den nya brytaren finns det två lägen eller tre (0-1-2). Hur bär jag mig nu åt för att få den att gå lite långsammare på ettan och fullt på tvåans läge. Någonsorts relä?.
PÅ ettans hastighet kan du koppla några kraftdioder i serie med varandra, du får c:a 0,6 V i spänningsfall över varje diod. Det är bara att anpassa antalet dioder till den hastighet du vill ha.
Det är ett bättre alternativ än en glödlampa som så småningom kan gå sönder.

/Jerka
Låst