Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Skillnad i laddregulator till Bosch?

Moderator: Moderatorer

McE
Inlägg: 56
Blev medlem: 25 november 2008, 16:51

Skillnad i laddregulator till Bosch?

Inlägg av McE »

Läste på forum här tidigare och beslöt mig för att även jag skulle byta generator.
Sagt och gjort, fick en 65A Bosch av en kompis som suttit i hans före detta AUDI 100 Diesel-80.
Små problem att få den på plats i BM36 från -52.
Fick den inte att ladda, kolen var obefintliga.
Nu till haken: På mekonomen har man två typer av regulatorer till denna bil, det som skiljer visuellt är ett grönt effektmotstånd (tror jag) på 69 ohm som är kopplat mellan jord och anslutningen för det ena kolet.
Köpte den, behövs inte motståndet kan jag alltid klippa bort det. men vad gör motståndet? Höjer det laddspänningen? Laddar den ´tidigare´(vid lägre varvtal)? Ska jag byta regulator? Den gamla såg inte lika dan ut, det är en äldre modell förståss med en större kåpa på. Det sitter inget motstånd på den gamla på den plats det gör på den nya, dock rymmer kåpan på den gamla så mycket mer... Så jag kan inte jämföra dem åt heller...
McE
Inlägg: 56
Blev medlem: 25 november 2008, 16:51

Re: Skillnad i laddregulator till Bosch?

Inlägg av McE »

Nu är frågan besvarad.
Regulator med motstånd tänder laddlampan när kolen är slut.
Utan motstånd så slutar generatorn ladda utan att du får nån indikation.
Låst