Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Förgasare T 24
Moderator: Moderatorer
Förgasare T 24
Hej
Håller på och total renoverar en T-24 från 54.
Hur får man reda på modell nr på förgasaren??
Det står Zenith B 11 kan också vara 811 på förgasar godset.
sen finns det en rund koppar??platta med 2 siffer serier.Överst står det 71460 under raden står det 1285B står också S så samma rad.
Har försökt luska lite själv på internet hittat denna sida http://www.steinertractor.com/Default.aspx och hittat lite grejjer men det är ju lite av en öken när man inte rikigt vet
vad siffrona betyder så man inte köper fel saker.
Har också lite papper från Volvo där den heter Zenith 161 Jx7 sen är detaljnr 71460.Min teori är att den heter Zenith S1285B.71460 tror jag är Volvos egna detalj nr.kan det stämma????
Vet nått mer nått ställe där man kan beställa renoverings kit till förgasare??
Tacksam för hjälp
//Thomas
Håller på och total renoverar en T-24 från 54.
Hur får man reda på modell nr på förgasaren??
Det står Zenith B 11 kan också vara 811 på förgasar godset.
sen finns det en rund koppar??platta med 2 siffer serier.Överst står det 71460 under raden står det 1285B står också S så samma rad.
Har försökt luska lite själv på internet hittat denna sida http://www.steinertractor.com/Default.aspx och hittat lite grejjer men det är ju lite av en öken när man inte rikigt vet
vad siffrona betyder så man inte köper fel saker.
Har också lite papper från Volvo där den heter Zenith 161 Jx7 sen är detaljnr 71460.Min teori är att den heter Zenith S1285B.71460 tror jag är Volvos egna detalj nr.kan det stämma????
Vet nått mer nått ställe där man kan beställa renoverings kit till förgasare??
Tacksam för hjälp
//Thomas
-
Re: Förgasare T 24
hej du, jag har tyvärr inget bra svar på din fråga,men är precis som du ute efter en ersättningsförgasare till min t-22.
Borde väl finnas någon modernare förgasare som passar???
olsson i ellos har väl renoveringssatser till din förgarsare skulle jag tro
Borde väl finnas någon modernare förgasare som passar???
olsson i ellos har väl renoveringssatser till din förgarsare skulle jag tro
Originalförgasaren på T24 är en Zenith 161XJ7, den förgasaren sitter oxå på T22 o T21.
Här finns en bra länk till en sida om just dom förgasarna, bra dokumenterat, men dock på engelska. På sidorna 15-21 handlar det om just Zenith 161 förgasaren, hoppas det kan ge nåt.
http://www.antiquefarming.com/PDF/carburetor.pdf
Den förgasaren sitter på alla modeller i T 20 serien, men bestyckningen på munstyckena kan skilja.
Här finns en bra länk till en sida om just dom förgasarna, bra dokumenterat, men dock på engelska. På sidorna 15-21 handlar det om just Zenith 161 förgasaren, hoppas det kan ge nåt.
http://www.antiquefarming.com/PDF/carburetor.pdf
Den förgasaren sitter på alla modeller i T 20 serien, men bestyckningen på munstyckena kan skilja.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
-
"lövnäsen" Det finns alltså inga andra förgasare som passar eller vad
?
?
Inte vad jag hört iallafall.
Men det kanske det finns, blir att höra sig för o leta runt.
Kolla på denna länk.
http://www.angelfire.com/retro/fotogen/
Men det kanske det finns, blir att höra sig för o leta runt.
Kolla på denna länk.
http://www.angelfire.com/retro/fotogen/
Tacksam för hjälpen.
Nu vet jag vad den heter,Tänk ibland har jag rätt iallfall
Jag ska kolla lite med Ellös men jag har inte hittat nått på internet,jag ska ringa å kolla.
Det kan väl inte skada att byta alla packningar och sånt om man får tag i delan???Ibland kan det bli sämre om man byter.Den funkade när jag började renovera men när jag nu byter det mesta tänkte renovera förgasarn också.
Är det nån som vet vart jag kan få tag i grenrörs packningar???Har hört att man kan göra egna av material från biltema.Men jag vill inte göra nått som håller i 2år sen måste jag göra om allt igen.Vill ha något ordentligt som verkligen håller.Har också hört att man kan ta packningar får vovlo pv stämmer det??
Ha de pöjkar
Nu vet jag vad den heter,Tänk ibland har jag rätt iallfall
Jag ska kolla lite med Ellös men jag har inte hittat nått på internet,jag ska ringa å kolla.
Det kan väl inte skada att byta alla packningar och sånt om man får tag i delan???Ibland kan det bli sämre om man byter.Den funkade när jag började renovera men när jag nu byter det mesta tänkte renovera förgasarn också.
Är det nån som vet vart jag kan få tag i grenrörs packningar???Har hört att man kan göra egna av material från biltema.Men jag vill inte göra nått som håller i 2år sen måste jag göra om allt igen.Vill ha något ordentligt som verkligen håller.Har också hört att man kan ta packningar får vovlo pv stämmer det??
Ha de pöjkar
-
Nu tror jag att det till och med kanske finns på olssons, men kolla annars på Veteran Car Service i Bromma, där köpte jag till min T24. Kommer dock ej ihåg telefonnumret...
Det finns ett annat jättebra forum för just Volvos fotogentraktorer, adressen är www.angelfire.com/retro/fotogen .
Det finns ett annat jättebra forum för just Volvos fotogentraktorer, adressen är www.angelfire.com/retro/fotogen .
Det finns en firma i Lidköping som heter F:a Veterankopia, han har packningar till grenrör.
Hittade du någon renoveringssats till förgasaren?
-
nu blir jag lite konfundersam vad gäller förgasarens benämning.
jag har fått fram ett nummer zenith 62 aj x 9.
vad skiljer den mot tidigare beskriven förgasare=? För 62 aj x 9 är ju även den för motorn d4b eller d4f.
Varför skulle inte den passa i t-21 - t-25?
jag har fått fram ett nummer zenith 62 aj x 9.
vad skiljer den mot tidigare beskriven förgasare=? För 62 aj x 9 är ju även den för motorn d4b eller d4f.
Varför skulle inte den passa i t-21 - t-25?
Tänkte besvara lite frågor med motfrågor.
Om förgasaren går bra, varför renovera den?
de enda problem som brukar hända med förgasarna är (1) att det kan bli smuts i massor i dem, men det är ju bara att rengjöra,
är man försiktig när man plockar sönder förgasaren så brukar packningen gå att återvinna, (2) flottörnålen kärvar och förgasaren "flödar över" vilket brukar inträffa på varannan volvotraktor ungefär, tills folk lär sig blanda i lite tvåtaktsolja i bensinen, (viktigt även i dieseln) (3) om traktorn gått väldigt mycket kan lagringarna till spjällaxlarna vara slitna så att man får in "tjuvluft" där, då brukar i och för sig motorn vara så sliten att man får byta kolvringar mm. också.
Förgasarna är samma till alla T-2 traktorerna (utom de första 21orna) bara att de större modellerna (24/25) är lite mer "påställda"
Vad det gäller grenrörspackningen så är det viktigt att den är tät på insugssidan för att motorn ska gå bra,
kolla så att tätningsringarna i fjäderstål är hela, och framför allt finns kvar!
Grenrörspackningarna är unika för volvo T-2 traktorer!! De passar INTE från varken B-16, B-18 eller B 4 B osv..
Skulle det behövas så sitter jag på ett ganska stort lager med delar, som bl.a.nya packningssatser mm. mm.
Om förgasaren går bra, varför renovera den?
de enda problem som brukar hända med förgasarna är (1) att det kan bli smuts i massor i dem, men det är ju bara att rengjöra,
är man försiktig när man plockar sönder förgasaren så brukar packningen gå att återvinna, (2) flottörnålen kärvar och förgasaren "flödar över" vilket brukar inträffa på varannan volvotraktor ungefär, tills folk lär sig blanda i lite tvåtaktsolja i bensinen, (viktigt även i dieseln) (3) om traktorn gått väldigt mycket kan lagringarna till spjällaxlarna vara slitna så att man får in "tjuvluft" där, då brukar i och för sig motorn vara så sliten att man får byta kolvringar mm. också.
Förgasarna är samma till alla T-2 traktorerna (utom de första 21orna) bara att de större modellerna (24/25) är lite mer "påställda"
Vad det gäller grenrörspackningen så är det viktigt att den är tät på insugssidan för att motorn ska gå bra,
kolla så att tätningsringarna i fjäderstål är hela, och framför allt finns kvar!
Grenrörspackningarna är unika för volvo T-2 traktorer!! De passar INTE från varken B-16, B-18 eller B 4 B osv..
Skulle det behövas så sitter jag på ett ganska stort lager med delar, som bl.a.nya packningssatser mm. mm.
-
De är ju det att de som lagt beslag på de som finns tar ju bra betalt för grejerna med. Jag e rätt sugen på o sälja min traktor o köpa en atv maskin istället.
Jo många som har stora samlingar grejer säljer ju inte ens något, jag försöker hålla så lågt pris det går, men tillverkningskostnaderna och frakterna är så dyra idag så det är svårt, trots att delarna till våra gamla fina svenska traktorer idag tillverkas ganska långt borta i världen.
Jag tycker det är både lite av en sport och en service att lyckas få fram helst nya men även begagnade reservdelar til någon stackare i nöd.
Jag tycker det är både lite av en sport och en service att lyckas få fram helst nya men även begagnade reservdelar til någon stackare i nöd.